1 Haziran 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 72

1 Haziran 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 72

“Harekert” diye seslendi Walter. Kameranın zoom'u ile birlikte gö- rüntü de değişti. Arka planda bilgi- sayarın fractal matematik.kullanarak yarattığı tropik doğa yapısı göründü. O kadar gerçekçiydi ki, aklı başında bir şampanze bile ekrana doğru atla- yabilirdi. Bogey, bilinen yürüyüşüy- le birkaç adım attı. “Tamam”' dedi Walter, “Şimdi de Bette Midler.” İşte bu noktada Smitsub işe karı- şıp Bogart ile Midler'i “Afrika Kraliçesi”” filminde birlikte oynatma- nın bir kültürel ayıp olacağını söyle- yebilirdi. Ama teknik o kadar da ile- ri değil. Gerçi Smitsub'un da biraz yapay zeka almışlığı var, ama beğe- ni ile ilgili problemlere hâlâ bir çözüm getiremiyor. Herhalde bunun için de bir 50 yıl beklememiz gerekiyor. Walter işine devam etti. Diğer tüm tipleri teker teker ekrana çağırıp in- celedi. Tabii bunlar sadece gerçekten yaşamış olan oyuncular değil. Arala- rında birkaç tane de Walter'in oluş- turduğu yapay oyuncular var. İşte bu noktada Walter kendisiyle gurur du- yuyor. Oynatacağı rolün adamının tamı tamına nasıl görünmesi gerek- tiğini çok iyi bildiğini iddia eder hep. Nıhayet onçalışmalar bitti. Sıra geldi son işe: “Senaryo!” Bir başka video ekram Walter'in göz seviyesine gelinceye kadar yuka- rı çıktı. Ekranda bir yazı belirdi. Baş- lığı “Bölüm 1”. ““Artık başlayalım...”” dedi Walter. Walter'in hesaplarına göre 95 da- kikalık bu film 12-14 gün içinde bi- tecek. Sonuç, optik ve mantık açısın- dan kusursuz bir sessiz film olacak. Ses ile ilgili zamazingolarla uğraşmak Walter'in işi değil. Tüm filmi karısıyla birlikte tekrar seyretti. Onun fikirlerine çok değer verir. Sonra da komutunu verdi: “Serge-Riebow-Ses Stüdyosu. Ad- resi biliyorsun. Postala!”. Birkaç dakika sonra tüm film Ser- ge Riebow'un giriş hafızasına yerleş- mişti. Serge'nin bir Burroughs/Mit- suko 06/32'si var. Ama sistemler ara- sı uyumluluk problemleri hiç yok. 2038 yılında “uyumluluk”', sadece sosyologların kullandığı bir kelime, BM 06/32, filmin başında yeralan protokoldeki bilgilere bakarak, gön- derenin bir SM 80064 olduğunu an- hiyor. Sonra da gerekli çevirmeleri ya- pıyor Sesin hazırlanması da iki hafta ka- dar sürüyor ve aynı gün müşterinin önüne bitmiş ürün konuluyor. Yakın- 72 da bu film çok büyük ve daha az bü- yük (artık küçükleri yok!) ekranlar- da seyredilecek: AFRİKA KRALİÇESİ D E SÜ LR Te dik Dd Tiy Va D TTT ÜD Wuwumba Hermann von Blaskewitz Smitsub, yanı SM 80064, çok mik- roişlemcili bir sistem. Kalbi ve beyni demek olan chip'ler, guantum meka- niğinin izin verdiği en küçük aralık- larla yerleştirilmiş parçalardan oluşu- yor. Tüm sistemin aksamadan işle- mesini sağlayan bir karmaşıklık abi- desi işletim sistemi de bir SM 80128'in marifeti... Smitsub'un hafıza azlığı gibi bir sorunu yok. Hafıza birimlerinde gö- rüntü ve ses özelliklerini yaratan tüm bilgiler saklı. Humphrey Bogart, Bet- te Midler, Örümcek Adam ve daha birçokları burada yeralıyor. Senaryo- lar, tüm dünyanın doğa yapısı ve ma- tematik ile oluşturulmuş yapay gö- rüntüler de burada. Walter Kayser, Smitsub ile ses kul- lanarak anlaşıyor. İletişim zorlukla- rı kesinlikle sözkonusu değil. SM 80064, Walter doğrudan doğruya ona doğru konuşmasa, ağzının içinde ge- velese bile onu anlayabiliyor. Tabii ki cevaplarını da sesli olarak veriyor. İçinde tıpkı bir insan gibi konuşma- sını sağlayan konuşma üreteci var, Sadece “Evet”, “Hayır” gibi kelime- leri değil, kendi kurduğu cümleleri de kullanabiliyor. Konuşarak anlaşma başarıldığı için klavye ortadan kalktı. Sadece bir iki tuştan oluşan küçük kontrol birimleri kaldı. Biraz alışkanlığı olanlar, hiç bakmadan kolayca bu tuşları kulla- nabiliyorlar. Varlıklarını sürdürme- lerinin tek nedeni, insanların rahat- larına düşkün olmaları. ““Sol üst köşe” demektense bir tuşa basmak daha rahat... Örneğin Walter'in kul- İandığı tuşların birisi yeni tiplerin fiz- yolojik yapısını belirlemekte, bir di- Beri de hareketlerin kontrolunda kul- lanılıyor. Ses ve kontrol birimleri, in- san bilgisayar arası iletişimin en ve- rimli yolu oldu. Daha önce de söylediğim gibi, Smitsub'un biraz yapay zekası da var. Üzerinde çalışılmış senaryolar- dan film hazırlayabiliyor. Ayrıca mantıksal, tarihi ve bunlara benzer bağlantılar hakkında da bilgisi var. Ve bunları öğrenebiliyor! Örneğin Walter, Afrika Kraliçesi'nde bir jet uçağı göstermek isteseydi (aslında gösterebilirdi, o sıralarda ne olmadı- ğini kim nereden hatırlayacak ar- tık...) Smitsub onu uyarabilecekti. Ve bunu da bildiği birçok dünya dilin- den biri ile yapabilirdi. SM 80064, dünyada yeralan tüm diğer bilgisayarlarla bağlantılı. CHP'in Haziran/2038 sayısına ba- karsak, yakında aydaki bilgisayarla- rın haberleşmesini sağlayan FAR- NET ve SYNCWEB haberleşme ağ- larına da bağlanacakmış. Olayın fi- nansal yönünü Smitsub halledecek, tabil Walter gönderilen hesabı ve araçları inceledikten sonra, ve tabii BANKNET'i kullanarak... Walter Kayser, aynı zamanda ya- zılim piyasasının iyi bir takipçisi. Eğer iyi gibi görünen yeni bir prog- ramın reklamını görürse derhal ayrın- tılı bilgi istetir ve bu bilgileri Smit- sub'un incelemesini sağlar. Eğer Smitsub da beğenirse, bu defa da programı SOFTWAB'dan ister, Ar- tık disket kullanılmadığını söylemek gereksiz. Sonra programı bir hafta boyunca deneme mahiyetinde kulla- nabilir ve bunun için de bir ücret ta- lep edilmez. Programın kopyalanma- ya karşı korunmuş olduğunu da be- lirtmeliyim. Bir hafta boyunca Wal- ter programı Smitsub ile birlikte de- ner. Eğer beğenirse telif sahibine ha- ber verir. O da programm koruma- sını kaldırır. Mali işlemlerin nasıl hal- ledileceğini daha önce anlatmıştım. Eğer programı beğenmezse yapacağı birşey yok. Program bir haftanın so- nunda kendi kendini yokeder. Walter Kayser'in SM 80064'ü, ya- zılim ve donanım açısından özel bir görev için üretilmiştir. Bunun gibi da- ha binlerce değişik görev alanı belir- lenebilir. Hatta bunlardan biri, bun- dan 50 yıl önce otobanları kullanan birisine tatlı bir rüya gibi gelebilir. 2022'den beri, dünya kanunlarına göre tüm araçları FASCOS birimi (Freeway and Autobahn Safety and Control System, Serbest yol ve oto- ban güvenlik ve kontrol sistemi) ta- kılması zorunlu. 2040'dan beri de tüm yollar SM 80064, BM 06/32 ve benzeri diğer bilgisayarlar tarafından kontrol ediliyor. Artık 2038'de görüşürüz. O sıralar- da 104 yaşında ve hâlâ araba sürüyor olacağım. Bugünkünden daha güven- celi...