22 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

22 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

İhtilâl sonrasının bütün karışıklıkları, Hükümet tertibinde görülen gülünç acemilikler hareketin 27 Mayıs için hazırlanmamış ni seçimlerde kaybedeceğini hesaplıyorlardı. H. betti bulunmasının gür htilâlciler Menderes İdaresinin, meşruiyeti- ay ile Sıhhiye arasında, daha erken kay- tti. İşte, Menderes Kızılayda, nümayişçiler içinde. mektedir. Böyle bir hal hem sizin prestijinizi gölgeler, hem de ihtilâli zedeler ve hareketin inönü leh ve hesabına yapıldığı söylentilerini kuvvetlendirir. Halbuki eğer siz törene katıl- mazsanız biz İnönünün de katılmamasını sağla - yabiliriz. Bizi dinlemeyip katılsa bile bir muka- yese imkânı yaratılmaz.." Bu fikri Kızıloğlu da desteklemiş ve Gür- sel bu tarz bir alkış yarışından hoşlanmadığı için Türkeşin teklifini kabul etmiş. Yoksa, Gürselin ve İnönünün törene iştirak ettirilme- meleri hiç bir zaman bir Komite Kararı Olma- mıştır. İsmet Paşaya Türkeşle (o konuştuklarımızı naklettim. Biraz düşündü, sonra, cenazeye git- memek kararını verdi. Çelenk gönderecekti. Ar- kadan başka bir fikir hatırına geldi. Cenaze tö- reninin tamamlanmasını takiben Anıt Kabire çıkabilir ve şehitlerin mezarlarını ziyaret ede- bilirdi. Öyle yaptı. Burada, bir komik hadiseyi de söyleyeyim. Osman Bölükbaşı, İhtilâlin başından itibaren kendisine "gerekli önem'"in o verilmemesinden son derece şikâyetçiydi. İhtilâl günü radyoyu dinlemiş dinlemiş, bakmış Bayardan haber var, Menderesten haber var, İsmet Paşadan da ha- ber var -tebliğlerden biri İnönünün sıhhatte bulunduğunu bildiriyordu-, fakat Bölükbaşını anan yok. Evvelâ telefonlar ettirtmiş, "Ya, Bö- lükbaşı nasıl?" diye sordurtmuş, fakat ona da aldıran olmayınca küsmüş. Mamafih küskün- lüğü, bir defaya mahsus olmak üzere İsmet Pa- saya karşı değildi. İhtilâlin hemen akabinde Ayten Sokağa, İsmet Paşayı ziyarete geldi. Ta- bii İhtilâli kendi mücadelesinin sonucu sayıyor- du. Bunda, eh, biraz hisseyi de İsmet Paşaya vermek büyüklüğünü gösteriyordu.İsmet Paşa bir kaç gün sonra, 3 Haziranda, Turhan Feyzi- oğluyla birlikte Bölükbaşının ziyaretini evinde iade etti. Bu, tabii çok makbule geçti. Bölükbaşı, cenaze töreni konusunda da İs- met Paşayla temas etti. İsmet Paşa nasıl hare- ket edecekse, o da öyle davranacaktı. Bölükba- şıya İsmet Paşanın düşüncesini söyledik. Be- gendi ve aynı şeyi yaptı. Cenaze törenini taki- ben şehitlerin mezarını, İsmet Paşadan ayrı bir saatte ziyaret etti. Madem ki "Büyük liderle- rin halk tarafından alkışlanmasından çekimli- yordu, Bölükbaşı elbette ki buna fırsat yererek 23