4 Mart 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

4 Mart 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

22 Şubat ne idi, nasıl çıktı, nasıl bastırıldı, neticeleri ne oldu? Yazan: Metin Toker Bu yazı, 22 Şubat Olaylarına ait İlk gerçek ve tam açıklamadır. Olayın hikâyesi Metin Tokerin "İsmet Paşayla 10 Yıl" yazı sert sinin 1961-1964 devresini kapsayan IV. Kıs- mında anlatılacaktı. Fakat son günlerde açılan bir takım polemikler bu hadisenin ger- çek mahiyetinin türk umumi efkârı tarafin dan bilinmesini gerekli kılmıştır. e Bundan dolayı, serinin devam etmekte olan HI. Kıs mının bu haftaki yatısını bir hafta tehir et- mek mecburiyetinde kaldık. Okuyucularımı tn bize hak vereceklerini umuyoruz. Metin Toker gelecek haftadan itibaren HI.- Kısmın en önemli dört yazısını da bu sütunlarda sizlere sunacaktır. O dört yazıda “Adnan Menderesin asılmasi nasıl ve kimler tarafin- dan kararlaştırıldı?" "Bayan Menderes ve Polatkanın aileleri 15, 16, 17 Eylül günleri İsmet Paşaya niçin geldiler, ne söylediler, İsmet Paşa kimler nezdinde ne teşebbüsler yaptı, ne cevaplar aldı?" "1961 seçimlerinde kimler, niçin C.H.P.'nin bir çoğunluk ala- maması için çalıştılar?" ve "Seçim neticeleri üzerine Ordu bunların iptali kararım nasıl aldı, bundan nasıl ve neden vazgeçti, 15 Ekim - 25 Ekim arasının dramatik hikâyesi neydi ve İsmet Paşa kesin sözü olarak onla ra ne söyledi?” sorularının ilgi çekici bütün cevapları Bundan aşağı yukarı tam beş yıl önce, daha da doğru olunmak gerekiyorsa beş yıl ve bir hafta önce, takvimlerin 23 Şubat 1962 tarihini gösterdiği gün, öğle vakti, devrin Başbakanı İsmet İnönü Meclisin büyük toplantı salonuna girdiğinde içerde bulunan hemen herkes, sadece bir kaç istisnasıyla, -kalkmayanlar eski De- mokrat akrabalarıydı- ayağa fırladı. , Birden bir alkış sesi yükseldi ve onlara "yaşa", "bra- vo" sedaları katıldı. İnönü gülümseyen bir yüz- le ve selâm vererek Bakanlar Kuruluna ait kıs- ma doğru yürüdü, Meclis ayakta, memleketi bir defa daha kurtarmış olan yaşlı ve kahraman askere yürekten tezahürat yapıyordu. Bir gece Önce korku, endişe, hattâ dehşetle dolmuş bu yürekler şimdi bir kuş yüreği kadar hafifi. Yüreklerin sahiplerinden çoğu taksiler tutarak Başkentin dışına kaçmışlar, sabahleyin, tehli- kenin geçtiğini öğrendiklerinde Meclise dön- müşlerdi. Uykusuz gözlerinde, yaşanmış mace- ranın bütün izleri mevcuttu ve hangi partiden 12 açıklanacaktır. bulunurlarsa bulunsunlar İsmet Paşaya yaptık- ları tezahüratın samimiyeti buradan geliyordu. İsmet Paşanın üzerinde kruvaze, kurşuni renkte, karışık çizgili bir elbise vardı. Yakasın- da, Türk Hava Kuvvetlerinin rozetini taşıyordu. Bu kendisine, Türk Hava Kuvvetlerinin, karar- gâhlarında bir gece kalmış olması dolayısıyla sunduğu armağandı. İsmet Paşa bu rozeti hâlâ saklar. Başbakan, bu pek hararetli karşılanıştan bi- raz şaşkın, fakat memnun, Bakanlara ait sıra- lardan birincisine değil de, ikincisine oturdu. Milletvekilleri tezhürata daha şiddetli şekilde devam ettiler. İsmet Paşa ayağa kalktı, alkışla- ra tekrar mukabele etti. Salon, Başbakan gelir- ken koridorlarda bulunan Meclis üyelerinin de içeriye koşmalarıyla tamamile dolmuştu. Çok kimsenin gözü yaşlıydı. O gece İsmet Paşa ta- rafından kurtarılmış olanın sadece türle demok- rasisinden ibaret bulunmadığını herkes biliyor