25 Şubat 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

25 Şubat 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Seçimlere gidilirken Türkiyede en fazla kullanılan eşya, belki de yuvarlak masalardı. Artık herkes bu tarz bir masanın etrafında toplantı tertiplemek ve bir takım kâğıtların altına imza almakla eğle- niyordu. Bunların başında M.B.K.'nin iyi niyetli kurmayları vardı. Yukarda M.B.K. Heyeti gazete- cilerin Yuvarlak Masa Konferansında görülmektedirler. Baytarlar Derneğinin bütün teşekküllerin böyle bir toplantı yapması isteği kabul edilseydi cümbüş tamamlanacaktı. yacağını da belirttim. memleketin idare tarzı vatandaşa sükünet ver- melidir" dedim. Zaten o günler Akiste mütema- diyen bunu telkin ediyor, bu görüşü savunuyor- duk. Bunları işitmekten kurmayların fazla memnun olduklarım sanmıyorum. Onlar, kur- mayca plânlarla sosyal meseleleri de arzula- dıkları iyi yola sokabilecekleri inancını mu faza ediyorlardı. Sanırım bu, kurmaylığın se- tp olduğu masum bir "mesleki deformasyon" UT. O toplantıda Satır, Ecevit ve Altuğ az ko- nuştular. Onlar da bana yakın görüşler söyle- diler. Buna mukabil Yakup Kadri bir Ki dı ki Komiteciler "Meşhur Yakup Kadri Kara- osmanoğlu bu mudur?" diye şaşmaktan kendi- lerini alamadılar. Sözleri, Gu yaşındaki çocu- ğun sözleriydi. Hepimiz güldü Komiteciler, gazetecilerle görüşme faslını da aştıktan sonra Genel Sekreterler seviyesin- deki ilk Yuvarlak Masa Toplantısını Ağusto- sun 3l'inde tertiplediler. Buna Halk Partisi, Adalet Partisi, Yeni Türkiye Partisi ve C.K.M. P.'den gayrı, Gürselin isteği üzerine M.S.P. di- "Seçimlere gidilirken ye bilinen Memleketçi Serbest Parti de katıl- dı. M.B.K. Heyeti biraz hakem, biraz telkinci rolündeydi. Orada ciddi ciddi görüşülenler, he- le M.B.K. heyetinin, çeşitli temaslarından e- dindiği intihayla ortaya attığı bazı çocuksu tek- er memleket seçimlere giderken maddi ve- ya manevi kudret sahiplerinin neyle meşgul olduklarını göstermek bakımından ibret verici- dir. Meselâ M.B.K. istiyordu ki seçimlerin dü- rüstlüğü konusunda hiç bir tartışma açmamayı bütün partiler peşinen kabul ve bunu taahhüt etsinler. Başka bir arzu partilerin, idare me- kanizmasına baskı yapmayacaklarına dair söz vermeleriydi. M.B.K. partileri dış politika ko- nusunda da bağlamayı doğru görüyordu. Bu çeşit taahhütler alındı mı her müşkilin halle- dileceği sanılıyordu. Sanki politikada müeyyi- desi bulunmayan taahhüt olurmuş gibi... Halbuki, daha toplantının ikinci günü par- üiler birbirlerini ağır NA el başla- ılar. C.HP.'nin nazarında A.P. ve Y.I.P es Demokratların oylarım ola abilrek için hal- kın arasına nifak sokuyor, düşmanlıklar okö- rüklüyor, bu çeşit tohumları teşkilâtlandırı- 163