9 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

9 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

SOSYAL HAYAT lınması için gayret göstermiştir. Bu sırada derneklerin veya özel teşek- küllerin bu konuda özel çalışmalar yapmaları ve her türlü propaganda yasaktı. Nihayet uygulama da daha dinamik bir şekilde ele alınınca, dernek, devlet kurumlarına, Anka- ra Doğumevine, diğer hastahanele- re, Sağlık Bakanlığına yardımcı o- larak gönüllü ekipler halinde pro- paganda çalışmalarına başlamıştır. Son aylar içinde özellikle işçi (oka- dınların yoğun halde bulundukları yerlerde, gecekondu O çevrelerinde ciddi çalışmalara girişen üyeler, 2400 kadına hitabetmişler ve ekipte- ki doktorlar vasıtasiyle meselenin teknik yönünü de halka anlatmışlar ve nüfus plânlamasının şehir merke- zinden ziyade şehir çevresinde ilgi kazanması konusundaki amaçlarına ulaşmışlardır. Bugün Ankarada yapılan istatis- tikler, kültürsüz kadınların, nüfus plânlamasına kültürlü kadınlardan daha büyük oranda önem verdikle- rini göstermektedir. Dernek Kırık- kalede, Mamak Gaz - Maske Fabri- kalarında, Gazi Fişek Fabrikasında ayrıca toplantılar düzenlemiş (ove Hacıbektaş gezici köy kurslarında özel bir faaliyete girişerek, o gezici köy kursları öğretmenlerini bu ko- nuda aydınlatmış, propaganda bakı- mından kendilerinden yararlanma yoluna gitmiştir. İstediğiniz nedir? emis Akurgal, Kuşcağız kahvesi- ni dolduran dinleyicilerine baktı, yumuşak bir sesle konuşmağa baş- ladı: "— Bütün mesele, ne istediğinizi bilip, ona göre hareket etmenizdir. İstediğiniz, peşipeşine çocuk doğu- rup, onlara bâkamamak, onları ye- tiştirememek, karınlarını yarım ya- malak doyurmak mıdır, yoksa baka- bileceğiniz, besleyip, okula göndere- bileceğiniz kadar çocuğu zamanında doğurmak mıdır? Bazı aileler ra- hatlıkla dört, beş çocuk yetiştire- bilirler, ama bazı aileler de çok da- ha dar imkanlar içindedirler. (Eşi askerde olan, evindeki üç çocuğa AKİS bakmaktan âciz bir ana, dördüncü- ünü yoksa, hiç olmazsa bir süre, doğurmuş ol- duklarını yetiştirmekle yetinmek mi ister? Eğer bakabileceğiniz (okadar çocuk yapmak, bir süre çocuk do- gurmamak, arzu ettiğinizde doğur- mak istiyorsanız, bu, sizin elinizde- dir. Bugün artık kanunla bunu ya- pabilme hakkına sahipsiniz." Akurgaldan sonra söz alan Dr. Münevver Tuncer ise, Kuşcağızlı hanımlara samimi bir soru sordu: Çocuğa kalıp da, bunu gizlice, çöp- le, çiviyle veya buna benzer bir ta- kım usüllerle düşüren var mıydı? Hanımlar önlerine baktılar. Ce- sur bir ses: "— Evet!" diye haykırdı. Biraz sonra elindeki kesit üzerinde kadın vücudu o hak- kında bilgi veren, çocuğa engel o- lacak spiralin nasıl uygulanacağını ve doğum kontrol haplarını anlatan Dr. Tunceri kadınlar âdeta soluk almadan dinliyorlardı. 34 9 Temmuz 1966