11 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

11 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO Ankara Sanat Ödülleri Bilindiği gibi, Sanatsevenler Ku- lübü, her mevsim sonunda, ti- yatro alanında yılın Ankaradaki en başarılı sanatçılarını oseçmekte ve bunlara ödüller vermektedir. Bu maksatla Metin And, Sunullah A- rısoy, Lütfi Ay, Salâh Birsel, Munis Faik Ozansoy, Atillâ Sav, İrfan Şa- hinbaştan meydana gelen Seçiciler Kurulu geçen hafta sonunda toplan- mış ve 1965-66 mevsiminin en başa- rılı oyun yazan ile erkek ve kadın oyuncusunu, rejisör ve dekoratörü- nü seçmiştir. Bu konuda verilen bilgiye göre, geçen mevsimin Ankarada en başa- rılı oyun yazarı olarak Yeni Sahne- de uzun süre oynanmış olan "Kah- vede Şenlik Var" adlı oyunu ile Sa- bahattin Kudret Aksal en çok oy a- lan yazar olmuştur. Kurul, birinci- lik ödülünü Aksala ver rmekle bera- ber, "Ayakta Durmak İstiyorum" adlı oyunu ile Tarık Buğranın "Bal Sineği" adlı oyunu ile de Aydın A- nün değerlendirilmesine karar ver- miştir. En iyi erkek oyuncu ödülü, oy- birliğiyle, "Bir Delinin Hatıra Def- teri"ndeki büyük başarısından ötü- rü Genco Erkala Me Kurul ayrıca Kerim Afşarı " vede Şen- lik Var", Ergun Uçucuyu "İstanbul Efendisi", Rânâ Cabbarı da "Saf A- dam ve Kundakçılar' 'daki, başardı oyunlarından ötürü değerlendir- miştir. . Jüri, geçen mevsim Ankarada bi- rincilik ödülünü alacak derecede üstün başarı göstermiş kadın sana- çı bulamamış, ancak gençler arasın- dan Zeliha oSiyavuşoğluyu "Uçurt- manın Zinciri", Tülây Artuku "Ya- tık Emine", Semâ Aybarsı da "Yedi Balkonlu Ev"deki başardı oyunla- rından ötürü değerlendirmeyi uy- gun bulmuştur Ankar ada geçen yılın en başardı reji Ödülü "Köşebaşı" ve "İstanbul Efendisi" rejileriyle Mahir Cano- vava verilmiş, Asaf Çiyiltepenin "Arturo - Ui'nin Yükselişi", Melek Öktenin "Kahvede Senlik Var", Ra- ik Almaçıkın da "Ayakta Durmak İstiyorum" rejileriyle değerlendiril- meleri kararlaştırılmıştır. Nihayet mevsimin en başarılı de- koratörü olarak, "Köşebaşı", "İs- tanbul Efendisi" ve "Çatallı Köy" dekorlariyle o Turgut' Zaim seçil- miştir. 32 Oyun : "Kırmızı Fenerler"; müzikli oyun, 3 perde. Yazan: A. Galanos Çeviren: N. Hatko. Tiyatro: İstanbul Halk Tiyatrosu (Ulus Sinemasında). Sahneye koyan : Avni Dilligil. Müziği uygulayan : Rupen. Oynayanlar: Belkıs Fırat Dilligil (Gina), Ayla Müsabaalı (Mana), Esmeray Saltık (Marina), Sadettin Selcen (Andre), Turan Tümer (An- gelo), Avni Dilligil (Kaptan Antonio), Birgül Yiğit (Nancy), Saadet Eliaçık (Nonna), Emire Erhan (Katherina), Nezihe Tuncay (Giovanni), Kemal İskender (İhtiyar Adam) v.s. Konu: Yunanlı yazar A. Galanos, Ertuğrul Muhsinin Hans Müller"- den adapte ettiği "Renkli Fener"den kırk yıl sonra, hemen hemen aynı temayı yeni bir biçim içinde sunuyor: Vaka, gene bir genelevde, bura- da "çalışan" kızlarla onları çeşitli yollardan istismar edenler ve -ortam ne kadar elverişsiz olursa olsun- gerçekten sevenlerle sevilenler arasın- da geçiyor. Şu farkla ki, "Renkli Fener'in Necmiyesi gibi, bu çevreden kurtarıldığı halde, yitirilmiş olan "kadınlık" ve "analık" duygularının sorumluluğunu topluma yükleyen didaktik tiradlarıyla oyunu modası geçmiş bir "içtimai facia" haline getiren kahramanlar yerine "Kırmızı Fcnerler"de, ayrı ayrı problemleri ve kişilikleri olan karakterlerle, yo- rumu tamamiyle seyirciye bırakılmış realist hayat sahneleri verilmiş, bunun yanısıra Maria ile Kaptan, Marina ile vefasız sevgilisi, yaşlı hiz- metçi ile ihtiyar adam arasındaki ilişkilerle 'de, müzikli her oyunun ka- çmamryacağı, duygulu tablolarla yetinilmiştir. Beğendiğim : Yeni bir şey getirmemek ve söylememekle beraber ya- zarın, renkli, canlı bir akış içinde, geniş halk topluluklarına ' ei yoldan EN olabilecek bir hayât dersi sunmuş olması. Avni lin, güzel realize edilmiş "simültane" bir dekor içinde, oldukça ei lık kişili bir oyunu, rahat, akıcı bir icraya kavuşturan ölçülü sahne dü- zeni. Kaptan Antonlo'ya kazandırdığı sevimli yüz - ve tatlı ses. Gina'da Belki s Fıratın, Maria'da Avla Müsabaalının, Marina'da Esmeray Saltı- km, Andre'de Sadettin Selcenin, Angelo'da Turan Tümerin, Nancy'de Birgül Yiğitin ve yaşlı aşıklarda Saadet Eliaçık ile Kemal "iskenderin canlı ve inandırıcı oyunları. Beğenemediğim: o İkinci ması.!. Sonuç: Oo Topluluk halinde, büyük rolleri kadar küçük rolleri (Ode özenle, başarıyla oynanan ve ilgiyle izlenen bir-halk müzikali. Naciye FEVZİ perdede müziğe hiç yer verilmemiş ol- Avni Dilligilin Halk Tiyatrosunda "Kırmızı Fenerler" Anlayana sivrisinek o saz.. 11 Haziran 1966

Bu sayıdan diğer sayfalar: