9 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

9 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

Cambazlığın böylesi Bundan üçbuçuk yıl kadar önceydi. 12 Aralık 1962 günü, Yozgat yağmurlu, ama mutlu bir gün yaşı- yordu. Başlarında Gümrük ve Tekel Bakanı Orhan Öztrak bulunan bir Bakanlar grupu, milletvekilleri, senatörler Yozgata gelmişlerdi. Orada güzel, fakat gösterisi fazla olmayan bir tören yapıldı. Bir fabri- kanın temeli atılıyordu. Yozgat Bira Fabrikasının. İktidarda, İsmet İnönünün Koalisyon Hüküme- ti vardı. Bira Fabrikası Plâna dahil edilmiş, parası bulunmuş, hazırlıkları yapılmıştı. Memlekette, Plân- lı Kalkınmanın uygulanmaya başlamasıyla birlikte bu çeşit çok faaliyete geçilmişti. İnönü bunları bir Hükümetin tabii görevleri sayıyor, niçin bu tabii görevler etrafında alâyiş yapılması gerektiğini soru- yor, çalışmalar sessiz, ama derinden yapılıyordu. Yozgat (o milletvekillerinin Orhan Öztraka ısrarları olmasaydı, belki temel atma törenine Bakanlar bile katılmayacaktı. Onlar ısrar ettiklerinden, o gün nu- tuklar söylendi, kurbanlar kesildi ve temellere ilk harç "uğurlu olması" temennisiyle atıldı. Hadisenin bütün gösterişli tarafı da, Bakanlara verilen bir ye- mekten ibaret kaldı. Ne CHP'liler, ne öteki Koalis- yon Ortakları, Bakanları "Yaşayın yeni Türkiyenin mimarları!" diye karşıladılar, ne parti oteşkilâtları seferber oldu, ne Başbakan, Ankaradaki önemli işle- rini bırakıp gitti ve ne de tabii "Palavra Edebiyatı"n- dan örnekler verildi. Tören yerinde ilk sözü şehrin Valisi Kemal Pa- şaoğlu aldı ve şöyle dedi: "— Bugün burada Yozgat Bira Fabrikasının te- melini atmak üzere toplanmış bulunuyoruz. Yozgadın bu mutlu gününe şeref verdiğiniz için sizleri hürmetle selâmlarım. Yozgat için bugün ha- kikaten mutlu bir gündür. Zira Yozgat tarihinde hiç bir zaman bu kadar sevinçli olmamıştır. Hal-i inşada bulunan elektrik ve içme suyu te- sisleri, şehir, içi yolu, stadyumu, verem pavyonu, Kız Öğretmen Okulu, İmam Hatip Okulu ve kimsesiz ço- cuklar yurdu, nafia tesisleri ve askeri binalarıyla, 1963'te inşasına başlanacak kız enstitüsü, köy ebe okulu ile milli park ve vilâyet ormanı çalışmalarına bira fabrikasının katılması, Yozgadın maküs talihi- nin yenildiğinin canlı şahitleri olmaktadırlar. Son iki sene içerisinde Yozgadın mesut geleceği- ni hazırlayan bu tesisler birbirini takip etmekte ve adeta yeni bir şehir doğmaktadır. Hükümetin gözü Yozgada çevrilmiş, Hükümetin eli Yozgada uzanmıştır. Artık eserler birbirini (o takip edecektir." Valiyi, kürsüde Tekel Bakanı Orhan Öztrak kip etti. O, şöyle konuştu: ta- "— Yozgadın çalışkan halkının yıllardanberi yü- celmek ve yükselmek için yaptığı mücadelenin sesi bugünkü Koalisyon Hükümetimiz tarafından duyul- muş, Yozgatlının bu mukaddes arzusu gerçekleşmiş- tür. Yozgat, inşallah, önümüzdeki yıllarda Orta Ana- dolumuzun mâmur bir beldesi olacak Ve burada, Bi- ra Fabrikası gibi, nice tesisler yükselecektir. Yozgatlı buna hak kazanmıştır. Ve bundan son- raki eserlerin de tahakkukçusu olacaktır. Karma Hükümetimizin bölgelerarası kalkınma- da sosyal adalet ilkelerine uygun hareket etmek su- retiyle başladığı bu eser inşallah (oYozgadunız için, Türkiyemiz için hayırlı bir umran nişanesi olacaktır. Yozgat Fabrikası, 12.55 milyonu inşaat, 20 milyonu tesisat olmak üzere, 32.55 milyonluk bir yatırım tesi- sidir. Bu fabrika üç senede ikmal edilecek, üç sene 9 Temmuz 1966