11 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

11 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

o A K /S Cilt: XXXVI. Sayı: 625 11 Haziran 1966 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet .benim oğlum bina okur Bundan onbeş yıl önce, reyan etmiş olan bir hadiseyi ha- tırlayanlar hafta- nın başında, Pa- zartesi günü, hat- tâ Pazar gecesin- den, radyoların - dan duydukları haberler karşısın- da hiç bir şaş- kınlık alâmeti gös- termediler. Spi- kerlerin oOokuduk- ları rakamlar, Se- nato kısmi sevim- lerini de, AP'nin kazandığını bildi- riyordu. 1951'de de, büyük 1950 se- çimlerinden son- ra bir kısmi se- cim vapılmıştı bu, DP'nin vaptığı tek kısmi Oo seçim Ol- du, tam on yıl ö- teki kişini seçim- lerin hepsini ha- sıraltı etti ve bu- nu D.P. kazanmış- Böylece, bir u- mumi efkârın, i- kaz da edilse, bir yılı dahi bulma- yan bir zaman parçası içinde te- bakılırsa, bir de- gişikliği de. faz- la Ohayalperestle- bek- a 1965 Seçimlerinin kaza" veya "Ortan si" sayılamayacağı 4 kendinden, kendisinin olan bir ikti- dardır" ve hareketsiz geniş kütleler onun idaresi altında kendilerini da- ha rahat, daha ferah hissetmekte- tığı, dirler. Buna mukabil CHP İktidarı 1951'de ce- lâik Cumhuriyetin sahibi tek midir? Memleketin manzarasına uzaktan bakanların, şu anda kendi kendi- lerine bir soruyu sormamalarının imkânı yoktur: İsmet Paşa ol- masaydı Atatürkün devrimlerini ve lâik cumhuriyetin esaslarını sa- vunmak için bir kimsenin sesi çıkmayacak mıydı? 82 yaşında bir adam! Binlerce kilometrelik yolu o yapıyor, va- tandaşlarına o gidiyor, lâik cumhuriyetin düşmanlarına karşı cesa- retle o vaziyet alıyor, bu cumhuriyetin esaslarını zedelemenin tehli- kelerini o söylüyor, elinden gelen uyarma görevini o yapıyor. Bundan dolayıdır ki, şimdi Atatürkün de, Atatürk Devrimlerinin de, Atatürk Devrinin de ve nirengi noktası lâiklik olan yenileşme li. de bütün yükü onun sırtında bulunuyor. Bu yetmiyor. 27 Mayıs Ha- reketinin Lemabimi da aynı İsmet Paşa veriyor. Hem de, bazen kim- lere karşı? Bu hareketin fiiliyatı kısmına katılmış bazı kimselere kar- şı bile.. Gerçi İsmet Paşanın sesi çıkmıyor. Gık dediğini re şimdiye kadar olmamıştır. Bir tek defa, bundan yıllarca önce, D.P.'nin hâkim bulunduğu Mecliste. 27 senelik bir devrin bütün görüm ald gene onun üzerine yıkıldığında, İsmet Paşa dudaklarında acı bir çizgiyle şöyle demiştir: "— Bu devrin Cumhurbaşkanları olmuştur. Bu devrin Başbakan- ları, Bakanları olmuştur. Bunlardan bir kısmı, şimdi o devrin hesa- bını benden sormaya kalkışanların arasında bulunmaktadırlar. Hiç bir şey söylemiyorum. O devrin, e hiç bir hesabı yoktur. Ama, sorarım. İnsaf etmez inisiniz Evet, insaf etmez misiniz? Türkiyede lâik cumhuriyetin esaslarına inanmış insanlar, mües- seseler, zümreler, kütleler.. Lâik cumhuriyeti savunmak için, bir, İs- met Paşanın sesi çıkmakta daha ne kadar devam edecektir ve ondan sonra ne olacaktır? İkaz için bir İsmet Paşa. Durum ikaz kaldırmaz hale geldiğinde görevini yapan Türk Silâhlı Kuvvetleri! Bunların ara- sımla, diğer kuvvetler nerededirler? Karşı tarafın dinamizmi ve bu tarafın bitkisel hayatı! Mücadelenin dengesizliğinin imkânı yoktur. insaf duygularını zedelememesinin retmen ile hocanın köy halkı naza- rındaki durumları gibi.. karşısına yalın ayak başı kabak çık- laubali bir karşılıklı bet halinde bulunduğu, dilinden an- Köy halkı, münase- dilini an- tattığı hocaya, kar şısına ceketinin ö- ilikleyerek yakın o bilmektey- se seçmen çoklu - gu da AP'yi veya DP'yibir CHP İk- tidarına aynı duy- gularla tercih et- mektedir. Bu hafta, se- çim neticeleri tah- lil olunurken par- dın, misalini as- kerlikten o vermiş ve şöyle odemiş- tir: — Alaylı za- bitler vardı. As- ker, alaylı zabiti mektepli zabitten daha fazla kendi- ne yakın o bulur- du. Bu, eşyanın tabiatının bir ica- bıdır ve mektepli zabit ne kadar meharetli olsun, meselâ bir- liklerin kendi ko- mutanlarını biz- zat seçme usulü bulunsaydı, yüzde otuzdan fazla ta- raftar bulamazdı. çıkan asıl gerçek, neticesinin "bir ın Solunun cilve- dır. Halk için AP bu kütlelere kolalı vakalı bir öğret- men niteliğinde görünmektedir ve bunlar onu kendilerine yabancı his- setmektedirler. Tıpkı çok köyde, öğ- Eh, CHP de o kadar oy aldı.. Gerçekten de, komutanın alaylı değil de Harp Okulu mezunu olma- sılüzumunu, onun elinde ölüme git- 11 Haziran 1966