4 Mart 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

4 Mart 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER İnönü konuşuyor Anlayana sivrisinek saz... Halbuki AP Genel Başkanı, bı- rakınız arkadaşlarını, kaç kereler, gerekirse kendisini yalancı çıkart- maktan çekinmediğini ispatlamış bir kişiydi. "Aferin oğlum amet..." AP. içindeki mutedillerin tereddü- dü, Bütçe görüşmeleri ilerleyip, Kanunun Meclise sevkedileceği tınalı' günler yaklaştıkça artmakta, fakat yukarıda görüldüğü gibi, bu gidişe engel olacak bir mahiyet ala- mamaktadır. Geçen hafta Senatoda bunun bir belirtisi görülmüş, öğret- menlerle ilgili genel görüşmeyi şi- razesinden çıkaran Fethi Tevetoğlu, Demirelin müdahalesi ile değiştiril- mek ve sözcülük Ziya Termene ve- rilmek istenmişti. Fakat sonra, Te- vetoğlunun şahsi prestijini kurtar- mak endişesiyle e yine ona tevdi edilmiş, AP Senato Grup Baş- kanı Okurerin liderliğindeki müf- ritler ağır basmışlar, öğretmenler konusunda bugüne kadar izlenen politikanın devamını sağlamışlardı. Yani tereddütlerin çapı bu ka- 10 dardır. Bu, Temel Haklar ve Hüriyetler Kanunu Tasarısında da böyle olaca- ga benzemektedir. Bütçenin tümü üzerinde yapılan kapanış görüşme- leri bu intiba: kuvvetlendirmiştir. Muhalefet, Hükümete karşı tama- men birleştiği halde, AP Grupu adı- na konuşan Aydın Yalçın ve Başba- kan Demirelde gerileme değil artan bir cüret görülmektedir. Aydın Yal- ın CHP'nin marksistlerle kolkola olduğunu -Bu, bilindiği gibi, Feyzi- oğlunun iddiasıdır. Ç.E.P.'nin lide- ri. Aydın Yalçın bunu parmağını CHP sıralarına uzatarak söylerken kıpkırmızı oolmuştu..- ileri sürmüş ve komünistlerle işbirliği yapan li- derlerin sonunun "Sukarno gibi" o- lacağını söyliyerek, aklınca İnönü- ya âkibetini çizmiştir.. Bu şimdiye ar düşmanlarının İnönüye çiz- dikleri belki de bininci “hazin âki bet"tir. Demirel ise, malüm kanun için "gelecektir" demiş, Türkiyede bir hürriyet anarşisi olduğunu iddia etmiş, komünizm tehlikesini AKİS ei için de, 1964'te 59, 1966- da 86 olay kaydedildiğini, halen ko- münizmle ilgili 107 manın de- vam ettiğini söylemiştir. Bu arada Demirelin, Anayasanın değiştirilebi- leceğinden bahsederken, daha kolay hükümet etmek ithiyacından ve Be- şinci Cumhuriyet Fransız Anayasa- sı ile icraya tanınan yetkilerden bü- yük bir özlemle söz etmesi, İnönü- nün koyduğu isimle "Temel haklar ve hürriyetler kanunu devri"nden sonra hangi devrin gelmesinin plan- landığını gösteren bir belirtidir. Mavi dosyadaki dinamit arlâmentoda muhalefet ve ikti- ar, yaklaşan mücadeleye ha - zırlanırken. Bakanlığında, üst katta Kızılaya bakan bir odada, soluk mavi bir dosyanın içinde dört daktilo sayfasını kaplayan 16 mad- delik tasarı hazırdır. Ceza İşleri Ge- nel Müdürüne ait olan bu odada hürriyetlerin canına okumak üzere yaratılan bu "eser" üzerinde son ça- lışmalar yapılmaktadır. e Tasarıyı Bakanlıktaki teknik elemanlar ha- zırlamışlardır. Profesörlerle veya di- ger yetkili hukuk mercileri ile isti- şare yapılmamış, sadece bir kaç a- gır ceza hâkimi ile alelusul konu- şulmuştur. Bu odada bir dosya da- ha vardır. Bunda, tasarıya gerek- çe olarak düşünülen doküman bi- riktirilmiştir: Piyasada satılan sol kitaplar, solcu yazarların kırmızı ile satır altlan işaretli yazıları vesai- re.. Bu arada, en büyük endişe A- nayasa Mahkemesinin iptal kara- ndır. Bu yüzden rezerve iki tasarı daha hazırlanmıştır. Tasarının hazırlanmasında eğlen- celi bir metod uygulandığı bildiri- mektedir. Bu Tasarı ile yalnız sol propagandası yapmak değil, solcu olarak bilinenleri övmek de yasak- TY Bunun için ilk önce 141 e 142. Maddelerden hüküm giyen- leri övme yasağı konulmuş, sonra -meselâ- Nâzım Hikmetin bu mad- delerden değil ,askeri isyana teşvik ile ilgili bir ma addeden hüküm giy- diği görülmüştür. Tabii, derhal bu maddeden hüküm giyenleri övmek de suç olarak tasarıya eklenmişti| Bu metod daha da geliştirilirse çok verimli olacağa benzemektedir. Me- selâ bir solcu yazar trafik suçundan mahküm olmuş ise, o suçla ilgili maddeyi bu tasarıya Nm o yazarın -politikacı da olabilir- vülmesini suç haline getirebilir!. Şimdi, Bütçe görüşmeleri sona ermiş ve Meclis 6 Marta kadar ta- 4 Mart 1967