1 Haziran 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 66

1 Haziran 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 66

Commodore < ardware alanında bir şeyler yapmak isteyen Commodore'cu arkadaşlarımız, bizden sürekli bazı ek ünitelere ilişkin şemalar yayınlamamızı istiyorlar. Bu sayımızda en çok istek toplayan parçalardan birinin, RS 232 bağlantısının, nasıl yapıldığını açıklamaya çalışacağız. Geçen sayımızda tanıttığımız Üser Port'a akustik kopler vb. birimlerin bağlanmasını sağlayan bu ara birim, çok işe yarayan, seri bir bağlantı. Commodore 64'ümüzün veri kapı- sı olan User Port, yalnızca 5 Volt'- luk bir gerilim verir. Halbuki akus- tik kopler türünden bir alet, ayrıca evirtilmesi gereken, “artı”” ve “eksi” arasındaki sinyalleri ister. Bunu sağ- lamak için, * 5 Volt ile -5 Volt ara- sında bir gerilim yeterlidir, bunu da yapacağımız devre karşılar. Ayrıca başka bir gerilim kaynağı aramamı- za gerek yoktur, User Port gerekli herşeyi bize sağlamaktadır. Bu bağlantı yerinin 11. pininde 9 Volt'luk bir alternatif gerilim vardır. Bu gerilim, Di ve D2 diyodlarından ve C1 ve C2 kondensatörlerinden olu- şan bir doğrultucu aracılığıyla, 12 Volt'a (D.C.) çevrilir. Buna, akustik kopler yönünde (Tİ transistörüne), makine çıkışındaki TTL sinyallerini pozitif ve negatife dönüştüren bir sü- Tücü transistör eklenir. Zener diyor- du, akımın simetrik olmasını sağlar. T2 transistörü ise diğer yönde görev- lidir. Akustik kopler tarafından yö- Küçük elemanlar, tombul elektrolitik kondensatörlerin altında kalmış. netilir, sinyalleri TTL düzlemine kar- şılık gelen şekilde değiştirir ve Üser ort'un B ve C girişlerini besler. Commodore 64'ün verilere ayrılmış iki girişi vardır: Biri verilere, diğeri ise verilerin gelmekte olduğu mesajı- na. Bu nedenle B ve C pinlerinin bir- birine bağlanması gerekir. RS 232C tarafındaki 20. pin, Üser Port'tan 5 Volt'la yönetilir ve akustik koplere makinenin hazır olduğunu bildirir (DTR - Data Terminal Ready). Hazırlanan devrede, kopleri ve ma- kineyi herhangi bir zarara karşı ko- ruyan bir dizi koruyucu diyod daha vardır. Tüm bu malzemelerin toplam satış fiyatı pek yüksek bir para tut- muyor, ayrıca daha önce bu alanda hiç bir deneyimi olmayan birinin bi- le kolayca yapabileceği kadar basit bir devre bu. Geçelim nasıl yapılacağına: Delikli levhada en az 13x9 delik bulunmalı- dır. Elemanların yerlerini kolayca be- lirleyebilmek için,levha uzunlaması- na sekiz sıraya bölünmüş olarak ka- bul edilir. Yazımızdaki tüm veriler, bu sıralama gözönüne alınarak yapı- lacaktır. Levhaya takılacak olan ele- manların, uzunlamasına yerleştiril- mesi büyük kolaylık sağlayacaktır. Çizgili bir kağıttaki gibi birinci sıra '““üst” olarak kabul edilir, sekizinci ise “alt” olarak adlandırılır. Üzerin- de iletim hatları varolan levhalar kul- lamanızı pek tavsiye etmeyiz, çünkü ancak uzmanların rahatça kullanabil- dikleri bu levhalarda hatların kolay- ca bozulma ya da unutulma olasılık- ları çok fazladır. Bağlantı kabloları- deliklerden geçirdikten sonra, uçları yanlara doğru kıvırın ki, elemanlar levhadan düşmesin. 1. D6 diyodunu (1N4148), sağ ke- narda 1. ile 7. sıra arasına yerleştirin. Diyodun üzerindeki marka halkası aşağıya (kendinize) doğru olsun. 2. Plaketin yaklaşık ortasına Di di- yodunu (1N4001) 2. ve 3. sıralara yer- leştirin (marka halkası 2. sıraya doğ- TU). 3. D2 diyodunu (1N400)3. ve 5. sı- ralara, halka 3. sıraya doğru olmak üzere takın. 4. D3 diyodunu (1N4148) paketin sol tarafında 1. ve 2. sıralarına, hal- ka 1. sıraya doğru gelecek şekilde ta- ın. $. ZD Zener diyodunu hemen bu- nun yanına, 1. ve 5. sıralara takın. Halka 1. sıraya doğru olsun. 6. D4 diyodunu (1N4148) soldan bir içerdeki delik sırasında 2. ve 3, sı- ralara yerleştirin. Bu durumda diyod oldukça dik bir durumda olacaktır. Halka 3. sıraya doğru olacaktır. 7. Son diyodu (D5, 1N4148), 6, sı- raya paralel yerleştirin. Halka, sağa baksın. 8. DS'in yanına R3 direncini (4,7 KOhm) koyun, bağlantı kablosu DS5'in sağ kablosuyla aynı deliğe gir- sin. Diğer uç, 7. sırada D6 diyodu- nun kablosunun yanına girsin. 9. R4 direncinin (470 Ohm), D5'e paralel olarak 5. sıraya koyun, bir bağlantı Zener diyodunun teliyle ay- nı delikten geçsin. 10. Geriye iki direncimiz kaldı: RI (4,7 KOhm), bir teliyle 3. sırada D4 diyodunun halkasının olduğu taraf- taki aynı deliğe, diğeriyle ise 1. sıra- ya bağlanacak.