22 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

22 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER line gelmekten korumaktadır ve kurtlar nisbeten kontrol altında tu- tulabilmektedir. C.H.P. Yürüyelim arkadaşlar! (Kapaktaki o Kurultay) İnönü mikrofonu ağzına yaklaştır- dı ve "Dinleyin arkadaşlar!" de- dikten sonra sonucu açıkladı: 566 oy alan Surrı Atalaya karşı 640 oy alan Muammer ,Aksoy, XVIII Ku- rultay Başkanlığına seçilmişti. Bü- yük Sinemanın koca salonunda bir alkış patladı ve sonra yüzlerce kişi sonra yapılan İkinci Başkan ve Di- van seçimlerinde ise gene Ortanın Solu ekibinin adayları olan Talât Orhon ve Erol Ünal 76'lar, Feyzloğ- lu ve Güleğin destekledikleri aday- ları daha büyük bir farkla -bu ikin- ci seçimde fark, 300 oyu buldu- ye- nilgiye uğrattılar. Olay, haftanın başında Salı gü- nü öğleden sonra cereyan etti. Sabahleyin saat 9'da Kurultay sa- lonu, 1400'e yakın delege tarafından doldurulmuştu. İnönü, başkan seçi- mine geçeceğini bildirip en genç iki delegeyi çağırdığında ve sabırsızla- narak, sempatik bir tavırla "Ça- buuuk!" diye bağırdığında salon al- Ecevit ve arkadaşları Kurultayda Birinci gün, birinci zafer marş söylemeğe başladı: Güneş ufuktan şimdi doğar Yürüyelim arkadaşlar! Sevinç gösterisi yapanlar ve marş söyleyenler, Anadolunun dört bir yanından, Ortanın Solu fikrinin heyecanı içinde Ankaraya koşmuş olan CHP'lilerdi. Kölizie Başkan- lığını saatler süren seçimden Gl kendi adayları kazanmıştı. Bu, nemli bir başarı ve Kurultayın ilk raundunda galibiyet anlamı taşıyor- du. Feyzioğlu, Gülek ve 76'lar gru- punun, seçtirmek için ellerinden ge- len gayreti müştereken gösterdikle- ri Sırrı Atalay kaybetmişti. Daha 6 kışlarla ve "İsmet Paşa çok yaşa!" nidalarıyla epey bir süre çınladı. Başkan seçimi için ilk zemin yoklamasını, malar sol önüne o- turmuş olan ve çoğunluğunu Adana delegelerinin teşkil ettiği 76'lar yap- tılar. Bunlar, Atalay lebine alkış tut- tuklarında, daha kalabalık bir gru- pun "Aksoy!. Aksoy!" diye haykır- dığını görünce, durumun o anda hiç de parlak olmadığını anladılar. Bu- nun üzerine, başkan seçiminin gizli oyla yapılmasını isteyen bir öner- ge verildi. Daha önce iş'ari oyu de- m ve saymanın imkânsızlığını örmüş olan İnönü, -neticede mut- aka ihtilâf çıktığını da biliyordu- AKİS bunu hemen kabul etti ve gizli oya geçildi. Bu arada mikrofon bozul- muş ve bu yüzden bir saat kadar da vakit kaybedilmişti. Bu süreyi 76- lar Gülekle, Feyzioğluyla ve hattâ bazı Genel oMerkezcilerle işbirliği Yaban. Atalay için kulisle geçirdi- oy işlemi altı saat sürdü. 76'a, bu saatler içinde, her türlü kulis oyununu denediler. Hattâ bir ara, İhsan Kabadayı ile Vefa Tanır Aksoya oy verecekleri anlaşılan de- legelere "Muammer Aysoy istifa et- ti" haberini yayıyorlardı. Bunu du- yan Aksoy, İnönüye başvurdu. Ge- nel Başkan, birkaç defa üstüste ya- e propagandanın doğru olmadı- nı, Aksoyun istifa etmediğini dele- sele duyurdu ve bu seçime bir de- dikodu karışmaması için, akla ge- lebilen bütün ihtimamı gösterdi. Hattâ sayım sırasında kâtiplerin başında bekledi ve tutanağı bizzat düzenledi. Başkanlık Divanını bu ilk müca- delenin galibi Aksoya teslim ettik- ten sonra kürsüden inerken, salon- dakiler Aksoyu alkışlamayı ve marş söylemeyi bırakmışlar, "İsmet Pa- şa çok yaşa!" diye bağrıyorlardı. Görünen köy Kurultayın, bir ara beklenilenin ak- sine, böyle bir hava. içinde geçe- ceği bundan bir kaç hafta önce, Genel Başkanın İstanbul, Ankara ve İzmir kongrelerinde (söylediği nutuklardan hemen sonra belli ol- du. Bu nutuklarda İnönü, ağırlığını kendi anladığı mânadaki Ortanın Solu cereyanının tarafına koyuyor- du, Ortanın Solu, zaten kendi poli- tikasının kendisi tarafından yapıl- mış bir' tarifi değil miydi? Ama o kongrelerde daha az beklenilen bir husus göze çarptı: Teşkilât da, Or- tanın Solunu, meselâ seçimler sıra- sında olduğundan çok daha iyi ve açıklıkla anlamış, asıl önemlisi bü- yük bir kütle olarak onu benimse- mişti. Bu havayı, "karşı tarafı teş- kil eden Feyzioğlu, 76'lar ve ismi var cismi yok Gülek grupları da se- zinlemekte kusur etmediler ve her üçü de, süratle taktik değiştirme yo- lunu tuttular. Ancak, Kurultayın toplantısın- dan bir gece evvel, Ecevit grupunun il başkanlarına bir kokteyl verdiği eve, Selâhaddin Hakkı Esatoğlunun evine gelen bir haber Kurultayın havasının ne olacağının elle tutulur ilk delilini getirdi: Biraz evvel ora 22 Ekim 1966