1 Haziran 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 53

1 Haziran 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 53
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Görüntü elde ederken ilginç efektler elde edilme- sini sağlayan bir teknikten bahsedeceğiz. Tekniğimi- zin adı RASTER İNTERRUPT. Bu tekniği anlatmadan evvel ekranda bir görüntü- nün nasıl elde edildiğini görelim. Ekranda görüntü. eğer yakından bakarsanız kolay- lıkla görebileceğniz çizgilerin birleşmesinden oluşu- yor. Bildiğimiz gibi ekranda görünen karakterler se- kiz çizgiden oluşur. Ekran konrolünü sağlayan VIC chip'inin 18 numaralı yazmacında © anda gösterilen ekran satırının numarası yer alır. Bu yazmacın yer al- dığı adres, 53248 4 18 -53266 numaralı adrrestir. PRİNT PEEK(53266) Komutu çalıştığı anda ekranda gösterilmekte olan satırın numarasını elde ederiz. Ancak ekran bir sani- yede 25 kere tarandığından bu değerler BASIC kul- lanılarak sağlıklı bir şekilde elde edilemez. Bu yüzden gerekli programı makine dilinde yapmamız gerekir. Ekranda gösterilen her safıra RASTER LINE adını ve- riyoruz. Bir RASTER LİNE ekranda gösterilmeden prog- ramı durdurmak mümkündür. Bu işleme RASTER İNTER- RUPT adı veriliyor. Bu işlem için İnterrupt yazmacına gerekli değeri ve- rerek merkezi işlemciyi durduruyoruz. Bundan sonra sıra İstenilen safır numarasının belirtilmesine geliyor. Bunun için 18 numaralı yazmaca İstediğimiz değeri veriyoruz. İnterrupt işleminin makine dili kullanılarak gerçek- leştirilmesi gerekir, Program döküm ekindeki ilk prog- ram bu işlemi gerçekleştiriyor. Raster İnterrupt işlemine örnek olarak program dö- küm ekindeki ikinci programa bakın. Bu program ek- ranın bir kısmının farklı bir fon rengiyle gösterilmesini sağlıyor. Böylece ekranda bir veya birden fazla satı- ni önemli olarak belirtebiliriz. Programın genel olma- sı bakımından sadece farklı renkte gösterilen satırın rengini ve diğer kısımların renginin değiştirilebilmesi mümkün. Gerekli renk değişiklikleri POKE komutuyla yapılabilir. Örnek program renkli satırın stantard raster satırı ge- nişliğinde hareket ettirmenize izin veriyor. Bir raster sa- tırı sekiz çizgiden oluşuyor. Renkli satırı yukarı veya aşağı hareket ettirmek için kürsor tuşlarını kullanabi- lirsiniz. Fonksiyon tuşları ile satırın rengini, diğer tuşlarla geri kalan kısımların rengini değiştirebilirsiniz. İlk olarak birinci programı yükleyip çalıştırın. TAMAM yazısı çıktığında ikinci programı yükleyip çalıştarabi- lirsiniz. İkinci program renkli satırı kürsor tuşları ile iste- diğiniz şekilde kontrol etmenizi sağlayacaktır. Programı kendi amaçlarınıza uygun şekilde değiş- tirebilirsiniz. Raster satırı 251 ile 254 numaralı hafıza adreslerine POKE edildi. 251 ve 252 numaralı adres- lere farklı rengin çıkacağı raster satırı 253 ve 254 nu- maralı adreslere birinci ve ikinci karakterlerin renk kodları POKE ediliyor. Raster interrupt yapıldığında sadece arka plan renklerinin değiştirilmesinden başka işlerde yapabi- liriz. Mesela iki grafik ekranı birbirine karıştırılabilir. Ve- ya Ekranda hem yazı ekranı hemde grafik ekranı gös- terilebilir. Hattâ bu yöntemle aynı anda iki ayrı karak- ter setini kullanmak bile mümkün olabilir. Bu yöntem kullanılarak normalde Câ4'de mevcut olmayan efektler elde edebiliriz. Normal olarak sekiz sprite'dan fazlası gösterilmezken raster interrupt ile bu mümkün oluyor. İlk olarak sekiz sprite'i ekranın üst bö- lümünde gösteririz. Belirli bir raster satırına gelindiğin- de spirte koordinatları ve belirteçleri ayarlanıp ekra- nın alt kısmında başka bir sekiz sprite daha gösterilir. İsterseniz ekranı ikiden fazla parçaya bölebilirsiniz. OYUNLAR İÇİN KOLAYLIKLAR Burada sözü oyunlar için çeşitli kolaylıklar gönde- ren arkadaşlarımıza bırakıyoruz. Whrirynd (Nurettin Ali BERKOL, İstanbul) Oyuna başladıktan sonra Joystick'i sola çekerek ve F1'e basarak diğer bölümlere geçebilirsiniz. Commando, Punchy, Hunchback, Boulderdash, Falcon, Patrol, Miıner 2049'er (Hakan KANTAŞ, İstan- bul) Commando : POKE 2225,X Punehy : POKE 15458,X Hunchback : POKE 1647,X Boulderdash : POKE 4044 X Falcon Patrol : POKE 4140,X Miner 2049'er : POKE 2685,65:POKE 2474,255 X: Almak istediğiniz hak sayısı. Phantoms of The Asteroid, Pitfall, Bmx Simulator, Or_pehus and Ündereworld, Ghostbusters (Ethem ELA GÖZ, Merzifon) Oyunları yükledikten sonra RESET edin ve POKE'ları yazın. SYS adressi ile çalıştırın. 53

Bu sayıdan diğer sayfalar: