11 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

11 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Ss İ Festivaller Yüzkarası bir festival A ntalya Film Festivalinin geçen yılki utanç verici mizanseni bu filminin gösterilmesiyle sa- bir hava içinde başlıyan festival, aynı gece Halit Refiğin "Haremde Dört Kadın"ı gösterilir- ken çığrından çıktı, daha doğrusu, beklenen kılığına büründü: Yaşları 15-20 arasındaki 50-60 kadar İmam - Hatip Okulu öğrencisiyle Antalya Milliyetçiler (o Derneği oüyesi, "600 yılık tarihimizle alay ediliyor" ge- rekçesiyle (o-doğrusu, tarihimizi de pek iyi bilirler! kazan kaldırdılar. Perdedeki dört karılı paşanın yeril- mesi İmam - Hatiplilerin hoşuna gitmemişti. Salon bir anda karıştı. "Milliyetçi - mukaddesatçı" genç- lerden bir grup, makine dairesini basıp filmi yakmak için yukarıya hamle ederken, sinemaya polis ve jandarmalar yetişti. (o Bağrışmalar, tartışmalar, çekişmelerden, yatıştı- rıcı konuşmalardan sonra öfkeli topluluk sinemadan çıkarılıp fik min gösterilişine devam edildi. Jü- rinin başkanı ve Avrupa Sinemacı- lar Birliği başkam olan Jules Geu- ger, olan bitenlerden bir şey anla- madığı, daha doğrusu bunun, ya- bancı festivallerde ( seyircilerin sa- nat yönünden giriştikleri protesto- lardan biri olduğunu sanarak, saf saf, "festivallerde olur böyle şey- ler" diyordu, Zorbalı festival Gerçekte olay, geçen yıl olduğu gi- bi tam bir tertipti ve yalnız "Ha- remde Dört Kadın'ın protesto edil- mesiyle kalmadı. "Milliyetçi - mu- kaddesatçı" gençlik festival için ön- ceden hazırlanmış, ellerine protes- to edilecek, filmlerin listesi o veril- mişti. "Haremde Dört o Kadın"m gösterilişi sırasındaki olaylar üze- rine salondan çıkarılırken "Yarın 'Muradın Türküsü' var, siz asıl fes- tivali o ed göreceksiniz” diye ba- gırmaktaydı Nitekim “Muradın Türküsü" de aynı hava içinde gösterilmeğe baş- landı. Ancak bir gün önceki olay- dan ders alan ilgililer, sinemanın gerek içinde, gerekse dışında çok sıkı güvenlik tedbirleri aldıkların- dan, bu defaki hareket sadece bir - 11 Haziran 1966 N E M A iki ıslık ve yuhalamadan ibaret kaldı. Festival tam bir sıkıyönetim havası içinde ogeçmeğe başlamıştı. Kendilerine (o "Milliyetçi (o Antalya Gençliği" ünvanını yakıştıranlar, festivalin ikinci günü bildiri yayın- layıp dağıtmakla yetinmek zorunda kaldılar. Bildiri, çirkin tertibi bü- tün açıklığıyla ortaya koymaktaydı: "Milliyetçi - mukaddesatçı" genç- ler, Antalya Film Festivalini "sol- cuların pilot bölgesi haline gelmek- ten" kurtaracaklardı! Festivale ka- tılan filmlerden beş tanesini -yani bütün festival (o filmlerinin yarısı!- Bunlar a; Kanı", "Muradın Türküsü", "Ben Öldükçe Yaşarım" ve "İsyancılar"- dı. "Milliyetçi mukadesatçı" genç- lik bu filmlerin ödü) kazanmaları- na -"neye mal olursa olsun"- engel olacaktı! Bildiri, hukuk devletinde görülmedik bir zorbalık ilânı nite- liğindeydi. Nitekim Savcılık hareke- te geçerek bildiriyi toplattı ve so- ruşturma açtı. AP Antalya İl Genç- lik Teşkilâtı ise sıcağı sıcağına ya- yımladığı bir başka bildiriyle, olayı çıkaranlardan yana olduğunu açık- lıyordu. Tertipler dizisi Alayın bir tertip olduğu su götür- mez bir şekilde ortadaydı: Fes- tivalin ilk günü olaylara yol açan "kara liste" filmlerinden "Haremde Dört Kadın", iki ay kadar önce An- talyada iki hafta gösterilmiş, en ıt- lak bir olaya yol açmamıştı - anla- sılan, "milliyetçi - mukaddesatçı" uykudaydı -, ama gençlik o vakit (Basın A: 13760) - 173. 33

Bu sayıdan diğer sayfalar: