1 Haziran 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26

1 Haziran 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26

Çeviren: Güven Savaş KIZILTAN Bilgisayar yardımıyla işlenen suç- ların liste başında bulunan yazılım (software) hırsızlığı ve bilgisayar ca- susluğu, giderek yerini elektronik eği- timi görmüş suçlularca girişilen do- landırıcılık ve şantaj eylemlerine bı- rakıyor. Bilgisayarın yeteneklerinden yararlanan suçluların sayısı gözlene- bilir bir şekilde artıyor. Bunun için gereksindikleri teknolojik olanaklar ise zaten ellerinin altında. Ancak, suçlular da bilgisayar ala- nında personel arayan herkesin kar- şılaştığı bir sorunla yüzyüzeler: İyi uzmanların sayısı oldukça az. Ama giderek gelişeni bilgisayar suçluluğu alanında başarı kazanabilmek için, bu uzmanların yardımı kesinlikle ge- rekli. Bu arada düşman -bu bağlam- da polis kastediliyor- uyumuyor. Po- lis teşkilatlarının bilgisayar suçları alanında uzmanlaşmış şubelerinde, nitelikli mühendisler ve bilim adam- ları görev yapıyor. Özel komisyonlar- da görev yapan memurlar bilgisayar kurslarına devam ediyorlar. Bu me- murlar için artık yazılım ve Basic, ye- nebilir bir kuş değil. Artık işlerin na- sıl yürütüldüğünü biliyorlar ve kolay kolay aldatılamıyorlar. Bu konuya ilişkin suçlar hemen her zaman para etrafında döndüğü için, Sayısal resim işlemede 64 KByte'lık bir küçük bilgisayar sistemi yeterli olabiliyor. yalnızca çalınmış verilere sahip olmak yeterli olmuyor. Kişi ya bu verileri bizzat değerlendirip nakde çeviriyor ya da satıyor. BİLGİSAYAR PARA KASALARINI KIRIYOR Son zamanlarda para kasalarının kırılmasında yeni bir yöntem kendi- ni kabul ettirdi: Burada anahtar ola- rak kaynak makinesi değil, bir tara- fi renkli baskılı, ötek itarafına ise 1,25 cm genişliğinde şeritler yerleşti- rilmiş olan 8.5 x 5.4 cm boyutların- da plastik bir kart kullanılıyor. Çek kartı, bütün bankaların kapalı olduğu saatlerde nakit para almak için banka otomatlarını açıyor. İnsan evinde, bilgisayarının başında hiç kimse tarafından rahatsız edilmeden ve kendisinin yapmış olduğu bir oku- ma aygıtıyla çek kartının üzerindeki gizli sayıyı ve bunu şifreleyen kişisel kimlik numarasını (PIN) kartın man- yetik şeriti üzerinden okuyabiliyor. Gerçi bu eylem, koruma altına alın- mış verilerin gizlice gözetlenmesi, do- layısıyla ceza kapsamına giren bir suç olmakta, ama bilgisayar meraklısını evinde kim yakalayabilir ki? İnsanın bir manyetik şerit okuyucusuna sahip