24 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

24 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER rini teker teker ele geçireceğe ben- zemektedir. lında oYeminlilerin itici kuvveti, onları geriden destek- leyen Demirel; birliklerinin devamı- nı sağlıyan mucize ise, kudret heve- sidir. Bu hizbin hedefi, önce Grupu, sonra Genel Merkezi, daha sonra da Kabineyi ele geçirmektir Temsilciler Meclisi toplantısın- da, Demirele ve bu Yeminliler hare- ketine muhalif olanlar birleşip, bu çeşit bir gidişe pasif direnme gös- termek için bir teşebbüste bulun- muşlar, fakat muvaffak olamamışlar dır. Bu teşebbüs, Genel Başkan ve- killeri seçiminde nisap olan 123'ün sağlanamaması için oya katılma- mak, fakat aday da göstermemekti. Yeminlileri protesto etmek isteyen- lerden 7 kişi taktiği yanlış anlayıp, boş oy verdiler ve bu boş oylar ni- saba dahil edildiği için, Başkan ve- killerinin müteaddit turlarda seçile- memesi gibi ilgi çekici bir sonuç doğmadı. Ama, seçimde Temsilciler Meclisi üyelerinden yarısına yakı- nının oya katılmayışı yine de, Ye- minliler hareketine duyulan tepkiyi ve endişeyi ortaya koymuştur. Mahut "Kabine Meselesi" Bir kısmı YTP'lilerden meydana gelen Yeminliler cuntasının şim- diki hedefi, Kabine değişikliğidir. Bunlar, daha başlangıçta, Demire- lin etrafında meydana gelen halkayı sökmeyi ve kendileri bu halkanın yerine geçmeyi hedef edinmişlerdi. Nitekim Genel Başkan yardımcıla- rının Seçiminde bunu bir ölçüde be- cermişlerdir. Bir başka başarıları da, "İç Kabine" denilen halkayı parçalamalarıdır. Bir zamanlar İç Kabineye dahil olan Mehmet Tur- gut, Ali Naili Erdem ve İbrahim Te- kin, Yeminliler cuntası tarafından "persona non grata" ilân edildikle- rindenberi gittikçe Demirelden u- zaklaştırıldıklarını görmüşler ve bu- gün Demirele muhalif hizbe katıl- mışlardır. Fakat Yeminliler cunta- sının, bu İç Kabine üyelerini muha- lifler arasına itip küstürmeleri, ni- hai hedefe erişmekte şu an için e hedef teşkil etmektedir. Çünkü Tı gut, Erdem ve Tekin, Sükan ve BİL gehanla birlikte, bir zamanlar De- mirele, bütün Bakanlar gibi boş is- tifa mektubu vermişler, fakat Demi- rel, bu Leş Bakana, “sizinkine lü- zum yok" diyerek mektuplarını ia- de etmişti. Şimdi Demirel ne kadar yansa yeridir. Çünkü bu üç muhalif 14 Kulağa Küpe Ölçü! Başbakan, gözlerini açmış, so- zaya ir: — çAsayişsizliğin ölçüsü ne- dir? Efendim, zat-ı devletinizin Buğday sokaktaki aparimanı- mızı eşkiya basıncaya koflar â- sâyiş berkemaldir. Ondan sonra? Aman canım, benden sonra tufan! Bakan, bir kabine değişikliğinin sö- zü dolaylı olarak dahi edilse. "beraber geldik, beraber gideriz" demektedirler. Yeminliler ve Demi- rel, bu Bakanlardan hiç olmazsa bi- rini, "Genel İdare Kurulunda 8'den fazla Bakan bulunamıyacağı" yo- lunda Haysiyet Divanına aldırdıkla- rı yorum kararı ile tasfiyeye çalış- mışlardır ama, bu da pek sonuç vermemiştir. Demirel, şu anda isti- fa edip, yeni kabine kurmaya da yanaşamamaktadır. Çünkü Grupta bazı oylamalar, icabında Grupun ya- rı yarıya aleyhe dönüverdiğini gös- Herkesin Kitabı Bu konuda Cumhuriyet dev- rinde yayınlanan ilk eser. SAVCI Yılmaz Akıncı ve AVU- KAT Tahsin Atakan'ın mev- Zuatta- . KABAHAT FİİLLERİ USUL adlı kitap satışa e Hâkim Sava, A' , İda- reci, Yüksek tahsilde ceza hu- kuku okuyan herkesin ve hal- kın her gün karşılaştığı hâdi- seleri açıklayan izahlı, notlu, içtihatlı müracaat kitabı 350 sahife 15 liradır. . Genel Dağıtım ve İsteme: Minnetoğlu Kitapevi Cağaloğ- Tu — İSTANBUL (AKİS: 462) AKİS termektedir. Bu, bir güven oyunu rahatça tehlikeye atabilir. Bu yüz- den, şu günlerde büyük pir e değişikliği pek muhtemel görünm! mektedir. Bu durumda, Yeminliler için tek çıkar yol, Bakanları genso- ruyla düşürmek veya yıpratmak. tır ki, ona da Mehmet Turgut hakkında verilen bir araştırma önergesiyle başlanmıştır. Yeminli- ler, Grupta, iktisadi konularda açı- lan genel görüşme vasıtasıyla da Hükümeti yıpratma faaliyetine gi- rişmişlerdir. Hedef, yıpranmış hü- kümetin değiştirilmesi zorunluğunu yaratmaktadır. Grup Başkanı Aydın Yalçının, bir muhalif milletvekili e- dasıyla yaptığı konuşma, bu yüzden, Deminle karşı değil, Kabineye kar- şı bir hareket olarak değerlendiril- miştir. Şu anda Bakanlık bekleyen- ler, Bütçeden önce Kabinenin değiş- tirileceğini tekrarlamaktadırlar. Bu “Seçim Kanunundan önce", "Meclis tatilinden önce", "Büyük Kongreden önce" diye çok tekrarlanan sözleri hatırlatmaktadır, "Nereye gidiyoruz?" muhakkaktır ki, AP, urgutun Temsilciler Mec- lisinde sorduğu sorudaki yen doğ- ru gitmektedir. Yeminlilerin Kabi- neyi de ele geçirecekleri ve Demire- lin etrafında yeni bir iç Kabine meydana getirecekleri, bundan ön- ceki başarılarına bakılarak rahatça söylenebilir. Nitekim eski, iç Kabi- neden Sükan, Genel Başkan yardım- cılığından olması bir yana, Başba- kana çok yalan bir büyük gazetenin sistemli yayım ile de yıpratılmaya başlanmıştır! Bilgehan ise, Maliye Bakanlığının dertleri arasında, De- minle eskisi kadar yakın olamıya- caktır. Buna karşılık, eskiden İç Ka- bineye dahil olmayan Refet Sezgin, şimdi Demirelin en yakın müşaviri, Meclisteki sözcüsü ve Bilgehanın Maliye Bakanlığına gitmesinin sonu- cu, flüt Başbakan Yardımcısıdır. Re- fet Sezgin, Yeminliler cuntasının li- derlerindendir. Sezgin, Büyük Kong- rede Elmalı Meselesinin üzerine ce- saretle ve meharetle yürümesiyle göze girmiş, değerini ispat etmiştir. Görülen odur ki, AP'de yeminle birleşmiş bir hizip bütün kademele- ri ele geçirdiği gibi, Demirlin etra- fına İstediği iç Kabineyi saracak ve işler, "eşyanın tabiatına uygun şe- kilde" gidecektir. Nereye mi? Her- halde "hamama" değil! 24 Aralık 1966