4 Mart 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

4 Mart 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Ss İ A.B.D, Oscar yarışı başlarken " Academy of Motion Picture Arts and Sciences'ın her yılın Nisan ayında dağıttığı Oscar heykelcikleri için yarış, her koldan beşer adayın gösterilmesiyle geçen hafta başladı. Oscarların en önemlisi sayılan en iyi filim, en iyi yönetmen ve en iyi kadın ve erkek oyuncular, gerçek başarıdan çok uzun ve ince bir he- sabın, biraz da sıra gözetmenin so- nucu olduğu için bu kollardaki be- şer adaydan kimin galip çıkacağını kestirmek "Academy" Üyelerinin dı- şındakileri için çok güçtür. Ama bu yıl, en iyi filim Oscarını "A Mann for All Seasons - Her Mevsimin A- damı"nın, en iyi yönetmen Oscarını da aynı filmin yönetmeni Fred Zin- nemann'ın alacağına bire yüz bahse girişilebilir. Bunun sebebi, yıllardan beri en önemli Oscarları yabancılara vermek zorunda kalan Hollywood'- luların nihayet mükâfatlandırılacak bir amerikan filmi bulmuş olmaları- dır. Gerçi "Her Mevsimin Adamı"- nın, yönetmeninden başka her şeyi ingiliz sayılabilir ama, bir amerikan şirketinin bir amerikan yönetmeni- ne çevirttiği, üstelik değeri üzerinde birçok kimsenin birleştiği filme Hollywood'luların bir can kurtaran olarak sarılacaklarından şüphe edi- lemez. Öte yandan, "Her Mevsimin Ada- mı" daha piyasaya çıkalı birkaç ay olduğu halde yığınla ödülü kazan- mış durumdadır; aday gösterildiği en iyi filim, en iyi erkek oyuncu, en iyi yardımcı kadın oyuncu Oscarla- rını kazanması fazla bir şey farket- tirmiyecektir. Gerçekten de "Her Mevsimin Adamı" geçen ay "New York Filim Eleştirmecileri Derneği"- nin dört ödülünü -en iyi filim, en iyi yönetmen, en iyi senaryo, en iyi erkek oyuncu- kazanmıştır. Oysa bu dernek, 32 yıllık tarihinde, şimdiye kadar hiç bir füme üçten fazla ödül vermemişti. Bunun ardından Holly- wood'taki Yabancı Basın Demeği yine aynı filme en iyi yönetmen, en iyi filim ve en iyi erkek oyuncu ödül- lerini verdi. Nihayet Amerikan Yö- netmenler Sendikası da 1966'nın en iyi Re olarak Fred Zinne- mann'ı seçti Filimleri arasında "High Noon- Kahraman Şerif, "From Here to E- 4 Mart 1967 NE M A ternity - İnsanlar Yaşadıkça" gibi çok başarılı eserler bulunan Zinne- mann'ın mi on altıncı yüzyılın büyük devlet adamı, hukukçusu, toplumsal filozofu Sir Thomas Mo- ore'un hayatının son dönemini an- latmaktadır. Ünlü "Utopia"nın ya- zan Sir Thomas, mendil değiştirir gibi eş değiştiren Sekizinci Henry- nin, Papanın da muhalefet ettiği bo- şanmalarından birine karşı koyunca, kral ile sağ kolu olan Sir Thomas a- rasındaki ilk gerginlik başlar ve git- tikçe şiddetlenir; Papaya boşveren ekizinci Henry'nin ingiliz kilisesini Romadan ayırması, Sir Thomas'ın da kafasının kesilmesiyle sonuçlanır. Çünkü Sir Dai devletin başı o- lan Kral Henrynin aynı zamanda ki- lisenin de başiol olarak kendisine bağ- lılık andı içilmesine yanaşmamıştır. Zinnemann'ın filmi, işte Kral Henry ile çağının en büyük ingiliz Ml sayılan Sir Thomas arasındaki bu çatışmayı, Sir Thomas'ın karşı kar- şıya bulunduğu güç seçim yüzünden düştüğü iç mücadelesini yansıtmak- tadır Eleştirmeciler Zinnemann'ın ba- şarısı kadar, hattâ ondan daha bü- yük ölçüde ingiliz oyun yazarı Ro- bert Bolt'un eserini Broadway'de de canlandırmış olan a one Paul Scofield'in Sir Tho re'u canlandırmaktaki bagamzi ÜzZe- rinde birleşmektedirler. Her halde, en iyi erkek oyuncu Oscarını Scofi- eld'in kazanması, ihtimali, "Her Mevsimin Adamı'"nın en iyi filim Oscarı alması kadar büyüktür. İki güldürü Birkaç yıldır. Oscar adayı filimler arasında önemli yer tutan mü- (Basın A: 20368) — 79 33