9 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

9 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

SOSYAL Dernekler Aile plânlaması çalışmaları Dr. Münevver Tuncer, sıraya gir- miş bulunan, birbirinden telâşlı, heyecanlı kadınlara baktı ve çok mene sakin bir sesle: merak etmeyin. Buraya, sicile konuşmaya geldik. Mesele- lerinizi dinliyeceğiz. (Hepinizi din- lemeden girmeyeceğiz" diye teminat verdikten sonra, ince soluk yüzlü, soluk başörtülü kadına döndü, ko- nuşmasına şöyle devam etti: — Kaç çocuğun var?" "— Altı. — Kaç tane doğurdun?" — Ondör — Diğerleri ne oldu?" "— Zayıf doğdular, öldüler. Ben de zayıf düştüm. Artık doğuracak takatim yok, ama oluyor işte.. Kor- kuyorum. Çare arıyorum." — Adın nedir senin?" "— Döndü.." kâlâ, Döndü. Seni yarın Doğumevinde bekliyorum." Olay, geride bıraktığımız o hafta içinde, Keçiören sırtındaki Kuşca- gız mahallesinde, Kuşcağız kahve- sinde geçti. Üniversiteli (Kadınlar Derneği Ankara Şubesi Aile Plânla- ması Kolu, o gün, başkent çevresin- deki 23. toplantısını yapıyordu. Baş- kan Lemis Akurgal bir hafta önce Kuşcağıza gelmiş, a sınırları içerisine yeni n bu gecekon- du mahallesinde ev "kadınlarıyla te- mas ettikten sonra, umumi isteğe uyarak, belirli bir günde ekiple ge- lip, aile plânlaması toplantısı dü- zenleyeceğine söz vermiş, Üniversi- teli Kadınlar Derneğinin, kadınları toplantıya davet eden afişini kah- veye asmıştı. Lemis Akurgal, Rebia Gürata, Sağlık Bakanlığı nüfus plânlama memurlarından Hayriye Tosun, gene dernek üyesi (Vedia Bağdanın jipi ile, Kuşcağızın keçi- yolunu hatırlatan dar ve çukurlu, hendekli yollarını tırmanmışlar, | Temmuz günü Kuşcağızlı kadınlarla sözleştikleri kahvede (o Buluşmuşlar- dı. Doğumevi Aile Plânlaması Po- likliniği uzmanlarından Münevver Tuncer ekibe refakat ediyordu. Le- mis Akurgal Aile ve Nüfus Plânla- ma Kanununun nedenlerini dile ge- tirecek, Tuncer ise aile plânlaması- nı uygulamak istiyenlerin hangi yol- arı izliyebileceklerini demonstras- ronla gösterecek, bu arada, müş- külü bulunanların sorularını teknik 9 Temmuz 1966 HAYAT ve tıbbi yönden cevaplandıracaktı. Sebatlı bir dernek Üniversiteli Kadınlar Derneği An- kara Şubesi, çok çocuklu ailele- rin durumuna çok eskiden el at- mış, aile plânlaması fikri olgunla- şır ve meselâ bir Türk Kadınlar Birliği yöneticileri meseleyi incele- meden reddederken, bu konuda u- yarıcı (o toplantılar ve konuşmalar düzenlemiş, yetkilileri bu konuda harekete geçirecek oteşebbüslerde bulunmuştur. Bir kadın derneği o- larak konunun nüfus plânlaması yö- nünden çok, aile ve kadınla ilgili yönlerini ele alan teşekkül, çeşitli alanlarda ihtisas yapmış üyeleriyle dâvaya daima bilimsel açıdan bak- mayı da ihmal etmemiş, böylece, çevrede dâvanın ciddiyetle ele o a- lınması o ve bilmiştir. | Nisan 1965'te tasarının kanunlaşmasından sonra (dernek mücadeleyi gene elden bırakmamış ve doğum kontrolünün ne Olup ne olmadığını, kimseye çocuk yap- mamak gibi bir mecburiyet yükle- mediğini ve hattâ çocuğu olmıyan- ları çocuk sahibi yapma amacını da ihtiva ettiğini açıklamağa çalış- mıştır. Bunu yaparken, kanunun öngördüğü uygulama ile ilgili bir ta- kım formalitelerin de yerine getiril- mesi için ayrı çaba sarfetmiş, yeni ihtiyaca göre Sağlık Bakanlığı yet- kilileriyle bu meseleler üzerinde ko- nuşmalar düzenlemiş, uygulama ile ilgili kararların bir soluk önce a- 33