11 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

11 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Durum Endişe bulutları ısmi Senato seçimlerinden sonra Türkiye, yakın tehlikeler içine girmiş bulunmaktadır. Bu teşhis, ilk bakışta aşırı (oOkötümserlik gibi gelebilir. Fakat bu, 5 Haziran gecesi radyolarının başından (ayrılmadan seçim sonuçlarını A çalışan tarafsız çevrelerin görüşü Gerek 10 Ekim ve > 5 Ha- ziran seçimlerinin sonucundan, AP- nin dışında, hoşnut olanlar varsa, herhalde bunlar, demokratik düze- nin Türkiyeye yararlı (oolmadığını ve olamıyacağını düşünenlerdir. Az gelişmiş bir yapıdaki türk toplumu- nun hiçbir problemini doğru şekil- de çözümlemek isteğinde görünme- yen, sosyoloji, iktisat ve siyasi bi- limlerin hiçbir mantığına uymayan bir tutum içindeki AP'nin, "Hami- do" ile "27 Mayıs düşmanlığı" ile, "nurculara çatmama" ile kazandığı bu sonuç, bugüne kadarkinden da- ha da cüretli, daha da sorumsuz bir AP iktidarı yaratacaktır. Bu, önü- müzdeki günlerde anlaşılacaktır. 10 Ekim seçimlerinden bu yana tek başına iktidarda bulunan AP, 20 Demirel Kabinesi toplu halde Bir çuval incire okuyanlar bu süre içinde, içte ve dışta, çeşitli çevrelerle (o kuracağı yeni ilişkilere uygun bir idari mekanizma için or- tamı hazırlamıştır. Kelimenin tam anlamıyla bir güven oyu mahiyeti kazanan bu son seçimlerden sonra, şimdi AP, özlediği geniş ufuklara yelken açmak üzeredir. AP'nin bu yelken açma politikası, sokağa in- meyen iktisadi ve sosyal meseleleri sokağa indirecektir. Bu meselelerin sokağa inmesi çeşitli çevrelerin tep- kisini artıracaktır. Ters yola girmiş olan İktidarına karşı bu tepki- ler, belki de, iktidarı frenliyemeyen muhalefete karşı da olacaktır. İşte, kısmi Senato seçimlerinin sonuçla- rını radyolarından izlemeye çalışan tarafsız çevreleri (o ürküten gerçek budur. Tarih önünde sorumlu ol- mak istemeyen herkes bu gerçek ü- zerine eğilmelidir. Kapıdaki tehlike geçimin ve AP'nin yeni tutumunun özle görülür ilk sonucu, Devlet Plânlama Teşkilâtı başta olmak ü- zere, çeşitli okuruluşlarda yer alan dirençlerin birer birer etkisiz hâle getirilmeye başlanması olacaktır. Geri kalmış ülkeler arasında bor- cu en ağır olan Türkiyenin ekono- mik durumu bugünkü kadar kritik Hale hiçbir zaman gelmemiştir. 27 Mayıs idaresinde Maliye Bakanlığı yapmış olan Ortadoğu Teknik üni- versitesi Rektörü Kemal Kurdaşın "Borçlanma meseleleri arttıkça ar- tan ve günün birinde milli haysiye- tiyle borçların omeydana li büyük meseleler arasında kolay cih yapamaz duruma düşen az Ea lişmiş ülkeler" şeklinde ifade ettiği durum, ağır borçlar altındaki Türki- yenin yakın gelecekte karşılaşabile- ceği tehlikeleri işaret etmektedir. Güney Amerika, Ortadoğu ve U- zak Asyada örneği görülen bu çeşit ülkeler, borçlanma politikası yü- zünden büyük politik krizler geçir- mişlerdir. Amerikan Senatosunda yapılan (çeşitli (araştırmalar, dış yardımların, dış borçların bu ülke- lerde nasıl çarçur edildiğini, kimle- rin " cebine girdiğini, her yeni borç- lanmadan sonra aranan yeni yeni borçlar için nelerin satılığa çıkarıl- dığını gözler önüne sermiştir. İçerdeki gerici çevrelerin cüreti- ni artıran tutumuyla, yabancı ser- mayenin bugünkü durumu ve gele- ceği hakkındaki yüksek görüşlülü- güyle, Plân ve ikisadi bağımsızlık 11 Haziran 1966