10 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

10 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

AKİS Ali Bozdoğanoğlu, Melâhat Gedik, Kadri Eroğan, et Dallı ve Aydın Yalçın. Bunlardan aşırı sağ sayıla- bilecek sadece iki kişi vardır ki on- lar da Osman Turanla Ali Bozdo- ganoğludur. Buna karşılık, AP'nin sağ kanadından Saadettin Bilgiç, Cevat Önder, Mehmet Turgut, Ge- nel İdare Kuruluna tekrar seçilmiş- lerdir. Genel İdare Kuruluna bu kongrede girenler arasında da me- selâ bir İhsan Ataöv vardır. Acaba İhsan Ataöv AP'nin sol kanadına mı mensuptur? Zaten, dikkatli gözler, oynanan oyunu daha kongrede farketmişler- dir. Aşırı sağı tasfiye etmek isteyen bir partinin genel başkanı, kongre konuşmasında, lüzumlu lüzumsuz, defalarca -asgari dokuz defa- Allah ve Cenabıhak mı derdi? Nitekim bu çelişmeyi Osman Yüksel oSerden- geçti de tespit etmiş ve 2 Aralık ta- rihli Yeni İstanbul'daki yazısında Demirele hitaben şunu yazmıştır: "Sen bir taraftan Allah de, bir taraftan da Allah yolunda yürüyen- leri yallah partiden ihraç etmeye kalk. Aslında AP'nin II. Büyük Kong- resinde cereyan eden fikir veya İdeoloji çarpışması değil, menfaat ve hizip çarpışmasından ibarettir. Bu hususu, "Durum"da Cevdet Pe- rin bile şu şekilde itiraf etmiştir: "Bu Büyük Kongrede de yine sos- yal ve ekonomik sorunlar üzerinde durulmamış, tartışılmamış, hele ilerde yapılacak işler, ertelenen, ha- zırlanan kanunlar hakkında kamuo- yuna az çok tatmin edici izahat ve- rilmemiştir." Kim kazandı, kim kaybetti? Bu kongrede Bilgiç ve Demirele muhalif sağ kanadın mağlüp ol- duğu -"mağlübiyet", "tasfiye" de- mek değildir- gerçektir. Fakat kaza- nanın kim olduğu hususunda ise ri- vayet muhteliftir. Kimine göre De- mirelciler kazanmışlardır, kimine göre ise Demirel - Bilgiç çatışması- nı çok iyi değerlendiren "Yeminli- ler"... Bu Yeminliler -kendilerine "Cuntacılarda denilmektedir- pek az partide rastlanır cinsten, entere- san bir gruptur. Bunlar üyük Kongreden epey zaman önce bira- raya gelmiş, birleştikleri tek nokta "Demirelin Genel Başkanlığına iti- raz etmemek" olan, çeşitli fikirler- den adamlardır. Bunlar arasında başı çekenler Hamdi Mağden, Tur- 10 Aralık 1966 gut Toker, Nuri Bayar, Nahit Men- teştir. Anlatıldığına göre, bu grup teşkil edilirken, yeni girenlere üç ayrı yemin ettirilmiştir. Yeminlerin esası, “kenetlenerek partiyi ele ge- "önemli sandalyaları İlk yemin töreninin Hamdi Mağdenin evinde yapıldı- ğı anlatılmaktadır. Yeminliler ilk galibiyeti, Grup Yönetim Kurulu seçimlerinde kazanmışlardır. Kong- rede de aynı kenetlenmiş hava ile birbirleri için savaşmışlar ve Genel İdare Kuruluna en faz- la adam sokan grup olmuşlardır. Kongrede en çok kullanılan ve bir çok delege tarafından Demirele ait olduğu sanılan "turuncu liste"yi bu YURTTA OLUP BİTENLER tırlatmak için tavsiyelere başlaması, gösterilerin başladığına işarettir. Demireli etrafındakiler de bu yola itmektedirler. Örneğin, Büyük Kong- reden sonra Adalet gazetesi, bir baş- makalesinde Demirele "Aman, ba- har havasına kapılma! Bu, CHP'nin bir oyunudur" ikazını yapmış ve sert politika tavsiye etmiştir. Şu anda Demirel, kongresinden destek ve kuvvet almış bir Genel Başkandır. Böyle bir (o kongreden kuvvet alan iktidarın başarısızlık için önemli bir bahanesi kalmamış- tır. Demirel, üzerine aldığı görevi beceremezse -ki kuvvetli o ihtimal budur- ne yeninin, ne de yerinin dar olduğunu söyleyebilecektir. AP'- AP Genel İdare Kurulu ilk toplantısında Demirel ve ekibi Yeminliler grupu bastırmıştır. onuç olarak, Genel İdare Kuru- luna en fazla listede yer almayı be- cerenler girmişler, kazanan, men- faat birliğine dayalı, gayrimüteca- nis bir grup olmuştur. Bu gayrimü- tecanis grubun birleştiği tek nokta- nın Demirelin genel Başkanlığının devamı olması. Demirelin şansını teşkil etmiştir. Demirelin Bilgiçe karşı zaten tahmin edilen galibiyeti u yüzden keskinleşmiştir. Şimdi, -Erogan adındaki eğlence- li zat hesaba katılmazsa-, Demirel muzaffer ve üzerinde tartışılmayan tek Genel Başkandır. Demirelin, bu hızla, kuvvet gösterilerine girişmesi beklenmelidir. Zaten daha kongre- nin ertesi günü, basma haddini ha- liler ona her türlü imkânı vermiş ler, hattâ onu kahramanlaştırmış lardır. e Beceriksizliğinin sebebini, şahsının ve metodunun yetersizliği teşkil edecektir. Bu şartlar ve imkânlar içindeki Demirdi bekleyen ilk problemler, kabine revizyonu -herkes, bilhassa Yeminliler sandalya (o beklediklerin- den, bu işin gürültüsü büyük ola- çaktır- ve ümitsizliğe düşen Gürsa- nın çekilmesi ile Hukuk mezunu Bilgehanın sırtına (oyüklenen 4967 Bütçesidir. Bir başka problem de, mağlüp olan hizbin, Grupta açmaya niyetli olduğu sert mücadeledir. Bu- nun ilk belirtisi, Grupta açılması kararlaştırılan, iktisadi konularla ilgili genel görüşmedir.