22 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

22 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

AKİS dan ayrılmış bulunan il başkanları- nın ekseriyeti, Genel Merkezde ya- pılan bir toplantıda, Kurultaya Mu- ammer oyun başkanlık etmesi lehinde oy kullanmışlardı. Esatoğ- lunun evindeki Ecevit takımı der- hal bir bayram havasına büründü. O sırada Aksoy da oraya gelmişti. Havadisi duyunca heyecanla: " — Çocuklar, biliyorsunuz, ben titizim. Bana şimdi bir CHP Tüzü- gü, değiştirilmiş şekliyle bir TBMM İçtüzüğü ve bundan önceki Kurul- tay zabıtlarıyla karar suretlerini bu- lun. Bu akşam çalışayım" dedi. Esatoğlunun evinde Ecevit il başkanlarına, kendi gruplarının Kurultay başkanlığına aday olarak İzmir il başkam Talât Orhonu aday göstermek niyetinden bahsetmişti. Başkanlar, Muammer Aksoyu ter- cih edeceklerini söylemişler, Ece- vit bunu muvafik bulmuştu. Şimdi, bu ilk zaferin kazanılmış olduğu öğreniliyordu. Biraz sonra gelen bir diğer haber, Ecevitcilerin neşesini artırdı: Hem de Genel Merkezdeki Tr Feyzioğlular, Melenler, Ruhi Soyerler de bulunmuşlar ve il başkanları onların gözü önünde Ak- soyu, onların adayı Sırrı Atalaya tercih etmişlerdi. Muammer Aksoy Galip... 22 Ekim 1966 Anlaşılanlar ve anlaşılmayanlar Daha Kurultaydan önce Ortanın Solu konusunda, CHP içinde baş- lıca üç grup kendini belli etmişti. Bunların en önemsizi ve en şahsi sebeplere dayananı Gülekçilerdi. Gülek, İnönüden sonra "Partiye konmak" hevesini hiç bir zaman Efendim nerede, ben nerede? Jnönünün bazı yeminli düş- manları vardır: Hikmet Ba- yurlar, Tayfur Sökmenler.. Es- ki bir takım kuyruk acılarının sızlaması! unlar, bir firsat çıktı mı, kaleme sarılıp hep aynı pilâvı tekrar ısıtarak or- taya çıkarırlar, yazıları karşı taraf organlarında reklâm e- dilir, sanılır ki okuyanlar he- men İnönünün aleyhine dönü- vereceklerdir! Lâf! Hep, tam aksi olur. Kurultay münasebetiyle bun- ların ikisi de arz-ı endam et- mekte kusur etmediler. met Bayur, Adalette; Sökmen bir broşürle.. Şimdi, bakınız bunlardan i- kincisinin — üslübuna: "Nihat Erim bey iktidara hücumla- rım arttırarak..", "Akis Dergi- sinin sahibi sayın Mein Toker beyle..", "Nihat beyin bu su- retle.. "İhsan Aktüre beyin dayatması üzerine Sonra da, Bunlarin İnönüye hücumları: o Atatürkün yolun- dan döndü.. O yolda kalanlar da, dilini bile geğişirememiş olan Tay- yi Dili 7 bu olan, Ortanın Solunu — elbette o Moskovanın Yolu anlar. Kimine bayram haftası, kimine mangal tah- ası.. saklamamıştır. Parti içinde iktidar- da bulunduğu sırada bunu, kendisi- ne "İnönünün Veliahtı" gösterişini vererek sağlamaya çalışmıştır. İnö- nünün kendisini reddetmesinden bu yana, İnönüye karşı bir adammış havasına bürünmüştür ve "İnönü nasıl olsa geçer, istikbal benimdir" YURTTA OLUP BİTENLER edebiyatına başlamıştır. Ortanın So- lu İnönü tarafından temsil edildiği içindir ki, Gülek bu sloganın karşısı- na geçmiştir. Zaten Güleği CHP'- nin başında görmek isteyenler de, Demireli AP'nin başına getiren iç ve dış çevrelerdir. Bunlar, Ortanın Solunun mahiyet itibariyle ifade et- tiği mânanın da karşısındadırlar. İkinci bir grupu, omenfaatleri böyle bir politikadan zarar görecek olan veya göreceğini sanan iş adam- ları, toprak sahipleri ve hünerli ko- misyoncuların temsilcileri derleyip topladılar. Yeni yönündeki CHP bir çok oyuna paydos diyecekti, o- yunbazlar ise bu kapının kapanma- sını istemiyorlardı. Bunlar, -bir kaç kişiydiler-, Cemal Yıldırım tipi iyi- niyetli, fakat biraz basit düşünüşlü kimseleri "6 Oktan fazlasını kabul etmeyiz" sloganıyla veya daha yu- varlak lâflarla devşirdiler ve bugün filen dağılmış bulunan 76'ları teş- kil ettiler. Üçüncü grup, Ecevit takımı oldu. Bunlar, Ortanın Solu sloganım be- nimseyerek m etrafında yer aldılar ve onun bayrağım yurdun dört bir tarafında gençliklerinin di- namizmi ve ateşiyle odolaştırdılar. Kurultayın bugünkü hava içinde An- karaya gelmesi, bir bakıma bu gay- retlerin sonucudur. Teşkilât, bu Sırrı Ataltay .ve mağlüp