1 Haziran 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 61

1 Haziran 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 61

ğ y İ isket Fabrikasını Ziyaret ÇOK DÜŞÜK TOLERANSLAR Disket üretiminde bazı çevre şart- larının çok sıkıi bir şekilde yerine ge- tirilmesi gerekmektedir. Üretimdeki tolerans sınırı mikron (mikrometre) düzeyindedir. Bu düzey göze alındı- ğında milimetrik hassasiyetlerle çalı- şan bir motor fabrikası adeta kalın torna tezgahını andırmaktadır. Hammadde olarak dev rulolar ha- linde gelen farklı polyester malzeme- ler işlem görmektedir. Bu rulolar, yarı-sert dış koruyucu, yüzey temiz- leyici ve sürtünme azaltıcı özel mal- zeme ile kaplanmış taşıyıcı folyo üre- timinde kullanılmaktadır. İşte bu komponentlerin doğru bir şekilde bir- leşmesi ile floppy disketler ortaya çık- maktadır. Dışardan bakıldığında basitmiş gi- bi görünen bu işlemler yüksek tekno- lojiye ve geniş bir makine parkına ih- tiyaç göstermektedir. Piyasada bulu- nan aletlerin çoğu istenen tolerans sı- nırları içinde çalışmadıklarından, üretici firma aletlerin çoğunu kendi- si geliştirmiştir. Yetkililer firmanın aynı zamanda know-how ve hazır üretim sistemleri de pazarladığını be- lirtmişlerdir. Mühendisler şu anda bütün üretimi tamamen otomatik ha- Happy Computer'den Çeviren Ercan Tuzcular le getirmeyi, tozsuz ve hermetik ola- rak kapalı bir ortamda el değmeden üretim yapmayı planlamaktadırlar. Böyle bir üretim tabil ki tamamen in- sansız gerçekleşemez. Robortların kontrolü için 120, yarı otomatik iş- lemler için 84 kişinin çalışması öngö- rülmektedir. Bugünkü üretim teknolojisi daha samimidir ve insanların ürettiklerine dokunmalarına izin vermektedir. Üretim salonlarındaki hava yüzde yüz tozsuz değildir, zaten insanların çalıştığı bir ortamda böyle birşey im- kânsızdır. Havanın gene de dışardan daha temiz olduğunu söyleyebiliriz. Binanın üst katını tamamen kaplayan dev klima cihazları, toz emiciler ve hava yıkayıcılar her an görev başın- dadırlar. SICAK BİR BAĞLANTI İnsanın tertemiz dağ havasını te- neffüs edeceği düşüncesi gürültülü bir makine ile karşılaşınca aniden yok ol- maktadır. Fabrikayı gezenlerin kar- şısına ilk çıkan makine, siyah disket kılıflarını üreten prestir. Yaklaşık bir kilometre uzunluğundaki dev PVC rulosundan ve temizleyici tabakayı veren diğer bir rulodan beslenen alet, Tam ölçeğe göre: Makine, Laminat'ı disket kabıyla birleştirir ve orta deliğini, indeks penceresini ve yazma engelleyici çentiği deler.