11 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

11 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER Nato Neresinden yenilemeli? NATO çevrelerinde pek iyi tanınan bir norveçli diplomat, geçen hat- ta konuştuğu bir gazeteciye, "eğer günün birinde Kuzey Atlantik And- laşması Teşkilâtı çökecek olursa, bu, mutlaka, onu ayakta tutabilmek amacıyla yapılan yazışmaların ağır- lığı yüzünden olacak" dedi. Gerçek- ten, şu sırada NATO'nun durumunu bundan daha iyi anlatan başka bu söz bulunamaz. Şu satırların okunduğu sırada, Kuzey Atlantik Andlaşması Konse- yi, Brükselde, Dışişleri Bakanları seviyesinde yapacağı toplantılarına başlamış bulunmaktadır. Resmi a- gızlarını söylediklerine bakılırsa, bu toplantıların amacı, Fransanın NA- TO'dan çekildikten sonra ortaya çı- kan durumu tartışmak ve bu yüz- den Avrupa savunmasında beliren gediği kapatmak çarelerini araştır- maktır. Bilindiği gibi, Fransız Dev- let Başkanı General De Gaulle Ku- zey Atlantik Andlaşmasının 1969 yı- lında dolacak vi yıllık süresinin bitimini bile beklemeden Fransayı NATO'dan çektiğini açıklarken, fransız topraklarında bulunan NA- TO kurumlarının ve onların yanısı- ra da amerikan birliklerinin başka yerlere taşınmasını istemişti. De Gaulle bu davranışıyla NATO sa- vunma düzeninde büyük boşluklar yaratırken, ortaya bir de teşkilâta yeni bir merkez bulmak sorunu çıkarmıştır. Tabii, Fransadan çıka- rlan amerikan üslerinin nerelerde ve nasıl kurutacağı sorunları da ca- bası! NATO'nun yeni merkezi neresi olacaktır? Uzun bir süredir tartışı- lagelmekle beraber, bu sorunun ke- sin karşılığı henüz bulunmuş değil- dir.- Anlaşıldığına göre; amerikalı yöneticiler, Paristen alınacak NATO karargâhını gene bir Avrupa ülkesi- ne taşımak taraflısıdırlar. Fakat şimdiye kadar ortaya İngiltereden başka gönüllü çıkmamıştır. Orta- lıkta bir ara Brükselin adı dolaş- mışsa da, Belçika hükümeti iç po- litika endişeleriyle buna pek yana- şacağa benzememektedir. Nitekim Lüksemburg da, aynı endişelerle, NATO Kolejini kendi topraklarına kabule yanaşmamıştır. Eğer Brük- sel toplantısında da bunlara Avru- 22 General De Gaulle Bayrağı o çekti! pada bir yer bulunamazsa; o za- man Manşın ötesine başka çare kalmıyacaktır. (AKİS: taşlamaktan 175) Birine evet, birine hayır Fransız Devlet Başkanı General De Gaulle'ün insanları şaşırtıp dü- şündürmekten pek hoşlandığı öte- denberi bilinen bir gerçektir. Fakat konusunda aldığı kararlar, a- kılları, şimdiye kadar olmadığı bi- çimde karıştırmıştır. Gerçekten De Gaulle (o Fransayı Kuzey Atlantik Andlaşması Teşkilâtından çekmek le birlikte, Andlaşmadan çekmiş de- ğildir. Başka bir deyişle, Fransa şimdi gene bu Andlaşma içindedir. ancak onun etrafında kurulan as- keri teşkilâttan çekilmiştir. Bu du- rumda, Andlaşmayla kurulan siya- sal kurumların oFransadan çıkarıl- masına lüzum yoktur. Meselâ kon- sey ve sekreterlik Fransada kalabi- lecektir. Ancak bunlar askeri teşki- lâtla çok yakından bağıntılı olduk- ları için, bazılarına göre, konsey ve sekreterliği de NATO'nun yeni mer- kezine taşımak gereklidir. Fakat ba- zıları da bunun De Gaulle'ü büsbü- tün kızdıracağını ve andlaşma ile o- lan son bağlarını da kesmeye Zor- layacağını düşünerek, o kadar ileri gidilmesine taraftar görünmemek- tedirler. Ancak, Brükselde toplanan NA- TO Dışişleri Bakanlarının karşıkar- şıya bulundukları en önemli sorun- lar bunlar değildir. Biraz sıkıya dü- şülünce NATO'ya elbette ki yeni bir merkez bulunacaktır. o Asıl güçlük- ler, başka taraftadır. Bir kere, NA- TO merkezinin ve Fransadan çıkarı- lan amerikan üslerinin yeni ülke- lerdeki kuruluş giderleri nasıl kar- şılanacaktır? Gerçi De Gaulle, Fran- sanın bunların bir kısmına katılaca- ğını açıklamıştır ama, asıl yük ge- ride kalanların sırtına yüklenecek tir. Birleşik Amerika ötedenberi av rupalı müttefiklerinin ortak savun- ma giderlerine yeteri kadar katıl- madığından o şikâyetçidir. (o Şimdi, Fransanın davranışı yüzünden çıka- cak yeni masraflarda, NATO için- deki dostlarından daha büyük anla- yış isteyecektir. De Gaulle'ün izindekiler Brüksel toplantısına katılanların ö- nüne gelecek güç sorunların bir başkası, belki de en önemlisi, Fran- sanın NATO'dan çekilmesinden son- ra Avrupa savunmasında bu yüz- den açılan gediğin nasıl kapatılaca- ğıdır. Üstelik, şu sırada, en koda- man NATO üyelerinin bile, daha başka nedenlerle de olsa, De Gaulle'- 11 Haziran 1966