4 Mart 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

4 Mart 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

TİYATRO Paris Eleştirmeciler toplantısı Uluslararası Tiyatro Eleştirmecile- ri Birliğinin Genel Kurul toplan- tısı, geçen ay sonlarında, Pariste yapılmış ve bu toplantıya memle- ketimizi temsil etmek üzere. Birli- ğin Başkanvekillerinden (o Lütfi Ay katılmıştır. Marcelle Capron'un başkanlığın- da yapılan Genel Kurul toplantısın- e yn konular ele alınmış, özel- — Tiyatro Enstitüsü (I.T.I.) ve Milletler Tiyatrosu ile işbirliği yapılması; Başkanvekilleri aracılığı ile Bir- liğe katılan memleteklerdeki tiyat- ro eleştirmecilerinin çalışmaları ve sorunları üzerine bilgi toplanarak uluslararası genç bir eleştirmeci ku- şağının mine elverişli bir ze- min hazırlanm. Her memleketin üstün değerde- ki orijinal Tiyatro, Opera ve Bale eserlerinin incelenerek uluslararası sanat çevrelerine tanıtılması; Birlik üyelerinin taşıdıkları u- luslararası eleştirmeci (o kartından, her memlekette, kolayca faydalana- bilmeleri üzerinde durulmuştur. Temsilcimizin teklifi (üzerine, Genel Kurul, gerek Uluslararası Tiz yatro Enstitüsü, gerek Milletler Ti- yatrosu ile yapılması düşünülen iş- birliğinin her memleketten seçile- cek üstün değerdeki eserlerin Mil- letler Tiyatrosuna tavsiye edilmesi, bu şekilde seçilecek ve oynanacak eserler arasında bir yarışma düzen- lenmesi ve çeşitli ödüller verilmesi suretiyle gerçekleştirilmesi oyoluna gidilmesini uygun bulmuştur. Türk eserleri emsilcimiz ayrıca, son yıllarda Türkiyede tiyatro alanında ger- çekleştirilen büyük gelişmeleri, o- yun yazarlarımızın ve (o bestecileri- mizin kazandıkları başarıları belirt- miş, tiyatromuz üzerine yabancı dil- de yayınlanmış kitap ve e yabancı dile çevrilmiş bazı tür yunlarının ve livrelerinin metihleri- ni, bir türk operasının da notaları- nı İnceleme Komitesine sunmuştur. Bu eserleri yabancı dillere çevril- mekte olan başka türk oyunlarının izleyeceğini de bildirmiştir. Yeni türk üyeleri ve seçim oplantı sırasında, temsilcimiz, türk meslekdaşlarından Birliğe girmek isteyen Metin And, özdemir Nutku ve Atillâ Savın üyeliğe kabul 4 Mart 1967 Misafir fransız topluluğunun başkanı Maurice Escande Beyoğlu sahnelerinin eski bir âşinâsı Oyun: "Le Cid" Seyit; traji-komedi, 5 perde. Yazan: Pierre Corneille (1606-1684). Tiyatro: Büyük Tiyatro (Maurice Escande topluluğu turnesi). Sahneye koyan: Maurice Escande (Comedie- Française Genel Mü- Kostümler: Andre Delfau. Konu: Ünlü bir aşk hikâyesidir "Le Cid", sevgileri ile vazife ve şe- ref duyguları arasında karşılıklı bir fedakârlık yarışına çıkan Chimene'le Rodrigue'in aşk hikâyesi. Oynayanlar: Maurice Escande (Kastilya Kralı), M. Th. Arene (Kastilya Prensesi), J. R. Tandou (Don Diegue) pierre Olivier (Don Gomes), Jacgues Destoop (Don Ti gue), J.- hermay (Don San- che), Tania Torrens (Chimeni e) v Beğendiğim: Turne için yeğ ilmi, siyah perdelerden ibaret, çok sade bir dekor ve Andre Delfau'nun -Comedie- Française gardrobundan ödünç alınmış- harikulade kostümleri içinde, Escande'ın, klâsik üslü- ba sadık kalarak, gerçekleştirdiği renkli, canlı, ifadeli ve ağırbaşlı sah- ne düzeni. Kral rolündeki rahat ve çok sevimli oyunu. Rodrigue'de, bu rolün Comedie - Française'deki sahibi, Jacgues Destoop'un tazeliği sıcaklığı ölçülü bir tamperamanla birleştiren çekici oyunu. Tania Tor- ns'in ince, duygulu Chimene'i. Prenses'de büyük bir kabiliyeti açığa vuran M. -Th. Arene'in güzel sesi ve Moliere! in Evi'ne lâyık nefis diksi- yonu. İki sevgilinin babalarını oynayan J.-R. Tandou ile Pierre Olivier'- nin havayı yaratmakta büyük payı olan başarılı kompozisyonları. Beğenemediğim: Önemli bir şey yok. Sonuç: Jean Cocteau turnesindenberi yurdumuza gelen Fransız top- luluklarından gördüğümüz en doyurucu ensemble oyunu. "Bon pour I'Orient" zihniyetiyle yola çıkarılmadığını sevinerek gördüğümüz ahenk- li bir turne topluluğu. Lütfi AY 31