15 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

15 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS bu satış yapıldığı takdirde finans- man ihtiyacının karşılanacağı husu- sunda Gökakını ikna etmeğe çalış- mıştır. Öte yandan, Gülezin, boru hattı- nı yabancılar lehine TPAO'nun elin- den çıkarma niyetini ogerçekleştir- mek için geçmek zorunda bulundu- gu başka engeller de vardır. Bun- lar, Plânlama Teşkilâtı ile Maliye Bakanlığıdır. e Devir işleminin te- kemmül etmesi için bu mercilerin de onayına ihtiyaç vardır. Bunların, fos olduğu iyice açığa çıkan ve he- defi artık belli olan bu işlemi onay- lamaları ihtimali zayıflamıştır. Bu arada, Enerji Bakanlığında İbrahim Deriner ve özellikle (oDemirelin iş arkadaşı olduğu için Enerji Bakan- lığı Müsteşarlığına getirilen Kemal nda bu şahıs. TPAO üyesidir ve devir kararına imza koyanlardandır-, işin tekemmül etmesini istekle bekle- mekte ve gerekli kararnameyi hazır- lamaya alesta bulunmaktadırlar. "Halka devir" sloganıyla ve belli bir süre sonra hisse senetlerini "hâ- miline muharrer" hale getirerek, bu, son derecede önemli ve kârlı te- sisi yabancılara peşkeş çekme te- şebbüsüne karşı mücadele bayrağı- nı açanlar ve güçlerini birleştiren- ler kararlıdırlar. TPAO İdare Mec- nen bu savaşçılar, yeni safhada gös- terdikleri çabaya "İkinci meydan muharebesi" adını takmışlardır ve şöyle demektedirler: "— Biz kazanacağız!" Bunu söylerken tabii, böylesine açık bir peşkeşe karşı çeşitli çevre- de belirecek çeşitli mukavemeti de hesaba katmaktadırlar. Plânlama Pilâvlama Teşkilâtına doğru Cumhurbaşkanı Cevdet Sunayı İ- râna uğurlamak için o gün Esen- boğa Havaalanında bulunanlardan, şık giyimiyle dikkâti çeken bir zât, kendisine soru soran o gazetecinin yüzüne "aman canım, şunun da uğ- raştığı oşeye bak" der gibilerden baktıktan sonra, ciddi bir tavırla, ” k canım, gayet iyi çalışıyo- ruz. Çocuklar bana geliyorlar, dert- İBRET LEVHASI — Geçenlerde Başbakanlığa uğrayan Plancılar, gördükleri manzara karşısında şaşırıp kaldılar. Başbakanın da hazır bulunduğu bir toplantıda görüşülen "1967 yılı kamu sektörü denge tablosu"nun yazılı olduğu karatahta, Başbakanlığın merdivenlerine yakın bir yerde, ortada duruyor ve gelip geçenler, merakla, tahtadaki rakamlara bakıyorlardı. Tahtada henüz açıklanmayan ve şimdilik gizli kalmasında fayda umulan önemli rakamlar vardı. Bu harekete bir sıfat bulmak gerçekten güçtür! 15 Ekim 1966 YURTTA OLUP BİTENLER Kulağa küpe Toz kondurmayanlar Hürriyet o gazetesinden bir başlık: "Demirel: Ben plâ- na çok önem veririm!" Her halde yazıda, Demire- lin şöyle devam ettiği bildiril- mektedir: "O kadar önem ve- rırim ki ona elini sürdürmem bir kavanoz içinde, “afla uha za ederim.." lerini dinliyorum. Sonra da ya- pılacak işleri lup bitiyor işte.." enç görünmek için hayli çaba sarfettiği her halinden belli olan bu zat, Başbakanlığın şair Müste- şarı -DP'nin, Cumhurbaşkanlığı Ge- nel Sekreteri- Munis Faik Ozansoy- du. Müsteşar, Devlet Plânlama Teş- kilatındaki son durumla ilgili bir soruyu cevaplandırıyordu. Bu konuşmadan iki gün sonra, 4 Ekim Salı günü, Başbakan Süley- man Demirel uzun bir muhtıra, Dev- let Plânlama Teşkilâtı Müsteşar Ve- kili Orhan Çapçı da bir dilekçe aldı. Her iki yazıda da "bu işin böyle git- meyeceği" belirtiliyor ve yeni bir istifa bildiriliyordu Bu defa istifa eden, Plânlama- nın belkemiği olduğu herkesçe ka- bul edilen İktisadi Plânlama Daire- sinin genç Başkanı Baran Tuncer- di. Tuncer, kendisiyle konuşan A- KİS muhabirine, istifasının sebebi- ni şöyle açıkladı: Devlet (Plânlama Teşkilâtı gibi Bir kuruluşu temsil edenler, Başbakanla görüşmek için iki ay peşinde koşar, yine de on dakikalık bir raridevu alamazlarsa, o teşkilât- ta görev yapmak imkansızlaşır ve başka çare de kalmamışsa istifa e- dilir.." e maym o- AKİS muhabiri ile görüşmesin- de, spekülâsyon yapmıyacağını ve konseyle polemiğe girmek niyetin- de olmadığını peşinen belirten genç el devamla, — Plânlama Teşkilâtının. etkisini bu derece e getiremediği bir Plânlama gibi sorumlu bir makamı 11