22 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

22 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER İnönü, CHP'nin tutumunun daima memleketin ihtiyaçları, şartları ve yaşanılan devrin özellikleri kaale a- lınarak tesbit (edildiğini, obunda doktrin katılığının o bulunmadığını ve CHP'nin yaşayan bir parti oldu- gunu söyledi, ilâve etti: — Biz, bu mânada Ortanın So- lundayız.." Gruplardan hiziplere Kurultayın ilk günü, birinci göste- rişli maçı Ecevit takımının ka- zanması karşı üç ekibi biraraya ge- tirmekle kalmadı, bunlara, ümit kaybetmekten doğan bir de sinirli- lik verdi. Ecevit takımı maçı sport- mence yürütürken bilhassa Güleğe bağlı bazı tiplerin "hır çıkarmak" taktiği ve Kurultayı gürültüye ge- tirmek arzuları gözden kaçmadı. Belki de bundan dolayıdır ki İsmet Paşa. Sah akşamı geç vakit "Kaba- dayılığa kalkışan, kendisini CHP'- nin dışında bulur. Burada bütün meselelerimizi medeni insanlara ya- kışan olgunlukla konuşacağız" di- yordu. İnönü daha önce de, C Kurultaylarınnı "Sabahleyin erken kalkıp kongre basan bir takım ka- badayılar"a kaptırmak niyetinde ol- madığını belirtmişti. Ecevit takımının ilk günkü başa- rısı, bu ekibin ötekilerin aksine, plânlı ve programlı, devamlı çalış- masının neticesi oldu. Ekip, bun- an çok önce, aralarından, Kurul- tay mücadelesini yürütmek üzere, 7 kişilik bir Plânlama Komitesi seç- miştir. Bu komite Bülent Ecevit, Selâhaddin Hakkı Esatoğlu, Fikret Gündoğan, Şükrü Koç, Mustafa Ok, Murat Öner ve Orhan Birgitten mey- dana gelmiştir. Kurultayla ilgili ça- lışmaları bu Komite yürütmüş ve ekibin diğer mensupları arasında görev bölümünü bu ekip düzenle- miştir. Kurultaya sunulacak liste ü- zerinde de ön çalışmaları bu komite yapmış, fakat nihai üsteyi düzenle- mek görevi, "tek seçici" tâyin edi- len Ecevide bırakılmıştır. Bu eki- bin çıkaracağı listede yer alması muhtemel isimler şunlardır: Bü- lent Ecevit, Muammer Aksoy, Lebit Yurdoğlu, Turan Güneş, Nihat E- rim, Şükrü Koç, Hayrettin Uysal, Selâhaddin Hakkı Esatoğlu, Fikret Gündoğan, İbrahim Oktem, Cemal Reşit Eyüboğlu, Mustafa Ok, , Seyfi Sadi Pencap, Murat Öner, İhsan Topaloğlu, M. Kemal Yılmaz, Ner- min Neftçi, Kenan Esengin, Mus- tafa Kemal Paloğlu, Ali İhsan Gö- 10 öüş, Turgut Altunkaya, Hüsnü Öz- kan, Muammer Erten, Mehmet Deli- kaya, Kemal Sarıibrahimoğlu, Saf- fet Oral, Orhan Birgit. Suphi Bay- kam, Fikret Ekinci, Nazif Arslan, Yaşar Akal, Muslihittin Yılmazme- Kulağa Küpe... Hiç böylesi görülmemiştir! Adı: Tekin Erer. AP.'nin İs- tanbul Milletvekili. Adı: Orhan Seyfi Orlon. Bazı Ö j dolayısıyla "Tonton" diye bilinir. A.P.nin İstanbul Milletvekili. A.P. Türkiyede iktidarda. Mecliste am çoğunluğu var. Demirel. Hem A.P. Genel Başkanı, hem Başbakan. Daima der ki: ikti- darın dediği olacaktır! Ondan sonra, Tekin Erer iki göz iki çeşme. Bilmem ne- rede Menderesi bir anmış, bir anmış. Herkesin hayali onun- la doluymuş. Gözyaşları pi cak sıcak yüreklere akmış. A ma, açıktan ağlamak kinin haddine? O ismet Paşa, Ted- birler Kanunuyla bunları, ölü- lerini anabilmekten bile menet- MİŞ. "Tonton'da ise bir Jeryat, kanun dünyanın hiç bir yerin- de görülmemiş. Bu kanunla hepsini hapislere tıkmak ka- bilmiş Allah, Allah. Bir kanunun kaldırılmasını bir tek millet- vekili bile isteyebilir. Bunlar, iki tane. Başbakan kendilerin- den, Meclis çoğunluğu kendi- lerinden. İki imzalı bir tak- rir: iktidarın dediği olur. Bunu da mı onlara İsmet Paşa anlatacak, yahu? te, Şeref Bakşık, Türkân Seçkin, Hasan Tahsin, Mahmut Bozdoğan, Hasan Ünlü. Öteki taraf Ortanın Solu karşısında birleşme- yi akıllıca bir taktik saymış o- AKİS lanlar, Salı gecesi otel otel, lokanta lokanta dolaştılar ve delege avına çıktılar. Gülekçiler daha baştan si- linmişlerdi. o Feyzioğlu, kararsız ve karamsardı. Ortanın Solunun Ku- rultaya antipatik geleceği, onun se- çim hezimetinin sebebi diye gösteri- leceği, bir "vurulan abalı" haline sokulacağı yolundaki (tahminleri - gerçekleşmemiş, bu yüzden, "ara- dan çıkma" taktiği iflâs etmişti. E- cevit takımının kendisini listesine almayacağı kesinlikle anlaşılmıştı. Genel Merkezin de ayrı bir liste çı- karması ihtimali azalınca 76'lar teki aralık kapı olarak kaldı. 76'lar, "kuvvetli" bir liste düzeni lemek için faaliyete (o geçmişlerdir. Bu grupun listesine girecek isimleri şunlardır: Cemal Yıldırım, Tahsin Banguoğlu, Metin Cizreli, Atıf Şoh- oğlu, Arif Ertunga, Hilmi İncesulu, Mustafa Uyar, oDursun Akçaoğlu, Fethi Çelikbaş, İhsan Kabadayı, Ke- mali Beyazit, Orhan Öztrak, Vefa Tanır, Ferit Melen, Şevket Raşit Ha- tiboğlu, Sırrı Atalay, ehmet Ha- zer, Nurettin Özdemir, Sedat Çum- ralı, Ruhi Soyer. Tabii, bu isimler yetmeyince Ce- mal Yıldırım, o kendisine duyulan sempatiden yararlanarak, 27 Mayıs- çıları listeye alma çabasına girmiş ve Orhan Erkanlı, Orhan Kabibay ve Hüsnü Özkanı yazıvermiştir. Yıl- dırıma "ağabey". muamelesi yapan bu eski askerler, önce durumu ö- nemsememişler, ama taşıdıkları fik- rin tam aksi fikre dönüş yapmış iz- lenimini yarattıklarını anlar anla- maz itiraz sesini yükseltmişlerdir. Kendilerini listeden çıkarması için Yıldırma nazikâne oimalarda bu- lunmuşlar, silme işi biraz uzayınca, Hüsnü Özkan, Yıldırma açıkça, "Beni listeden sil" demiştir. Gülek -* Feyzioğlu T iste yine eksik kalmıştır. Bu isim leri sürükiyecek "süper şöhret "- ler lâzımdır. Bunun üzerine 76'lar, Feyzioğlu, Paksüt, Aksal ve Erimi listeye almak istemişlerdir. -Erim, bu listeye girmek istemediğini daha ilk teklifte ve. kesinlikle bildirmiş- İr-, Haftanın başında Pazartesi günü ise anlaşma sağlanmıştır. 76'larla Feyzioğlu grupçuğunun anlaşması Mecliste olmuştur. Feyzioğlu, 76'la- n toplantısına katılmamış, fakat Paksüt aracılığıyla, “sizinle berabe- rim" anlamında işmarı vermiştir. 22 Ekim 1966