22 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

22 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

TİYATRO Ankara Özel Tiyatrolar Devlet Tiyatrosunun yanısıra, Baş- kentteki özel tiyatrolar da per- delerini açtılar. Bu tiyatroların sa- yıları Br yıla artıyor : Geçen yıl n Sahnesi, Büyük Meydanla im rin sayısını ikiye çıkarmış, Kavaklıderede bir yeni tiyatro açıl- mıştı. Bu yıl da Maltepede bir özel tiyatro daha açılıyor. Böylelikle An karadaki özel tiyatroların sayısı be- şe yükselmiş olacaktır. A. S.T. 'da Ankara Sanat Tiyatrosu ie mev- sime, geçen yılın iki büyük ba- şarısını tekrarlayarak girdi. Bun- lardan biri, Genco Erkala geçen "yı- lın sanatçısı" ödülünü kazandıran Gogolün "Bir Delinin Hatıra Defte- ri" dir. Öbürü de Bertolt Brecht'in "Arturo-Ui'nin Yükselişi", Bu toplulukta üçüncü oyun, yaz aylarında Gençlik Parkında sahne- ye konulmuş olan "Kuyruklu Yıldız Altında" komedisidir. Bu oyunu, Hüseyin Rahmi Gürpınarın roma- nından Güner Sümer sahneye uy- gulamıştır. A.S.T. yakında ilk çocuk oyununu da seyircilerine sunmağa hazırlanıyor : "Alis Hârikalar Di- yarında". Meydan Sahnelerinde Meydan Sahneleri, Büyük Meydan- da Cevat Fehmi Başkutun yeni bir komedisi, "Ayna" ile perdesini açtı. Küçük Meydanda da Alec Cop- pel'in "Gazebo" adlı polisye oyunu- nu temsile başladı. Repertuvarda, bundan sonra oynanmak üzere, Ke oyunlar ilân edilmektedir : Aldo N colaj'dan, "Akvaryum", Herb Gard. ner'den "Binlerce Soytarı”, Rene Obaldia'dan "Çınar Dallarındaki Rüzgâr", John Patrick'den "Herke- sin Sevgilisi", Don Appel'den "Şans- Kız", G, Axelrod'dan "Elveda Charlie". Başkent Tiyatrosunda Geçen mevsim sonlarında faaliye- te geçmiş olan Başkent Tiyatro- su, yeni mevsime dokümanter bir oyunla girdi : "Parazit". Mehmet Demirer ile Aclan Sayılganın bazı belgelerden faydalanarak yazdıkları bu oyundan başka, genç topluluğun programında şu eserler var : Tur- gut özakman "Ulusal Kolej Di- siplin Kurulu”, Herczeg'in "Mavi Tilki" si; Andriev'in "Düşünce"si, Camus'nün "Yanlışlık"ı, Pries ley'- nin" "Adem'le Havva" sı, Abbot ve 22 Ekim 1966 Holm'un "Yarış"ı, Milne'in "Dover Meydan Sahnesinde "Gazebo" " Reji ve oyunda başarı Oyun : "Gazebo"; Polisye komedi, 2 perde - 7 tablo. Yazan: Alec Coppel, Çeviren: Mehmet Beksan. Tiyatro : Meydan Şahnesi. Sahneye koyan : Yalın Tolga (Devlet Tiyatrosundan). Dekor-Kostüm: Çetin Köroğlu. Konu: ( Polisye oyunların konusunu anlatmak, “merak” unsurunu yitireceği- için, yazara da, oyunculara da, seyircilere de biraz saygısız- a, kısaca, şu kadarını söyleyebiliriz: polisye konulan işle- yen bir senaryo yazarı, karısının geçmişi üzerine, şantaj yaparak ken- disinden yıllardır para sızdıran bir çetenin elinden kurtulabilmek için istemeden bir Cinayet işler -daha doğrusu işlediğini sanır. Yazarın bü- tün ustalığı, vakasını merak ve heyecan dozu iyi ayarlanmış sahneler- le "korku" yerine "güldürme" tekniğini kullanarak yürütmeyi ve bir sürprizle tatlıya bağlamayı başarmış olması Oynayanlar ; Yalın Tolga (Elliot Nash), Esin Avcı (Nell Nash), İh- san Sanıvar (Harlow Edison), Mediha Köroğlu (Mrs. Chandler), Ke- nan Işık (Jenkins) v Beğendiğim: Vaktiyle -1961'de- Küçük Sahnede -Uli Urazdan- gördüğümüz bu komediye Yalın Tolganın -sahne düzeni kadar başrol- de- getirdiği " 'yeni" ve "taze" soluk: eserdeki "komik" espriyi "komik- liğe" özenmeyen "sade ve ciddi" bir oyun üslübu ile değerlendirmesi. Esin Avcının zarif ve sıcak, İhsan Sanıvarın nüanslı, Mediha Köroğlu- nun da inandırıcı oyunları. Çetin Köroğlunun özenli dekoru. Oyuna hakim olan ve iyi bir reji çalışmasını açıklayan ahenkli bütünlük. Beğenemediğim : Önemli bir şey yok. Sonuç : o Yalın Tolganın aktörlük: yeteneği kadar reji yeteneğine de sahibolduğunu -ve Meyden sahnelerinin "yenileşme" yoluna girdiğini- gösteren, zevkle seyredilen bir oyun. Naciye FEVZİ -"Yaşlı Aile" nin yazarı- Branislav kome- Yolu", Audrey Ross'un "Cinayet De- yince" si ve Arout'nun "Sular Kara- rırken" i. Komedide Bu ay içinde açılması beklenen Maltepedeki Küçük Komedi. Ti- yatrosu sahnesinde ise ilk iki oyun şunlardır : Ünlü yugoslav yazar Nuşiçden "Bakanın Karısı" disi ile, Turgut Özakmandan "Kom- şularımız" adlı yeni bir oyun. Görüldüğü gibi, Başkentin özel tiyatroları da, komedilerden yana ağır basan, oldukça çeşitli, zengin bir repertuvarla seyircilerinin kar- şısına çıkmaktadırlar. 33