15 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

15 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER işgal etmek huzurumu kaçırıyordu ve bundan rahatsız oluyordum. Bir başka mesele de, Orhan Çap- çının, Plânlamanın bu en kritik dev- resinde Teşkilâtın başında bulun- maşıdır. Bu, vekâletle filân yürütü- lecek bir iş değildir ve bunu bizzat Çapçıya söylemişimdir" dedi. Amerikada yaptığı iki yıllık bir plânlama ihtisasından sonra, otuzi- ki yaşında, Üniversitedeki görevin- den İktisadi Plânlama Dairesinin başına getirilen Baran Tuncerin is- tifası, bir süredir kaynamakta olan Teşkilâtta yeni dalgalanmalara se- bep oldu. Hattâ Tunceri seven ve beğenen genç uzman arkadaşların- dan bazıları onun peşinden ve top- tan istifaya kalktılar. Bunun bizzat aran Tuncer tarafından önlendiği, Plânlamaya yakın çevrelerce bilin- ei Plânlı çöküş Genel sm Haydar Aytekin, Uzun Vadeli Plân Şubesi Müdü- rü Yalçın Küçük ve Müşavir Ad- nan Erdaştan sonra vukubulan bu önemli istifa, eski Emek arasın- da da büyük tepki yar Plânlama Teşkilâtının ki ve ba- şarılı o Müsteşarlarından Memduh Aytür, son olaylar karşısındaki en- dişesini şu sözlerle belirtti: "— Devrim Anayasasının getir- diği bu çok önemli kuruluştaki son çöküntü süratle önlenmezse, mem- leketimizin iktisadi ve mali itibarı içerde ve dışarda ciddi sorunlara konu olacaktır." Memduh Aytüre göre, Hüküme- tin ve diğer icracı dairelerin Plân- lamaya karşı tutumları, memleketi şöyle bir sonuca götürecektir: İhtilâl öncesinin hesapsız ki- tapsız ortamı yeniden yaratılacak, yerli ve yabancı özel sermaye iste- diği gibi at oynatacaktır. Politikacı- lar, seçmenlerini daha kolaylıkla memnun etme imkânı bulacaklar- dır. Plânlı yatırımın yerini politik yatırımlar alacak, memleket enf- lâsyona sürüklenecek veya kurtu- lunması mümkün olmayan yeni bir ekonomik çıkmaza girecektir. Bu arada, Muhalefet lideri İs- met İnönü de, yaptığı konuşmalar- da,bir zamanlar gözünden sakındı- ğı Plânlama Teşkilâtının içinde bu- lunduğu durumdan duyduğu üzün- tüyü Dr ve AP İktidarının dik- katini çekt Bütün b unlr olurken, acaba Hü- kümet ve Plânlama Teşkilâtının ba- 12 ei ullirliğii kişiler ne yapmakta- dırl Hikmet sadece susmakta ve her haliyle, Plânlamaya karşı pasif bir mukayemete girdiğini belli et- mektedir. Yüksek Plânlama Kuru- lu, bütün ikaz ve ısrarlara rağmen bir türlü toplanamamakta, hazır- lanan beş ciltlik 1967 programı bir türlü görüşülememektedir. e Prog- ram kabul edilmeyince, tabii, 1967 bütçesi de hazırlanamamaktadır. Plânlamanın başında bulunanlar ise olaylara çok daha değişik bir a- çıdan bakmakta ve son istifaları gençlerin Kapisi olarak yorumla- maktadırlar Gidişin sonu Şu günlerde bütün gözler Plânlama Teşkilâtına çevrilmiştir. İstifa eden uzmanların yerine: yeni tayin- ler yapılamaması, Teşkilât Müste- şarlığı gibi çok önemli bir maka- mın sekiz aydanberi vekâletle yöne- tilmesi ve yüzüstü kalan çalışmalar, meselenin önemini - bilenleri ciddi endişelere sevketmektedir. AP Genel Başkanı Süleyman De- mirelin, iktidara gelmeden önce et- tiği, Plânlamayla ilgili sözler tatlı bir hatıra olarak hafızalarda yat- maktadır. Demirel o günlerde şöyle diyordu: "Devlet Plânlamaya çok önem vereceğiz. o Düzende hiç bir değişiklik olmıyacak. Sadece, me- kanizmayı daha iyi işletmek için Teşkilâtı ehliyetli iktisat ve maliye uzmanlarıyla genişleteceğiz." Şimdi yatsı olmuş ve mum sönmüştür. Başbakan, kendi politik AKİS çıkarları yüzünden, Devlet Planla- ma Teşkilâtına karşı pasif bir mu- kavemete girmiştir. Memleket eko- nomisinin nabzını elinden bırakma- ması gereken bu teşkilât, bir biblo haline getirilmeye o çalışılmaktadır. Hükümet, Plânlamaya yeni bir müs- teşar bulamamaktadır. İleri sürül- düğüne göre, Prof. Memduh Yasa, DP devrinin Etibank Genel Müdü- rü Burhan Ulutan, Maliye Bakanlı- ğı Müsteşarı Zeyyat Baykara ve ni- hayet, halen Müsteşar Vekili olarak Plânlamanın başında bulunan Or- han Çapçı, yapılan teklifleri kabul etmemişlerdir. Önümüzdeki günlerde, Plânlama- da yeni istifalar beklenmektedir. Bütün bunların sonunun ne ola- cağı, ise bellidir. Memleket süratle, ir "Pilâv devri"ne doğru sürüklen- mektedir. Bu gidişle, memlekette plânın sadece adı kalacak ve mem- leket ekonomisi "işkembe-i kübra"- nın -"mahkeme-i kübra" değil. O, ayrı!- arzularına uygun şekle soku- lacaktır. Bunun hesabının ise "mah- keme-i kübra"ya kalacağım kimse garanti edemez. C.H.P Orkestra, şefi ve değneği Geçtiğimiz haftanın sonuna doğru, CHP içindeki Kurultay mücade- lesi beklenmedik bir manzara ka- . Kurultayda Ortanın Solunu savunacaklarla buna karşı çıkacak- lar arasında geçeceği sanılan müca- dele, sanki bir sihirbazın değneğini Genel Başkan İnönü, Ankara D Kongresine geliyor "Ya ya ya, şa şa şa, İsmet Paşa çok yaşa!" 15 Ekim 1966