24 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

24 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER pek münferit bir belirti olmadığını ortaya koyuyordu. o Şereflikoçhisar ve İstanbul oKüçükyalıda seçmen- ler, belediye başkan seçimi için oy kullanırken, bu defa, dikkati çeke- cek derecede, CHP'ye yönelmişler- di. Küçükyalıda bundan önceki bele- diye seçimini CHP kaybetmişken, bu defa, az sayılmayacak bir farkla, "Ortanın Solu"nu benimseyen parti- nin adayı kazanmıştı. Şereflikoçhi- sarda ise geçen seçimi yine CHP ka- zanmıştı, ama pek az bir farkla. Pazar günü sandıklara atılan oylar tasnif edildiğinde ise bu "az fark'ın yüzlerle ifade edilecek derecede art- tuğı görülmüştü. Her iki seçimde dikkati çeken şu oldu: AP ve TİP'in oylarında bir gerileme vardı. Oysa bu seçimlerden önce AP yoğun bir faaliyet göstermiş, seçmenleri, "biz iktidardayız, bize oy vermezseniz devletin hizmet imkânlarından mah- rum kalırsınız" diye tehdit etmişti. Buna karşılık, CHP'nin silâhı "Or- tanın Solu" politikasının izahı ve savunması olmuş ve silâh başarı ka- zanmıştı. Bu belirtiler, elbette ki, ciddi bir genelleme için yetersizdir. Ama "AP Iktidan"na, meşru yoldan, güveni- lir ve hayal mahsulü olmayan bir alternatif arayan partisiz vatandaş- lar ve samimi CHP'liler, bu belirti- leri ümitle karşılamaktadırlar. Mem- leketin havasında bu ümidin yarat- tığı olumlu değişikliği farketmemek için ya gözü kapalı, yada CHP Ku- rultayının mağlüplarından olmak lâ- zımdır. Çomakçıların savaşı Nitekim, hem memleket ve hem de CHP için olumlu belirtilerin sık sık görüldüğü şu günlerde bazı CHP'liler, Ecevit ekibine karşı yeni bir mücadele için silâhlarını bile- mektedirler. Ayın 24'ünde toplana- cak olan Parti Meclisi, iyi bir yola girmiş olan CHP arabasının tekeri- ne çomak sokmak isteyenler için bir vesile olarak görülmektedir. Ku- rultay yenilgisinin acısını bir türlü yüreklerinden atamayan bu politi- kacılar, önce Parti Meclisini olağan- üstü toplantıya çağırma teşebbüsü- ne geçmişler, fakat bunda başarı sağlıyamamışlardır. Şimdi, Parti Meclisinin oolağan toplantın için hazırlanmaktadırlar. Bu takım ve onların görüşleri ile burukluklarım paylaşanlar, atı ala- nın Üsküdarı geçtiğini hiç farket- 12 miyor değildirler. Ama yine de, el- lerinden geleni ardlarına koymama- yı ihmal etmemektedirler. Parti Meclisi toplantısı için ilk tasavvur- ları, geçen hafta bu dergide açıkla- nan, güvensizlik oyuna başvurarak, mevcut Merkez Yönetim Kurulunu düşürmek olmuştur. Parti Meclisin- de bir güven oylaması o yapılırsa, Merkez Yönetim Kuruluna mensup 10 kişinin oy kullanamaması esası bir imkân da yaratmaktadır. Bazı evlerde yapılan toplantılarda bu, hesaplanmıştır. Ama tasavvurun vakitsiz açığa çıkması ve yapılan oy hesaplarının tekrar kontrolü tered- düt yaratmıştır. 43 kişilik Parti Meclisinden 26'sı Ecevit ekibinden- dir. Çomakçılar ise, oya katılama- yan 10 Merkez Yönetim Kurulu ü- yesi 26'dan düşülürse, geriye 16 ka- lır. Oysa Parti Meclisinde Ecevit e- kibine dahil olmayan üye sayısı 17 dir, şeklinde düşünmektedirler. A- ma ciddi bir tetkik bu hesabın yan- lışlığını derhal ortaya koyabilir. Ço- makçıların, Ecevite güvensizlik oyu verir diye hesapladıkları 17 kişi için- de, meselâ bir Kemal Satır, bir İlha- mi Sancar, bir Nihat Erim de bu- lunmaktadır. Bu isimlerin, Ecevitin çalışmalarını baltalıyacak bir oyuna âlet olmaları beklenemez. Hem, E- Turhan Feyzioğlu Aktif direnme AKİS cevit ve Merkez Yönetim Kuruluna güvensizlik oyu verilse dahi, yeni- den yapılacak seçimde Parti Mecli- sine hâkim olan Ortanın Solu taraf- tarları aynı 10 kişiyi seçebilecekleri- ne göre, çomakçılar yeni bir hezi- metle karşılaşacaklardır. Bu hesabın sonucu mudur, yok- sa taktik endişesi ile midir, bilinmez ama, Ortanın Soluna karşı yeni bir savaş vermenin hazırlığını yapan- larda, Parti Meclisi toplantısına beş gün kala bir yumuşama belirmiş- tir. Feyzioğlu, haftanın başında ken- disine bu konularda soru soran A- KİS'çiye, Parti Meclisinde bir güven oyu teklif edilmesinin söz konusu ol- madığını, Kurultaydan çıkalı iki ay olmuş bir partide bunun tuhaf ka- çacağını ifade etti. Ayrıca, toplan- tıda, işbaşındaki ekibi bası nokta- larda tenkit edeceğini de söyledi, fakat hangi noktalar üzerinde dura- cağını açıklamadı. AKİS'çiye karşı kullandığı dile bakılırsa, Feyzioğlu ve arkadaşları, "tekere çomak sok- mak" niyetinde değillerdir. Ama, E- cevitin Doğu gezisine çıkacağı sıra- larda bu takımın, Parti Meclisini olağanüstü toplantıya çağırmak için imza topladığı da bir gerçektir, Fey- e bu teşebbüsü şöyle izah etti: — Kurultaydan sonra iki ay geç- —. memlekette birçok önemli o- laylar olmuştu. Bahar havası, ihti- lâl söylentileri gibi... Bunlar üze- rinde parti görüşünün tesbiti gerek- liydi. Bil onun için imza topladık. Toplanalım ve konuşalım istiyor- duk. Doğu gezisine mâni olmak ni- yetimiz bahis konusu değildi. Hat- tâ bu yüzden, geziden on gün önce teşebbüs yaptık, toplantı yapıldık- tan sonra geziye çıkılabilsin diye. Hattâ kanuni bir mecburiyet hâli- ne gelmesin diye, gerekli imza sa- yısını bile tamamlamadan Genel Başkana danıştık.." Parti Meclisine doğru Şimdi Parti Meclisi normal olarak toplanacak ve CHP'nin meselele- rini konuşacaktır. Görüşmeler daha ziyade, Merkez Yönetim Kurulunun Parti Meclisine götüreceği, iki ayı kapsayan çalışma raporu üzerinde cereyan edecektir. Yapılan gezilerini çalışmaların ve memleketin içinde bulunduğu durumun belirtileceği bu raporun bir başarısızlık belgesi olduğu herhalde pek kolay söylene- miyecek, söylense de, inandırıcı ol- mayacaktır. Hattâ, raporda Genel 24 Aralık 1966