10 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

10 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

DÜNYADA OLUP BİTENLER Batı Almanya İki elin sesi var, ama.. Erhard Kabinesindeki Hür Demok- ratların bir vergi sorununun ar- kasına gizlenerek çekilmeleri üze- rine Federal Âlmanyada başlayan si- yasal buhran, onların arkasından şişman politikacının da Başbakan- lıktan ayrılması ve Hristiyan De- mokrat Partinin yeni lideri Kurt Georg Kiesinger'in Sosyal Demok- ratlarla şimdiye kadar ilk defa de- nenen bir koalisyona gitmesi üzeri- ne, görünürde de olsa, çözülmüşe benzemektedir. Bilindiği gibi, Hris- tiyan Demokrat Parti Federal Al- manya parlâmentosunda sayı bakı- mından en kuvvetli parti olmakla beraber, tek başına hükümeti ku- racak kadar kalabalık değildir. İh- tiyar Adenauer gibi şişman Erhard da, son buhrana kadar, gerekli ço- gunluğu Hür Demokratlarla koalis- yona giderek sağlamıştı. Oysa yeni lider Kiesinger, parlâmentoda ken- dilerinden sonra gelen en kuvvetli ikinci büyük partiyle, yani Batı Ber- lin Belediye Başkam Willy Brandt'- ın Sosyal Demokratlarıyla koalisyo- na gitmeyi tercih etmiştir. Üstelik, kabinesine, başta Sosyal Demokrat- lardan Willy Brandt ve Herbert Wehner, Hristiyan Demokratlardan GEÇEN HAFTA DÜNYADA BİRLEŞMİŞ MİLLETLER — Birleşmiş Milletler Genel Kurulu, geçen hafta, Çin Halk Cumhuriyetini onaltıncı kere olmak üzere ka- pının dışında bırakırken, hatta bu meselenin bir komisyona havale- sini isteyen Kanada teklifini bile geri çevirirken, nihayet, nazı bıra- kan Genel Sekreter U Thant'ın görevini de beş yıl daha uzattı. Hatır- lanacağı gibi, Birmanyalı diplomat, Komünist Çin gibi dünyanın dört- te birini kendi sınırları içinde barındıran bir ülkenin Birleşmiş Mil- letler dışında bırakılmasını çok sakıncalı gördüğünü, Birleşik Ameri- ka politikasını değiştirmedikçe, Vietnam yüzünden dünyanın birgün birbirine girmesinden korktuğunu, ancak, Genel Sekreterin yetkileri pek sınırlı olduğa için, bütün bunlar karşısında seyirci kalmaktan başka birşey yapamadığını ileri sürerek, bundan üç ay kadar önce, görev süresini yenilemek istemediğini bildirmişti. Fakat U Thant'ın üzerine büyük devletler tarafından yapılan baskılar o kadar büyük olmuştur ki, teşkilâtı dünyanın bu karışık durumunda yeni bir buh- rana daha atmak istemeyen Genel Sekreter, yakınıp durduğu sorun- larda hiçbir yeni gelişme olmadığı halde, tükürdüğünü yalamaktan başka çare görememiştir. Bu arada taviz olarak koparabildiği, sade- ce, Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyinin geçen hafta yayınladığı ve Genel Sekreterin yetkilerini sözde genişleten bildiridir. ORTA DOĞU — Ürdünün genç kralı Hüseyin, İsrailin Ürdün top- raklarına yaptığı saldırı üzerine çıkan buhranı d a, hiç değilse şim- dilik ve Suudi Arabistan kuvvetlerinin ülkesine gelmesine lüzum kal- madan, atlatmışa benziyor. Ammandan alınan haberlere göre, Filistin göçmenlerinin Hüseyin aleyhine giriştikleri gösteriler nihayet yatış- mıştır. Öteyandan, İsrail - Arap geçimsizliğinin geçen hafta da yeni kurbanlar verdiği görülüyor. Bu kurbanlar, yirmi mil kadar içinde kolgezen iki Mısır uçağıdır. İsrail - Mısır sınırının Fransız yapısı "Mirage" tipi İsrail uçakları, Sovyet yapısı MİG-I19 tipi Mısır uçakla- rım havada yakalayınca, kanatlarının altındaki ve fransız yapısı "Mat- ra" füzelerini ateşlemişler, bu arada iki MİG-I9 düşürmüşlerdir. Bu olay Orta Doğuda yeni gerginliklere yol açmış, fakat Nasırın hiddeti gene her zamanki gibi radyo ve televizyonlarda nutuk atmaktan öteye gidememiştir. İsrail karşısında alınacak ortak tedbirleri konuşmak üzere toplantıya çağrılan Arap Birliği askeri komitesinde ise çoğunlu- ğun sağlanacağı bile şüphelidir. BUNLAR DA OLDU da Gerhard Schröeder ve Franz- Joseph Strauss olmak üzere, her iki partinin de en önemli kişilerini toplamıştır. Kiesinger'i Sosyal Demokratlar- la koalisyona gitmeye yönelten ne- denleri anlamak zor değildir. Al- manyanın birleştirilmesini sağla- mak için, şimdiye kadar takınılan katı tavırlardan fedakârlık gereği ortadadır ve hiçbir parti, bu feda- kârlıktan, ötekinin desteği olmadan yapabilecek cesarette değildir. Alk- manlararası İşler Bakanlığına geti- rilen sosyalist Wehner'in öteden- beri Pankov hükümetiyle yakınlaş- ma taraflısı bir insan olarak tanın- ması, Kiesinger'in bu konuya el at- mak niyetinde olduğunu gösteren ö- nemli bir belirtidir. Aynı biçimde, Willy Brandt'ın Başbakan yardım- cılığıyla birlikte Dışişleri koltuğu- nu alması da, önümüzdeki günlerde Almanyanın birleştirilmesi sorunu- nun ortaya atılacağına işaret sayıl- malıdır. Basın ne diyor? Almanyanın bugünkü savunma so- runları da tek bir partinin çöze- bileceği türden değildir. Birleşik A- merikaya yakın bir politika izlen- mesi taraflısı eski Dışişleri Bakanı Schröeder'in yeni kabinede Milli Savunma Bakanlığına getirilmesi, savunma konusunda eskisinden pek değişik bir politika izlenmeyeceğini açıkça ortaya koymaktadır. Buna karşılık, (o Brandt'm dış politikada Schröcder'den daha esnek ve Av- rupaya dönük bir tutum takınması kimseyi şaşırtmamalıdır. Almanyanın şu sırada karşıkar- şıya bulunduğu mali krize gelince, Maliye Bakanlığı koltuğunun Ade- nauer'in Savunma Bakanı Strauss'a verilmesi, Kiesinger Hükümetinin bazı radikal mali tedbirlere gidece- ginin bir belirtisi olsa gerektir. Bununla beraber, Stuttgarter Zei- tung gazetesinin de pek güzel belirt- tiği gibi, "bir sürü kabiliyetli insa- nın biraraya gelmesi başarı için ye- ter bir teminat değildir". Nitekim. Frankfurter Allgemeine de, geniş bir parlâmento çoğunluğunun ka- bineiçi odayanışma ve kuvvet için yeterli olmadığına dikkati çekmek- tedir. İşin düğüm noktası, şimdiye ei birbirinden pek ayrı görüşler avunan iki partinin bundan sonra kini içindeki işbirliğine ne dere- ce ayak uydurabilecekleridir. 10 Aralık 1966