22 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

22 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

AKİS rika da, bu faliyet durmadan barış masası başına oturmıyacağını açık- lamış bulunmaktadır. Pekine gelin- ce, O, bu konuda herkesten daha nin liderleriyle bir zirve toplantısı yapacaktır. Bu toplantıda "barış, güvenlik, saldırıya karşı koyma" gi- bi sözlerin bol bol işitileceğinden hiç şüphe edilmemelidir. Fakat, Baş- DÜNYADA OLUP BİTENLER kan Johnson iç politika ile dış po- litikayı birbirine karıştırmaya de- vam ettikçe, ne Vietnama barış ge- lebilecek, ne de Amerika çelişmeler içine düşmekten kurtulacaktır. ileride görünmektedir. Pekine göre, bir barış görüşmesinin başlayabil- mesi için, Vietnam da yalnız bom- bardımanların durması değil, fakat m bu ülkedeki bütün amerikan kuv- GECEN HAFTA DUNYADA vetlerinin geri çekilmesi şarttır. , ORTA DOĞU — Çok kısa bir süredir uyumuş görünen arap- israil Hatırlanacağı gibi, barış görüş- anlaşmazlığı, meleri konusunda şimdiye kadar en büyük engel, Vietkongun duru- muydu. Birleşik Amerika, Vietkon- gun bu görüşmelere şu veya bu bi- çimde katılmasına razı olduktan sonra bu engel hissedilir ölçüde or- tadan kalkmıştır. Şimdi bütün dü- güm, bombardımanların durdurul- ması noktası üzerindedir. Birleşik Amerika, kendi şartı kabul edilme- den, yani Güneydeki .çete fâaliyeti sona ermeden, bunları durdurmıya- cağını açıkça bildirmiştir. Washing- ton'un bu davranışının arkasında birçok neden yatmaktadır. Bir kere Pentagon ve Vietnamdaki komutan- lar, obombardımanların faydasına pek inanmış ogörünmektedirler. İ- kincisi, Başkan Johnson, yaklaşan seçimler sırasında sertlik şampiyon- luğunu Cumhuriyetçilere kaptırma- ateş açanlar İsraillilerle Ürdünlülerdir ama, Suriye, fırsatı kaçırma- yıp, sınırlarına önemli sayıda asker yığdığını ve İsrail ileri gidecek olursa, bu devletin üzerine yürüyeceğini ilân edince, bütün dikkatler Şanım üzerine çevrildi. İki yıla yakın bir zamandır sık sık tepen bu sınır olaylarının arkasında, Ürdün ve Suriyedeki Filistin göçmenle- rinin kurduğu bir fedai teşkilâtının İsrail sınırları içinde yaptığı tedhiş hareketleri yatmaktadır. Mısır ve Lübnan, başlarına bekleme- dikleri işler açılmasın diye, başlangıçta kendi topraklarından da ya- pılan bu gibi sızmaları önlemişler, fakat Şubat ajandan buyana Şam- da yönetimi ele alan sol kanat Baasçıları, fedailerin koruyuculuğunu, çeşitli nedenlerle, kendileri yüklenmişlerdir. Fakat tarafsız gözlem- ciler, Şam yönetiminin, işi bir israil - suriye savaşına kadar götürme- ye cesaret edemeyeceğim ve önünde sonunda Filistin fedailerinin ku- lağını çekmek gereğini duyacağım ileri sürmektedirler. BİRLEŞMİŞ MİLLETLER — Orta Doğuda, Suriye - İsrail sını- rındaki gerginlik henüz devam edip giderken, bu gerginliğin yankı- ları, aradan çok geçmeden New-York'a kadar uzandı. Geçtiğimiz haftanın sonunda İsrailin isteği üzerine ve bu konuyu incelemek için toplanan Güvenlik Konseyinin çalışmaları bitmeden, militan bir Si- yonist teşkilâtına mensup otuz kadar gençkız ve erkek amerikan mu- sevisi, Birleşmiş Milletler Suriye temsilciliğinin, dünya evinden bir- ya niyetli görünmemektedir. Şu sa- kaç yüz metre ötedeki binasını bastılar ve ortalığı altüst ettiler. Bu tırların yazıldığı sırada da; daha olay Birleşmiş Milletlerde duyulunca, Güvenlik Konseyi üyeleri, ne çok iç politika endişeleriyle, Pasi- söyliyeceklerini bilmez halde, olup-bitenleri öğrenmek için dışarıya uğradılar. Ortalık yatıştıktan sonra söz alan Sovyet temsilcisi Niko- lay Federenko, bu olayın, bir grup Castro aleyhtarının 1964 Aralığın- da Birleşmiş Milletler binasını bazukayla basma teşebbüsünü hatır- lattığını öne sürüdü, Amerikan temsilcisi Goldberg ise herkesten özür dilemekten başka çare bulamadı. fikte büyük bir geziye çıkmış bu- lunmaktadır. Birkaç güne kadar Manillada, Birleşik Amerikanın dü- mensuyunda giden Asya devletleri- CEBELÜTARIK — 1713 Utrecht anlaşmasıyla İspanyanın İngilte- reye bıraktığı Cebelütarık kayası, aradan İkibuçuk yüzyıl geçtikten sonra,iki devlet arasında dikenli bir sorun olma yolunu tutmuş bu- lunmaktadır. Amerika kıtasının en güneyindeki Falkland adalarının arjantinli bazı milliyetçiler tarafından basılmasından bir hafta son- ra, İspanya da Akdenizin giriş kapısındaki Cebelütarık kayasını ken- di egemenliği altına almak için bazı tedbirlere başvurdu ve İngiltere- yi bu konudaki isteklerini kabule zorlamak amacıyla, bu bölge ile İs- panya arasındaki, taşıtla gidip gelmeleri yasakladı. Bu karar Cebe- lütarığı yalnız denizden ulaşılan bir ada durumuna sokmakta ve, her yıl buraya milyonlarca Ura bırakan turistler, sınırı yaya geçip, böl- gede yaya kalmaya razı olamayacaklarına göre, ekonomik hayata bü- yük bir darbe indirmektedir. Londradan gelen haberlere bakılırsa, İngiltere şimdi, anlaşmazlığı, Milletlerarası Adalet Divanına götür- BUNLAR DA OLDU 22 Ekim 1966 21