10 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

10 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER politikası tartışmasının milletçe bü- yük ilgiyle takip edileceği şüphesiz- dir. Petrol ve diğer yeraltı kaynak- larımız hakkında AP'nin söyleyece- gi görüş, kendisini bağlayacaktır. AP'nin, memleketteki hava karşı- sında gerçek temayülünü ifade ede- memesi kabildir. Ama bu gerçek te- mayül ne olursa olsun, AP bile o hu- duda gidemezken kim gidebilecek- tir? Memleketin sağlam kuvvetleri- ne düşen iş, elbette, bugünkü "nö- betçi tutum"u hep sürdürmek, uy- kuya yatmamaktır. Geçen yıl T.B.M.M.'nin demokra- tik hayatımızı okuvvetlendirdiğini söylemek kabil değildir. Kısır çekiş- meler, inatlar ve ona karşı obstrük- siyonlar, kavgalar, hattâ döğüşler Demokrasiye düşman cereyanların en büyük propaganda malzemesi ol- muştur. Huzur ve sükün isteyen halk efkârı bu. sn zaman Za- man "Bu iş yürümüyor... Bize bir iyi diktatör izim” tarzındaki fikir deformasyonuna kendisini (o kaptır- mış, en azından, bilhassa genç kuv- vetlerin kulağına bu telkinler fisıl- danmıştır. Halbuki “iyi diktatör”, "topal koşucu" veya "güzel şaşı' " Kadar en- der rastlanan bir anka kuşudur. Bu kuşun peşinde koşacak yerde De- mokrasinin sağlam mekanizmasın- dan yararlanmak ve kalkınmayı (hürriyetle birlikte yürütmek -bu, ka- bildir- tutulacak en iyi yoldur. Haftanın başında Ankaraya bir iyimserliğin hâkim olması, işte, en ziyade bu yüzdendir. A.P. "Kırk yıllık Kâni..." Ge pd kırat) üyük Kongresinin ardından 8 ir müsbet intibaın kaldığı ger- çektir. Bu hafta, AP bu intiba yaygın hale gelmesi için kolları sı- vadı. Söylenen, özetle şudur: İşte AP, hakkındaki bütün isnatları bu kongrenin cereyan tarzı ile yalanla- mıştır. AP din istismarına karşıdır, lâiklik ilkesine heyecanla sarılmış- tır ve "aşırı uca elinin tersi ile bir tokat atmıştır"... Bu kongre, tam bir tesanüt ve olgunluk içinde, "muhte- em" ve "muazzam" gibi sıfatlara lâyık şekilde cereyan etmiştir. De- mirel ise bileğinin hakkıyla büyük bir zafer kazanmış, yeni girdiği po- litikada ne kadar kaabiliyetli oldu- ' 6 gunu ispat etmiştir. Hasılı, Türkiye- nin kalkınması ve meselelerinin çö- zümü için umut bağlanacak tek par- ti vardır: AP, tek lider vardır: Demi- rel. Bu tatlı şarkı büyük bir propa- ganda kampanyası halinde söylene dursun, AP'ye ilgi çekici tavsiyeler de yapılmaktadır. Örneğin, bir za- manlar CHP'ye, AP ile koalisyon yapmakla devrimlerden taviz veri- yor diye ateş püsküren Falih Atay, Büyük Kongrenin ardından AP'lilere şöyle (o seslenmiştir: "Ata- türkçülük münhal'dir. Sola karşı o- na sarılın." Mesele, bu mantıkla köşe kap- maca oyunu kadar basittir. Taka- caksın atatürkçülük ve devrimcilik maskesini, atacaksın lâiklik nutku- nu ve bir tek hamle ile aydınların ve müesseselerin gözünde beraat e- deceksin... Bir yandan da halkın ku- lağına Allah, peygamber, din, iman, kuran kelimelerini ( fisıldadın mı, gelsin ebedi iktidar, gelsin dünya ni- metleri!. Bu oyun tutar mı, tutmaz mı, bi- linmez ama, gerçek haftanın içinde pek bu kadar basit göğrmüyordu. Şu tasfiye hikâyesi "Büyük Ke ed sonra, durumu yorumlayan Da taraftarları- na e AP bu ile aşırı sağı, mujladdeğitçiları ve fanatik milliyetçileri tasfiye etmiş- tir. Bu iddiaya mesnet olarak, kong- rede Elmalı meselesinin beklenen ölçüde olay yaratmaması ve Genel AKİS İdare Kurulu seçimleri gösterilmek- tedir. Oysa bu deliller, aşırı sağın AP'den tasfiye edildiğini değil, sa- dece ve sadece parti içi iktidarı ele geçiremediğini göstermektedir. Hat- tâ, aşırı sağın AP içinde tesirini bi- raz kaybettiği de doğrudur. Ama, nerededir bu aşırı sağ? AP'nin dı- şında mı? Yeni İstanbulda, geçtiği- miz Pazar günü, "Ben hamdolsun ümmetçiyim" e açık açık yazı yazan Osman Yi v Serdenget aşın sağın en sivri ucu olarak şu anda hâlâ "AP Milletvekili" sıfatını taşımaktadır. AP aşırı sağı gerçek- ten tasfiye etmek istese, tüzük ken- disine 10. madde ile imkân da ver- miştir. Bu maddenin ilk fikrası şöy- ledir: "Gazete ve dergilerde, doktrin, program ve metod münakaşaları, kritiği partili yazarlar için serbest- tir. Ancak fül ve hareket, parti di- siplininin kongre kararlarının, Mer- kez Temsilciler Meclisi ile Genel İ- dare Kurulu kararlarının aksine o- lamaz.." Serdengeçtinin yazdıkları ve söy- ledikleri çoktan parti disiplinini aş- mış, lâiklikten bahseden parti prog- ramını ihlâl etmiştir. Serdengeçti, Demirel için "Inönünün ikinci bas- kısı" demekte ve şöyle devam et- mektedir: "İnönü, Demirele merdivenleri nasıl saydırdı? Adalet Partisini ken- disine doğru nasıl kaydırdı?" Buna rağmen AP'de, ihraç meka- nizmasını işletmeye pek eğilim yok- ; n zaman ihraçlardan söz edenler olmaktadır ama, iş kulis de- Demirel ve yeni ekibi Anıtkabirde Kıratın yeni jokeyleri 10 Aralık 1966