1 Haziran 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 23

1 Haziran 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 23

den ve başlıkları bile pek çok şey ifa- de eden strateji oyunları konusunda da geçerlidir. Yetişkin olarak bunu kendilerine mutlaka reva görenler ise ekran başına geçip ordularını yöne- tebilirler. Ama 12 yaşında bir çocu- ğun Joystick ile gerçekleştirdiklerinin bilincinde olduğunu varsaymak mümkün değildir. Savaşa ilişkin dü- şüncelerden reşit olmayanlar uzak tu- tulmaya çalışıldığında da bunun kö- tü niyetli sansürle hiç bir ilgisi yoktur. Ancak, şunu umut etmek isteriz ki, Federal Denetleme Kurulu, herhangi bir biçimde ve tarzda içinde ateşleme sahnesi bulunan her şeyi rastgele ya- saklamasın. ““Elite”'de ya da “Buck Rogers''de görülen türden uzay atış- ları o denli soyuttur ki, bunlardan oyuncunun ahlâkına ilişkin olarak herhangi bir korkuya kapılmaya hiç gerek yoktur. “Blue Max”'ın yasak- Janması konusunda bir noktaya kadar ayrı görüşlere sahip olmak mümkün- dür: Vahşet oyunu mu yoksa bir tep- ki testi mi?. Bu hararetli konu üzerin- de durmaya ve diğer yasaklamalardan sizleri haberdar etmeye devam edece- Biz. İDDİANAME VE SAVUNMA ÖZETİ Berlin Senatosu 21 Şubat 1985 tari- hinde bilgisayar oyunu “Blue Max'”- ın yasaklanmasını talep etti. Bu talep üzerine “Blue Max” Denetleme Ku- rulu tarafından kara listeye alındı. Burada size iddianameden bazı bö- lümler sunuyoruz. Eğitim, Gençlik ve Spor senatörü, video oyunu “Blue Max”ın gençliğe zararlı yayınlar listesine alınmasını talep ediyor. Bu oyun ahlâki yönden zararlı olup genç video oyuncularını kaba güce özendirmektedir. Oyun gerek grafiksel, gerekse akustik açıdan 1984 yılının Aralık ayında yasaklanmış olan video oyu- nu “River Raid”'in geliştirilmiş bir varsiyonu olarak kabul edilmelidir... Anılan öoyun, oyuncuyu -programa bağlı olarak- saldırgın askeri imha ey- lemlerine katılmaya zorlamaktadır. ““Savaş bir düğmeye basılmak sure- tiyle başlamakta”', etkin bir biçimde yönlendirilmekte ve yürütülmektedir. Burada ateş etme, bombalama ve im- ha etme zorunluluğu vardır. Çatışma- ların askeri olmayan yollarla çözüme kavuşturulmasına yönelik eylemler bu oyunda öngörülmemiştir. ...Bu oyunda savaşçıl şiddet etkin- likleri hafife alınmaktadır. Düşmanın imha edilmesi sırasında (ateş eden uçağın içinde, menzilli bomba atışla- rında, evlerin, gemilerin, tankların ve otomobillerin imhasında) oyuncu ita- atkâr bir tavır içinde ve bütün bun- ları olağan görerek hareket etmekte- dir. Gençliğe zararlı yayınlarla ilgili Denetleme Kurulunun talebi üzerine Prof.Dr. Helmut Kampe “River Raid” adlı video oyununa ilişkin ola- rak kaleme almış olduğu kısa bilirkişi raporunda şu saptamada bulunmak- tadır: “Ama şunun göz önünde tu- tulması gerekir ki, çocuk ve hattâ genç oyuncular oyun ve gerçeklik arasında fark ile pek o kadar ilgilen- memektedirler. Çocukların ve genç- lerin bilinçlerinde, yaşantılarında oyun etkinlikleri bağımsız bir gerçek- liğe bürünmektedir. Özellikle de eğer bir oyun etkin bir eylem gerektiriyor- sa ve olup-bitene karşı yoğun duygu- sal bir bağlılığa yol açıyorsa...”” “Blue Max”ın Alman ihtalatçısı Arialasoft ise, burada yine özetle sun- duğumuz itirazıyla bu yasaklamaya karşı tepkisini dile getirmiş oldu. Genel sorular çerçevesinde şöyle bir mütaalâda bulunmak istiyoruz: Bu programda 1. Dünya Savaşı ile il- gili kurulmuş olduğu doğrudur. Bu- nunla birlikte bunun savaşı kışkırtı- cı bir tarzda değil, yergisel bir amaç- la yapılmış olduğu her halde gözden kaçmış olmalı... Savaş kışkırtıcılığı değildir burada söz konusu olan. Tepki ve isabet yeteneğinin, yarışma duygusunun eğitilmesine, başarıların teşvikine çalışılmıştır. Yukardaki önlemlerle ilintili ola- Tak yasaklama hükmünün alışılage- len “yan etkilere”'” yol açabileceği ger- çeği de yasağın kaldırılması lehine bir durum yaratmaktadır: İlgili çevreler- de artış gösteren talep o zaman gizli kanallardan (ya kaçak ithalat ya da sizin tarafınızdan haklı olarak dile ge- tirilmiş olan korsan kopyalar yoluy- la) karşılanacaktır. Bu nedenle oyu- nun yasaklanmamasını talep ediyo- Tuz. 23