11 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

11 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

MUSİKİ Prag Müzik Şenliği, bizim bildiğimize göre her yıl tekrarla- — Evet, geleneği olan sayılı genİiiderden biri. İlk şenlik İkinci Dünya Savaşından sonra yapılmış, o günden bu yana da hiç aksama- dan devam etmiş. Tabii her defa- sında bir parça daha "uluslarara- sı" çehre kazanarak. Başlangıçta sadece Demirperde gerisi sanatçı- ları gelirdi şenliğe, şimdi dünya- nın dört bucağından müzikçi akı- yor. Amerikalısı var, fransızı var, almanı var, hatta kırk yılın başın- da bir türke de rastlıyorsunuz Pragda — Mesela siz. — Hayır, dinleyicilerin sözünü etmiyorum. O yönden mayıs ayla- rında Babil Kulesine döner zaten Prag. Ben demin, şenliğe eserle- riyle, solistleriyle, şefleriyle katı- lan ulusları saydım. Bizim kırk yılımız dolmadı henüz. 1947 yılın- da Ulvi Cemal Erkin Prag Şenli- ğinde kendi senfonisini yönetmiş- ti; o günden sonra bir daha sıra Akses ile Besteci Necil Kazım Akses, bu yıl Prag Müzik Şenliğine katılan tek türk sanatçısı olmuştur. zarıyla yaptığı konuşmayı gelmedi o Türkiyeye. Ne solistine, ne de bestecisine. Ama nazar bon- cuğu gibi her yıl bir türk müzik- çisini davet ederler festivale. Gel- sinler, görsünler, dinlesinler diye. — Ama işte o kadar. Geçen yıl eleştirici olarak ben gitmiştim. Ne oralı bir eleştiriciyle tanışabildim, ne de bestecileriyle filan görüşe- bildim. Eğer bizim elçilik ilgi gös- termeseydi oelimdeki o notalarla bandları götürdüğüm gibi geri ge- tirecektim. Ama sabah akşam kon- sere gidiyordum. En sonunda, tek bir türk müzikçisi yok, tek bir türk eseri oçalınmıyor diye iyice bozuldum ve kaçtım Pragdan. A- ma şenliği gerçekten mükemmel düzenlemişlerdi. — Bu defa da öyle. Hem şen- lik iyi düzenlenmişti, hem bana o- lağanüstü bir ilgi gösterdiler. — Benim bildiğime göre bu, sizin Praga ilk gidişiniz değil. Sanıyorum siz, 1930larda iki-üç yıl kadar Pragda kalmış ve orada Suk ile kompozisyona çalışmıştı- nız, müzik yüksek okulundan dip- Smetana Salonunda bir konser Hamam mı, konser salonu mu? Aşağıda Pragdan döndükten sonra AKİS ya- bulacaksınız. loma almıştınız. — Evet, 1932 ile 1934 yılları a- rasındaydı bu. Alois Haba ile de çeyrek ve altıda bir sesler üzerin- de çalışmıştım. Benim eski sınıf arkadaşlarımın hemen hepsi ö- nemli mevkilere gelmişler şimdi. Bugün Çekoslovakyalının müzik ha- yatını elinde tutan bellibaşlı kişi- lerin hemen hepsi dostum. Mese- lâ Çek Filarmoni Orkestrasının başında sınıf o arkadaşım (Karel Karel müdürü, yöneticisi. du" çok önemli bir teşkilât. Beste- cilere siparişler veren, müzikçiler konservatuar öğretmeni olan pro- fesör Kabelaç da arkadaşım. Şim- di Kabelaçı bir elektronik müzik stüdyosu kurmakla o görevlendir- mişler. — Çekoslovakyada elektronik müzik olduğunu ilk defa sizden duyuyorum. — Daha yeni kuruyorlar işte. 11 Haziran 1966