11 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

11 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER — Aman, teypin e ba- sın! | Başbakin konuşuyo Neden sonra, Eomigenin Demirci değil de Bölükbaşı olduğu anlaşılın- ca şeridi silmek zorunda kaldılar. Asal, saat 22 sıralarında İçişleri Bakanı Faruk Sükanı telefonda ara- dı ve Bakana gelen resmi rakam- ları istedi. Asal, neticeleri alırken, hoparlörle yayın yapılıp yapılamıya- cağını sormayı da ihmal etmedi. Gerçi Bakan kendilerindendi, ama yayın başlıyalı çok olmuş olsa bile, haber vermekte fayda vardı Asal, Sükanla görüştükten son- ra Demireli evinden aradı. Telefona Nazmiye Demirel çıktı. Sesine say- gılı bir ton veren Asal, Bayan Demi- relin halini hatırını sorduktan son- ra Başbakanı istedi. Az sonra Demi- rel karşısındaydı bir solukta, alınan neticeleri sıraladı. Fakat, az önce gülen suratı asılmıştı. Bir sü- re dinledikten sonra: - Tunceli mi? Orası biraz sal- lanıyor. Ama Tekirdağ parlak. En- dişe edecek bir durum yok" dedi. Genel Başkanına , rahatlıklar di- leyerek telefonu kapattı 1. Sonra da, mikrofonun başındaki gence şöyle seslendi: —Sinemalar dağılıyor, alınan bütün neticeleri yüksek sesle tek- rar oku!" 5 Haziranı 6 Hazirana bağlayan gece, AP Genel Merkez eğlence programı, tütsülü kafalarla sabahın 3'üne kadar sürdü. Kırat bir yarışı daha kazanmış olmanın mutluluğu içindeydi. Politikacılar Hamidolar devri Geçtiğimiz hafta Çarşamba günü bazı gazetelerin birinci sayfala- rında yer alan bir haber, çok sayıda AP'linin yüreğini "cızz" ettirdi; Ha- mido yakalanmış ve adalete teslim edilmişti. Fakat, nasıl olurdu? Do- kunulmazlığı bulunan Hamidoyu kim a öabili ve adalete teslim edebilir Haberi dikkat ve endişeyle oku- yan AP'liler, adalete teslim edilen Hamidonun AP milletvekili o Hami- do ile bir ilgisi bulunmadığını az sonra anladılar ve rahatladılar. Zi- ra haberin kahramanı Ankarada de- gil, Siirt civarında yıllardır eşkiya- lık yapan ve Hamido adıyla ün sa- lan Hamit Aldemirdi. Bu gazete haberinin AP'liler il- kin endişelendirmesi sebepsiz değil- dir. O günlerin gazete sütunlarını işgal eden bellibaşlı konulardan bi- ri, AP Malatya milletvekili Hamido idi. wi in Komitesi tarafından, Güne Doğu adolu illerinde yapılcak mitineleğde bu muteber ve klâs parti adına Rİ kararlaştırılan Hamido, elbette ki, geziye çıkarken şöyle düşünüyordu: AP'li vatandaşlar, muhakkak, Mec- bazı MBK üyelerini döven merak ediyorlardır. O halde, gezilen yerlerde bu kahra- manlık anlatılmalı, vatandaşların kalbi fethedilmelidir! Gezinin başlangıcı Hamido için AP'li Hamido, Kıratın önünde ya suyundan.. Ya huyundan, AKİS ümit verici oldu. Hamido, gittiği yerde, 27 Mayısa ve onun temsilci- lerine küfürler savuruyor, vatandaş- lara kürtçe hitap ediyor ve çılgın- ca alkışlanıyordu. oFakat, bu kâfi değildi. Vatandaşı, Hamidonun kah- ramanlığına inandıracak birşeyler yapması da lâzımdı. Halk, Hamido- nun sözde kahraman olmadığını anlarsa, eli titremeden AP'ye oy ve- rebilirdi. mido, kahramanlık örnekleri- ni birbiri ardına yermekte geçikme- di: Elâzığ ve Bingölün bazı ilçele- rinde yaptığı konuşmalarda taban- casını çekti ve teksaslı bir kovboy gibi silâhlı gösterilere girişti. Kimdir bu Hamido? AP milletvekili oHamidonun 1966 Türkiyesinde, kısmi senato se- çimleri münasebetiyle giriştiği Si- lâhlı gövde gösterileri, üzerinde ö- nemle durulması gereken bir husus- tur. Cüret ve cesaretini AP'li bü- yüklerinden aldığı artık hiç kimse- nin meçhulü ulunmayan Hamido- ya "dur" denilmemiş olması gerçek- ten önemli, önemli olduğu kadar da -rejimin güvenliği bakımından- en- dişe vericidir. £Meselelerin okaba kuvvetle ve sokakta halledilemiye- ceğini durmadan tekrarlayan Demi- relin, bu, kanunsuzluk örneği olay- lar hakkında gazetecilere kaçamak cevaplar vermiş olması, AP İktida- rının niyetini açıkça ortaya koya- cak niteliktedir. Demirel, Hamido akkında herhangi bir işlem yapı- lıp yapılmayacağım soran gazete- cilere sadece, "olayı takip ettiğini, henüz, ateş edip etmediğini bilme- diğini" söylemiştir. Oysa savcılar, Demirelin gazetecilere söyledikle- rinden çok önce olayları doğrula- mışlar ve kovuşturmaya geçildiğini bildirmişlerdir. Bunu zaten, Hami- donun kendisi de itiraf etmiştir. Demirelin olup bitenlerden ha- bersiz görünmeğe çalışması elbette ki sebepsiz değildir. Zira endişe ve- rici A m kahramanı Hamido, P'nin AP'ye mirası Hamidodur! Hamido, 1919 yılı yazında, Ma- latyanın merkez Bulgurlu köyünde doğdu. Hamit adı verilen çocuk, da- ha ortaokul sıralarındayken, geçim- sizliği, kaba kuvvete eğilimiyle ar- kadaşları arasında sivrilmeğe baş- ladı. Hamide yan gözle bakmak ki- min haddine düşmüştü!.. Nerede bir kavga vardı, Hamit oradaydı. Lise yılları Hamit için bir azap 11 Haziran 1966