22 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

22 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AVI. Kurultaydan Beklenenler C.H.P.'nin XVITI. Büyük Kurultayı, bu partinin ve yan geleceği bakımından hayati önem taşı- yan ak durumundadır. Gel erçekten, dürüst ve serbest bir seçimle iktidara gelmiş olan A.P.'nin kar- şıkarşıya bulunduğu güçlüklerin başında gelen konu- lardan birisi, Türkiyenin siyasi ve sosyal hayatında "oy çoğunluğu" kadar önemi ve etkisi olan "organize sosyal kuwetler"in ve bazı Anayasa arının, bu İlan tam bir pi ve uman kabul etmiş niş olma” arı mirel Hükümeti bir yıllık ikti- darı sırasındaki tutum vranışlarıyla bu sosyal kuvvetlerin ve Anayasa kurumlarının büyük kısmını karşısına almış ve see Hükümete karşı Devleti ve Anayasayı savunmak zorunda bırakmıştır. Emsali görülmemiş bu durum, vatandaşları tekrar rejim so- runlarıyla çok yakından e een zorlamakta, en- dişe ve şüpheleri artırmakta ketler takipsiz kalmakta ve bazan da teşvik görmek- tedir. 27 M Devriminin eseri 1961 Anayasasının ge- tirdiği en büyük yenilik Gl “Sosyal Devlet" anlayışı A.P. tarafından samimi bir ilgiyle (okarşılanmadığın- dan, bu ilkenin gerekleri yapılmamakta, ler ve ekonomik bünyedeki el ev: tmekte- dir. A.P. İktidarının bu durumu, C.H.P. içinde S0. Ekim 1965 seçimlerinde le ve Genel Başkan İnönü tarafından "Ortanın Solu" olarak nitelenen ve aslın- a Anayasanın tam anlamıyla u nmasını hedef tutan eli hareketin anlam ve önemini bir kat daha ta ve konunun bir partiiçi sorunu olarak de- ğil, Türkiye çapında bir Anayasa nn olarak ele alınmasını gerektirmektedir. C.H.P. Programının Halkçılık, Devletçilik ve Devrimcilik ilkelerini yeni Anayasanın ışığı ve Türkiyenin içinde bulunduğu sos- yal ve ekonomik şartların zorunluluğu altında en açık ve kesin bir tarzda İfade eden "Ortanın Solu" hareke- ti bugün, CHP. içinde yerleşmiş ve AMİ an en büyük karar organı olan Büyük Kurul taydan beklenen, bu hareketi, a kararla tescil etmesiyle beraber, yalnız C.H.P'nin letinin çoğunluğunun, özellikle semliğini aydınların ve organize sosyal kuvwvetlerin ortak amaç ve hedefi haline getirmesidir Kırk yıldır fikir, usül ve, bir ölçüde, yönetici kad- ro bakımlarından kendi kendini yenilemek suretiyle leye girenlerin tümüydü. Suçlanan- laklarına bizim lar Melenin sözlerini duydular. İlk tepki, Muammer Aksoydan geldi. Kadın delegelerin büyük gösterisi arasında kürsüye gelen Aksoy, he- men önünde oturan Melene baka baka şöyle dedi: Ferit Melen atılmıştı. muzu fısıldıyor..." kala hakkındaki kodu olduğunu ifade eden bir açık- lama yaptı. Ancak köprüler çoktan Orhan ERKANLI hayatiyetini ve etkisini muhafaza eden a çok partili demokratik rejime geçiş kararı kadar, büyük bir hamle olan "Ortanın Solu" İareketini de türk halkına mal ettiği gün tarihi görevinin en şerefli bir aşamasını da geride bırakmış olacaktır. Vatandaşın mülkiyet ve özel teşebbüs hakkım kesin surette temi- nat altına almak şartiyle sosyal adalet ve sosyal gü- venlik hedeflerine ulaşmak, komünizm tehdidini önle- mek, siyasi partilere ilgi göstermiyen, güvenmeyen ve hattâ rejimin geleceği bakımından şüphede olan büyük kitleleri kazanmak, C.H.P.'nin, bu hareketi bi- linçle ve samimiyette benimsediğine, iktidarda veya muhalefette bu dünya yi KANYE CAM türk milletini inandırmasıyla . XVMİL. Bü Kurultayın sayın delegeleri, Eliş, CHP 'ne ve türk milletine bu güven, umut ve huzur yolunu açacaklardır. Bundan hiç şüphemiz yoktur. Büyük Kurultayın tarihi kararı ile bir daha hortlamamak üzere geçmişe intikal edecek olan "Ortanın Solunda Olanlar -'Ortanın Solunu Geç Anlayanlar" mücadele- sinin Parti bünyesinde meydana getirmesi muhtemel talfibali önlemek bazı tedbirlerle mümkündür. Uma- ki, Büyük Kurultay bunları dikkate alacaktır. Ortanın Solu hamlesini geç anlıyanlar da bu Par- tinin mensuplarıdırlar. Çok haklı olarak, serbest tar- ka sonunda, ilk anların şüphe ve tereddütlerini tmak suretiyle gerçeği gören ve bu yola katılan- a bir bakıma, anlamadan, inanmadan Ortanın So- lu bayrağı altında toplananlardan daha makbul ve daha saygıdeğerdirler. Bu ileri hamle hiç kimsenin veya grupun tekelinde değildir ve olamaz. Genel Baş- şe ea işaretiyle başlıyan bu hareket, Partimize kuvvet ve umut getirmiştir. Kişisel hesap- larla, dar düşüncelerle hamlenin enleri, bir- leştirici niteliğini gölgeliyenleri C.H.P. asla affetmiye- cektir- Son olarak şu noktayı da belirtmekte fayda var- dır: Halk Partilileri ve hattâ bütün türk milletini da- Ima düşündüren bir soru, "Ortanm Solu" hamlesinin Kurultayca kabulü ile, bir ölçüde aydınlanmış ve va- tandaşlar ferahlığa kavuşmuş yeğ eri Bu soru udur: “İsmet İnönüsüz C.H.P. ve hattâ Türkiye ne olacak?" Buna en güvendiriçi cevap, yine, Ortanın Solu devrimini yapan İnönü olacaktır. "— C.H.P,, Atatürkün ve İnönünün izinde. Orta- nın Solunda, ebediyen yaşıyacaktır!" kım delegelerin tempo halinde söy- ledikleri "Altı ok - Başkası yok" slo- ganı bunu ispatladı. Cemal Yıldırım da kuliste "Biz Atatürkün partisini Atatürkün yoluna koyacağız" ede- biyatım yaptı. Halbuki mutedil -ve İnönünün güvenine sahip- Kemâl Satır Kadınlar kongresinde bu tu- komünist olduğu- Kurultaya bir gün söylentilerin dedi- "— Pabuç kadar isimleri olanlar, bir hareketin liderini ve yanındaki- leri komünistlikle suçlamaktadırlar. Bunlardan Ferit Melen, sabahtan- beri, kongrenizde delegelerin ku- 22 Ekim 1966 Feyzioğlu ekibinin 76'lara katıla- rak Ortanın Soluna bulduğu kusur, bunun sanki bir yeni okmuş gibi gösterildiği ithamında düğümlendi. Nitekim Kurultayın ilk günü bir ta- tucu tavrı şöyle reddetmişti: "— Biz devrimlerin türbedarı değiliz!" Kurultaydaki konuşmasında ise 9