15 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

15 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

randa intikal etti. Ertesi gön, M.B.K. sözcüsü Sami Küçük aynı gazetelerde büyük başlıklarla yayınlanan şu demeci veriyordu: "Milli Birlik Partisi kurulmayacak ve bu isim parti adı olamayacak". Çelişme, o karışık 27 Mayıs - 12 Haziran devresinin tek çelişmesi değildir. Gürsel ve bir çok Komite arkadaşı ilim adamlarının kendile- rine hemen bir Anayasa hazırlayıvereceklerini ve bunun yanma bir de Seçim Kanunu katıvere- ceklerini ümit ediyorlardı. Gürsel bunların bir referandumdan geçirilmesini bile lüzumsuz bu- luyordu. 28 Mayıstaki o basın toplantısında, bu konuda şöyle demiş: "— Seçimin üç ay içinde yapılacağını tah- inin ediyorum. Anayasa ve Seçim Kanunu eli- mizden geçtikten sonra Danıştay, Yargıtay ve Barolar gibi müesseselerden seçilecek heyetin tetkikinden geçireceğiz. Ve yeni seçilecek Mec- lisin ilk toplantısında Mebusan ve Ayan Mec- isleri müşterek toplantısına verilecektir." Cemal Gürselin aynı toplantıda eski ikti- darın sorumlularının muhakemesi hakkındaki sözleri de bir başka çelişme ihtiva etmektedir. Gazeteciler "Eski devlet ve hükümet ricalinin muhakemesi ne zaman yapılacak?" diye sor- muşlar. Gürsel şu cevabı vermiş: — Ben hiç kimseyi muhakeme etmem. İ- lerde kurulacak hükümet bu işi yapsın. Muha- keme hakkını, kurulacak milli iradenin hamili olan hükümete bırakıyorum." Gürsel aynı fikri bir gün sonra, yani 29 Mayısta yabancı gazetecilerle konuşurken de tekrarladı. Yabancı gazeteciler Sabık Başba- kan ve Bakanlara ne yapılacağını merak edi- yorlardı. İhtilâlin Başı şöyle dedi: — Sabık Hükümet erkânından hiç birisi- ni muhakeme edecek değiliz. Eğer icap ediyor- sa, seçimden sonra kurulacak hükümet kendi- lerini normal mahkemelere sevkedecektir." Bundan iki gün sonra, 31 Mayısta Gürsel hem yerli, hem yabancı gazetecilerin katıldığı bir başka basın toplantısı yapıyor ve gene şöy- le konuşuyordu: 27 Mayıs İhtilâli bütün bir memlekete, üzerinden bir kâbusun kalktığı hissini verdi. Hareketin bu kadar kolay olması ve böylesine tasvip görmesi bunun açık delilidir. Ama bir başka grup, bunun ötesinde de sevinçli ve e istikbali kendileri için pespembe görüyordu. lider takımıydı. smı için Bunlar, C.H.P.'nin çantada keklikti. İsmet Paşanın Ayten So- kaktaki evinde bunlar tatlı hayaller ay ve İsmet Paşayla Aksalın kendilerini İhtiyata davet- pek kulak asmıyorlardı.