25 Şubat 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

25 Şubat 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER yeceği ve bir tek firmanın bu işin altından kalkamıyacağı ka- naatindeydik. Birçok özel turizm şirketleri de işe müşteri oluyor ve cazip tekliflerle Bakanlığa başvuru- yorlardı. Bu arada bir firma daha açıkgöz davrandı ve müşterilerle anlaşarak işi aldı." ,, Bizzat Tanıtma Genel Müdürü Ümit Halit Demirizin de adının ka- rıştığı olay, geçtiğimiz 1966 yılının Eylül ayı sonunda cereyan etti. Bir Devlet Kuruluşu olan Turizm Ban- kasının en büyük hisseye sahip ol- duğu Turist Seyahat Anonim Şirke- tinin 200. bin dolarlık bir organizas- yondan ve yaklaşık olarak 250 bin liralık bu kardan mahrum edildiği bu olayın iç yüzü şudur: Eylül ayı içinde, Trakyada yapı- lan NATO Ekspres Tatbikatına ka- tılan yabancı askerlerin bu arada İs- tanbulu gezmeleri arzu edilmiş ve komutanları tarafından bu durum Türk Genel Kurmayına bildirilerek bir turizm firmasının salık verilme- si istenmiştir. Bunun üzerine Genel Kurmay da durumu Turizm ve Ta- nıtma Bakanlığına duyurmuş ve gö- rüşünü sormuştur. Bakanlık ilk an- da bu işi bir devlet kuruluşu olan Turist Seyahat Anonim Şirketine vermeyi uygun bulmuş ve karar, Turizm ve Tanıtma Bakanlığı İstan- bul Bölge Müdürlüğünün 31.8.1966 tarih ve 3166 numaralı bir yazısıyla, Şirket Genel Müdürlüğüne bildiril- miştir. Bölge Müdürü Memduh Tezelin imzasını taşıyan yazıda şöyle denil- mektedir: "Tanıtma Genel Müdürü Sayın Ümit Halit Demiriz, NATO Ekspres Tatbikatı dolayısıyla 22-28 Eylül tarihleri arasında şehrimize gelecek tahminen 4 bin kişilik ya- bancı asker grupunun şehrimizde kaldıkları müddetçe yapacakları tu- ristik gezilerin ve diğer programla- rın, şirketiniz tarafından yapılacağı- na 'daj ir Genel Kurmay Başkanlığın- ca Bakanlığımıza talimat verildiğini size bildirmemi bana telefonla söy- lemiştir. En derin saygılarımla-" İşler karışıyor Yazı üzerine Turist/Seyahat Şirke- tinin o zamanki Genel Müdürü eski gazeteci Kemal Zeki Genços- man, derhal harekete geçmiş, gere- ken yerlerle temas ettikten sonra 12 Nihat Kürşat Çapraşık işler program için bazı angajmanlara gi- rişmiştir Ne var ki, bu yazıdan hemen 6 gün sonra Şirkete gelen bir başka 8 GÜNLÜK LÜKS BAYRAM GEZİSİ * Gaziantep — Kilis — İsken- derun — Antakya — Sa- mandağı. * Gaziantepte Turistik Güzel Otel, Samandağında şahane plajı, yüzme havuzu, tele- vizyon, orkestrası ile BARI- KAN Otelde şahane bir ta- til. *8 gün otel, yemek, yol bir i 500— Lira * Yer ayırtmak ve fazla bilgi GÜNAJANS Tel: 170392 (AKİS — 73) AKİS yazıyla herşey altüst olmuş ve bu program gerçekleştiği takdirde şir- ketin zararının önemli bir kısmını kapatabileceğini hesaplayan Kemal Zeki Gençosman, hayâl kırıklığına uğramıştır. Zira gelen ve yine Bölge Müdürü Memduh Tezel imzasını ta- şıyan 6.9.1966 tarih, 3268 numaralı yazıda, organizasyonun Tura Tu- rizm Komandit Şirketi adında bir özel şirketle müştereken yapılacağı bildirilmektedir. o İşin garip tarafı, aynı yazıda, bu talimatın da telefon- la Ankaradan ve Ümit Halit Demiriz tarafından verildiği belirtilmekle- dir ve Demirizin bu talimatları Ba- kan Nihat Kürşata atfen verdiği ile- ri sürülmektedir. AKİS'çinin hafta başında, maka- mında ziyaret ederek görüştüğü Ta- nıtma Genel Müdürü Ümit Halit, Demiriz, olayın buraya kadar olan seyrini 'kabu etmiş fakat, kendi adının geçtiği ikinci talimat için, önce hiç hatırlamadığım, daha son- ra böyle bir talimat vermediğini söylemiştir. Mesele biraz daha a- çılınca İstanbuldaki ilgililerin söz- lerini yanlış anladıklarını ve kan- dilinin sadece Turadan değil, işe müşteri olan diğer özel şirketlerden de bahsettiğini belirtmiştir. Ne vari ki, eldeki belgeler Demirizin bu id- dialarıyla çelişmekte ve Demiriz ta- rafından talimat verildiği özellikle in ikinci yazının altında, şöy- e bir de not bulunmaktadır; "Not: Tura Turizm ile temasa geçilmesi. Tel: 480490." -Demiriz, A- KİS'çiyle yaptığı görüşmede, kendi-, sinden habersiz olarak adını bu tali- mata karıştırdığı için Memduh Teze- li telefonla kınadığını söylemiştir-. İkinci talimata rağmen bunu bir "haraç ödeme" olarak kabul eden Turist Seyahat Şirketinin iddialı Genel Müdürü Kemal Zeki Genços- man, karan bozdurabilmek için şir- ketin patronu durumunda olan Tu- rizm Bankası in an Davut Giresunluya başvu ve bunun önüne geçilmesini een işti İddia- ya göre, Giresunlu, Gençosmanın bu müracaatına şu cevabı vermiştir: — Aman EL bu işin peşi- ni bırak. KD unu Nuri Beşer takip ediyor!" Nuri Beşer adını duyunca bey- ninden vurulmuşa dönen Genços- man, derhal meseleyi İstanbuldaki I. Ordu Kurmay Başkanına duyur- 25 Şubat 1967