15 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

15 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER kongreleri bozmuştur. Teşkilât is- pat etmiştir ki Ortanın Solu, İnönü- nün yaptığı gibi gerçek ölçüsüyle ortaya konulunca bunu pek âlâ an- lamaktadır ve bunda, partinin istik- balini görmektedir. O zaman, bir Kurultay taktiği olarak Ortanın Solunu sevmiyor gö- rünenler buna ısınmışlar, 76'lar da- ğılmışlar, ortada kala kala Kasım Gülek kalmıştır. Kalan farklar "Buna rağmen, Ortanın Solu konu- sunda Ecevit takımı ile Feyzioğ- lu takımı arasında tam bir birlik olmadığı muhakkaktır. Ancak fark, bazı nüans farklarına inmiştir. Me- selâ Feyzioğlunun da dahil bulun- duğu bir redaksiyon komitesi CHP'- nin sosyalist olmadığının Kurultay raporunda belirtilmesi kararım ver miş, İnönü de bunu doğru bulmuş- tur. Halbuki buna Ecevit, itiraz et- miştir. Ecevit, Feyzioğlu ile arasın- daki mevcut farklarım şöyle anlat- maktadır: "— Herhalde, Feyzioğlu ile ara- mızda sosyal ve ekonomik görüş farkı büyük değil. Ama, tutum farkı var. O, fikirleri buzdolabında tutup, sadece uygulama ile yetinmeyi, biz ise yemeği ısıtıp sofraya sürmeyi İs- tiyoruz. Görüşler açıklanmalı, ge- rekli heyecan yaratılmalıdır. Politik tutum farkı bizim için önemlidir!" Ecevit ayrıca, Ortanın Solu için düşüncelerini, birkaç güne kadar piyasaya çıkaracağı bir kitapta top- lamıştır. İstanbulda basılan ve 100 sayfa kadar olan adlı bu kitapta Ortanın Solunun or- taya çıkışı, partiler yelpazesi ve Or- tanın Solunun somut uygulama ör- nekleri ortaya konulmuştur. Bu ça- lışma, Ecevit üslübudur. CHP içindeki gerçek durum, CHP'nin İnönünün anladığı manada Ortanın Solu prensibinde birleşme- sidir. Ecevit, bu mananın da daha solunda bir fikir hizbinin başı ola- rak kalmaktadır. CHP gibi bir par- tide böyle kimselerin ne derece ha- yırlı rol oynadıkları - Ortanın Solu mücadelesinde belli olmuştur. Eski partileri bunlar ileriye itmekte, son- ra, onların aşırılıkları törpülenerek gerektiği miktarda adım atılmakta ve partilerin hayatında yeni devre- ler böyle açılmaktadır. Kurultayda açılacak olan devre, CHP'nin sosyal ve ekonomik reformlar devri olaca- ğa benzemektedir. 14 Taktikler Fakat bu hafta CHP'liler arasında- ki çalkantılar bundan ibaret de- ğildi. Kurultayların herşeyden daha önemli meselesi olan "Listeler Ko- nusu" kodamanların asıl çalışması- nı teşkil ediyordu. "76'ların listesi" diye bir liste İstanbulda Cemal Yıl- dırım ve Ekrem Özden tarafından hazırlanmaktadır. Bu listenin başı- na Aksal, Feyzi Ortanın Soluna sempati beslemedi- Turhan Feyzioğlu Kaçak güreşenler ğ&i duyurulmuş kimseler yerleştiril- miş, altına Çumralı ar, Hatipoğlu- lar, Uyarlar, yani imza içinde çok sivri olmayanlar doldurulmuş- tur. Bu listenin özelliği var olan i- simlerden fazla yok olan isimler- dir. Meselâ Şatır veya Sancar yok- tur. Buna mukabil Cemal Yıldırım "eğer İnönüye karşı çıkmayacağını taahhüt ederse" Güleği de bu çor- baya sokabileceğini söylemektedir. Ecevit takımı, genç bir üsteyle Kurultaya katılacaktır. Bu listenin AKİS fazla "tanınmış isim" taşımadığı, halbuki Kurultaylarda böyle isimle- rin şansa malik bulunduğu söylene- rek Ecevit takımının bir handikapı belirtilmektedir ama, Ecevitciler de isim bulamamış değillerdir. Bunlar, tabii başta Ecevit olmak üzere Le bit Yurdoğlu, İhsan Topaloğlu, Gö- güs, Birgit, Jale Candan, Muammer Aksoy, Turan Güneş Cemal Reşit E- yüpoğlu, Hayreddin Uysal, Muam- mer Erten gibilerdir. Güleğin kırk kişilik bir liste ha- zırlayabileceği pek ihtimal dahilin- de değildir. Zaten Gülek, sadece AP organlarında pohpohlanıp lanse e- dilmektedir. Yoksa, Adanadan baş- ka hiç bir yerde başarı kazanama- mış, Ankarada Aksoy kadar bile al- kışlanmamıştır. İsmi etrafında AP organlarının oOyaymaya çalıştıkları hava maksadıdır. Ama, Güleğe yakın olanların söy- lediklerine göre Güleğin aklındaki tertip başkadır. Gülek, İnönüye kar- şı Genel Başkanlıkta oy toplamaya çalışacaktır. Genel Başkanlık için tek aday o olacağından, Gülek, nö- gösterisi yapacağım, asıl, istikbal için "İnönüden sonra düşünülecek alternatif" diye isim yapacağını he- saplamaktadır. Yani, yıldızı sönmüş Gülek gene oyun peşindedir. Listelerin "yıldızlar listesi" diye isimlendirilecek (olanının Genel Merkez tarafından hazırlanması CHP'de bu hafta beklenmektedir. Bu listede, Ortanın Solu ruhuna ve fikrine -şimdi, terimine de- aleyhtar olmayan bütün CHP ileri gelenleri Satırından Ecevitine, o Feyzioğlun- dan Erimine bulunacaklardır. O lis- te üzerinde hiziplerin rolü, müm- kün olduğu kadar çok "karşı taraf adamı" çizdirip, yerine "kendi a- damı"nı yazdırtmaya çalışmak ola- caktır. CHP Kurultayı bu suretle, son hafta içinde, "çekişme havası"ndar kurtulup "beraberlik havası"na gir- mistir ve İnönünün yapacağı "CHP sağa nazaran nerededir, sola naza- ran nerededir, bizi Ortanın Solu ya- pan reform fikirleri hangileridir ve CHP niçin sosyalist değildir" ko- nuşması i harfinin üzerine konmu son noktayı teşkil edeceğe benze- mektedir. 15 Ekim 1966