15 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

15 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER dur' kaydı yer almıştı. Hissedarlara yapılmış olan bu taahhüt karşısın- da şirketinizin o aktiflerinin yüzde 33'ünü aşan boru hattının üçüncü şahıslara devri idare Meclisinin yetkileri dışında olup, Hissedarlar Umumi Heyetinin bir karar alması- na bağlıdır. 2 — Ortaklığınızın Batman - İs- kenderun boru hattını üçüncü şa- hıslara devir sebebi olarak finans- man ihtiyacı ileri sürülmektedir. Gerçekte ise ortaklığınızın sermaye - si, yukarıda denildiği gibi, bu amaç- la 150 milyondan 300 milyona çıka- rıldığı gibi, 1966 yılı içinde Devlet Yatırım Bankasından bu projenin finansmanı için 129 milyon liralık kredi verilmiştir. Üçüncü şahıslara boru hattının devri halinde uzun vadeli ve düşük faizli olan bu kre- dinin de derhal ödenmesi gereke- cek, bu ise finansman ihtiyacını menfi yönden etkiliyecektir. Kaldı ki, boru hattının işletmeye açılması ile gerek taşıma ücreti ve gerekse ham petrol bedeli olarak alınacak meblâğlar yılda 200 milyon liraya ulaşacağı için, finansman ihtiyacı- nız olsa bile, bunun kısa vadeli ol- duğu görülecektir. Her halükârda Kurumumuz, ser- mayesinde pay sahibi olduğu ortak- lığınızın finansman ihtiyacını karşı- lamağa amadedir. 3 — Bu şartlar altında, adı geçen tesisin satılacağına ihtimal verme- mekle beraber, bir şirket kurulup, mülkiyet ve işletme (hakkının bu kuruluşa devredilmesi odüşünülü- yorsa, bu şirketin hisse senetlerinin yüzde 5l'e kadar olan kısmını al- mak kararına ulaştığımızdan bilgi- nizi rica ederiz." Görülmektedir ki mektup sert ve "tok" bir ifade taşımaktadır. Bo- ru hattının, Hissedarlar Umumi He- yeti kararı olmaksızın; sadece TPAO İdare Meclisinin kararı ile devre- dilmesi teşebbüsünün uygunsuz bir işlem olduğuna işaret (edilmekte, devir için gösterilen "finansman güçlüğü" gerekçesinin gerçeklere uymadığı ispatlanmakta, bu husus- ta ısrar edilirse devre lüzum kalma- dan, Ordu Yardımlaşmanın finans- man eksikliğini (okarşılamağa hazır olduğu belirtilmektedir. Her şeye rağmen, Gülezin idaresindeki TPAO devirde ısrar ederse, o zaman da, boru hattında yabancı şirketlerin nüfuz kurması sonucunu yaratacak Orda Yardımlaşma Kurumu binası Tok bir ses AKİS olan şekil yerine, tamamen milli hü- viyet taşıyan ve üstelik TPAO'da hisse sahibi bulunan Ordu Yardım- laşma Kurumu, aşağı - yukarı ta- mamlanmış sayılan tesise talip ol maktadır! Bu, blöf değildir. Yardımlaşmanın bir yetkilisi, gimiz haftanın sonunda bir çiye, "Kuruluşumuzun varlığı 600 milyon liranın üzerindedir" demiş- tir. Bu 600 milyonu hisse senetleri, tahviller, alacaklar, o çeşitli banka- lardaki mevduat ve ordu pazarları stokları meydana getirmektedir. Ordu Yardımlaşmanın bu yetki- lisi, "eğer TPAO, yukarıda açıkla- nan mektubu kaale almazsa, ne gibi bir durum doğacağı" yolundaki so- ruya ise şöyle cevap vermiştir: -TPAO, buna rağmen Hisse- darlar Umumi Heyetini toplamazsa, hissedarların şirketi dâva hakları doğar TPAO'dakiler tereddütte "Bir TPAO yetkilisi, aynı konuda kendisiyle görüşen AKİS muha- birine, "Böyle bir mektup geldi" de- miş, mektupta belirtilen, "Hisse- darlar Umumi Heyetinin toplanma- sı zorunluğu" hakkında ise şöyle ko- nuşmuştur: "— Hukukçular işin içinden çı- kamıyorlar. Çok çetrefil bir iş!" TPAO'da, Gülezle aynı fikirleri paylaşmayan ciddi o yöneticiler de vardır. Bunlar, Ordu Yardımlaşma - nın, özellikle “finansman güçlüğü çekiyorsanız, bunu karşılamağa â- madeyiz" şeklindeki teklifini mem- nuniyetle karşılamışlardır. Fakat, şu anda yurt dışında bazı temaslar -acaba bu temaslar, boru hattına gözdiken yabancı petrol şirketleriy- le mi yapılmaktadır?- yapmakta o- lan Genel Müdür Gülezin takınaca- ğı tutum, belli değildir. Görünen be- lirtiler, Gülezin, -Hükümetteki ağa- beylerinin ve pek o sevdiği yabancı şirketlerin etkisiyle-, devir tasavvu- runda ısrar edeceği kanısını yarat- maktadır. Gülez, bir yandan devir işlemini geliştirmeye gayret eder- ken, bir yandan da önüne çok güçlü bir engel olarak dikilen Orduyu "tavlama" gayreti içindedir. Bir sü- re önce, Milli Güvenlik Kurulu Ge- nel Sekreterinin yakını olan TPAO Sivil Savunma Uzmanı Numan Al- kanın aracılığı ile Kemal ettin Gö- kakin ile bir görüşme yapmıştır. Gü- lez bu görüşmede, boru hattının sa- tılmasının iyi olacağını söylemiş, 15 Ekim 1966