9 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

9 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

AKİS usül hakkında tartışmalar başladı. Epey süren tartışmalardan sonra İz- mir milletvekili Şükrü Akkanın, gö- rüşmelerin usüle uygun cereyan et- tiği yolundaki önergesi oylandığın- da görüldü ki, Grup bir genel görüş- me açılmasına taraftardır. Akkanın önergesi kabul edildikten sonra ö- nerge sahibi Nazmı Özoğul kürsüye geldi ve bir genel görüşme açılması- nın sebeplerini şöyle izah etti: "— Seçimlere tekaddüm eden günlerde Meclis çalışmaları, Grup çalışması ve komisyon çalışmaları bakımından kusur ve hatalarımız olmuştur. Grupa alâkayı temin ve Grupu daima ekseriyetle toplamak suretiyle birçok meselelerin Grup- ta görüşülmesini imkân dahiline lışmaları sırasında, AP'nin istediği kanun tasarılarının hiçbir engelle karşılaşılmadan geçirilmesidir. Ta- bii bu görüşmeler, Hükümete karşı olan AP'lilerin ekmeğine yağ süre- cektir. C.H. P. Anlamayan anlatabilir mi? a Politikacı) Bu haftanın başındaki Salı günü, öğleden sonraki bir saatte, CHP Grupu talihsiz bir hadiseyle dağıl- dığında;güreş tutmaya çalışan bazı milletvekilleri kapı önünde bir talih- siz hadise yarattılar, çok kimsenin merak ettiği bir gerçek günışığına AP Grupu toplu halde Dostlar alışverişte görsün sokmak için yeni bazı tedbirlere ih- tiyaç vardır. Çalışmalar sırasında yeni taktiklere ve tedbirlere olan ih- tiyacımız aşikârdır." Bundan sonra kürsüye gelen Na- hit Menteşe, Grup Yönetim Kurulu adına yaptığı konuşmada, Grup Yö- netim Kurulunun da Grupta genel görüşme açılmasına taraftar oldu- gunu bildirdi. Görüşmeler sonunda önerge oya sunularak kabul edildi ve genel görüşmenin önümüzdeki Salı günü başlaması kararlaştırıldı. Bu görüşmelerin AP'ye yeni bir hava getireceği sanılmamalıdır. Bu, daha ziyade, Parlâmentoda kuvvet- li bir muhalefete karşı o izlenecek politikanın ve taktiğin tespiti ama- cını gütmektedir. Hedef, Meclis ça- 9 Temmuz 1966 çıktı. CHP'liler, "Ortanın Solu" slo- ganıyla girdikleri 10 Ekim seçim sa- vaşında niçin hezimete uğradıkları- nı merak edip durmaktaydılar. Bu- nu, AP'nin menfi propagandasına veriyorlardı. AP "Ortanın Solu" için "komünizmdir" demişti, halk da o- vi kanıp oyunu CHP'den esirgemiş- ti! Halbuki Salı günü aşağı yukarı tamamlanan CHP Grup ol rında bu satırların Ankarada okun- makta olduğu Çarşamba günü Grup- ta İnönü, görüşmeleri bağlayan ko- nuşmasına başlamış olacaktır. Gö- rüldü ki "Ortanın Solu"nu CHP an- lamamıştır ki, bunu seçmene anlat- sın ve ondan oy alsın. İşin daha tu- haf tarafı şudur ki, "Ortanın Solu"- YURTTA OLUP BİTENLER nun muhtevası olan reformlar ko- nusunda herkes mutabıktır, hattâ herkes CHP'nin "Partiler Yelpaze- sinde ortanın solunda bulunduğu- nu kabul etmektedir, Türkiyenin i- lerici hamleyle kurtulacağını bil- mektedir, fakat "sol" kelimesi kar- şısında allerji gösterenler CHP'nin liderleri oarasında bile mevcuttur. Bunların başını çeken Turhan Fey- zioğlu Grupta konuşmasını dört saat süren bir konuşma Salı günü yaptı ve âdeta "biz, politika lüga- tinde Sol Partiyiz ama, Sol Parti ol- duğumuzu söylememeliyiz" demeye getirdi. İkinci Koalisyon Hükümetinin istifasından sonra bir "AP * CHP Koalisyonu"nun şampiyonu olarak talihsiz oçıkışını oyapmasından bu yana partiiçi meselelerde tam bir fikri odağınıklık içinde bulunan, bir dediği ötekini tutmayan, taktik yapmaktan stratejisini (kaybeden Turhan Feyzioğlu, bu, bir zaman- ların yıldız politikacısı, konuşması- na tarihi bir giriş yaptı. Bu girişte türklerin moskoflara niçin düşman olduğunu uzun uzun izah etti. Son- ra kendisinin gerici olmadığını bir saat kadar süreyle ispatladı. Kendi- si de ilerici idi. Fakat "seçimlerde CHP'ye zararlı olduğu bilinen bir terimin sakız gibi ağızlarda çiğnen- mesine de karşıydı". Feyzioğlu (o konuşmasının o son kısmını bazı hücumlara ayırmıştı. Partiye aşın sol hüviyet vermek isteyenlerin mevcut olduğunu ileri sürdü. Ecevit takımının oturduğu yere bakarak "Şükrü Koç çıksın, TİP'e karşı olduğunu söylesin" de- di. Bu, havayı gerginleştirdi. Sonra Feyzioğlu devam etti: "— Biz sağ Banguoğluna olduğu kadar sol Banguoğlularma da kar- şıyız. Ecevite bakılarak o söylenen bu söz karşısında Ecevit "Turhan bey, kimi kastettiğinizi açıklayınız" di- ye seslendi. Feyzioğlu müphem bir düzeltmeyle yetinip aynı dozda hü- cumlarla konuşmasını tamamladı. Ama, Eceviti daima, aşırı solmuş gibi gösteren hücumlara karşı ko- ruduğunu, onu asla aşırı solda say- madığım belirtti. (Partide tesanüt lüzumunu söyledi, "gruplaşmış de- ğiliz ki gruplaşmış görünelim" de- di. Bir kavga başlangıcı Feyzioğludan sonra söz alarak karşılaştıkları hücumları cevap- 9