9 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

9 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

Japonya, tıpkı İngiltere gibi, kendi kendisine yeten bir ada değildir. Bu, tıpkı ingiliz emperyalizmi gibi, japon emperyalizminin de temelinde yatan sebeptir. Japonyada tarım yapılıyor. Hattâ tarım sahasında görünmeyen bir işsizlik bile var. Fakat japon topraklarının darlığı ve kifayetsizliği 1930- lardan sonra japon idarecilerini dışarlarda pazarlar aramaya itmiştir: Mallarını satmak için, gıda- larını ve sanayilerinin ham maddesini temin etmek için.. ponyanın içindeki hakimiyetlerini (büsbütün kuvvetlendirmişler, bir nevi sıkı yönetim . ilan etmişler, Japonyayı kışlaya çevirmişlerdir. Ancak, Çinle harp Japonyanın harpçi ni- yetlerinin tescili mahiyetinde olduğundan Ja- ponyaya karşı daha 1937'lerden itibaren ba- tılılar ekonomik tedbirlere girişmişler ve bil- hassa harp malzemesi sanayiinin işine yara- yacak malların, ham maddenin,demirin, Ja- ponyaya sevkini durdurmuşlardır. İkinci Dün- ya Harbi, alınanlarla Müttefikler arasında böy- le bir devrede patlamıştır. Japonya, Çelik Pak- tın bir üyesi olmakla beraber harbe, 1941'e ka- dar katılmamıştır. Ancak 1941'de, bir yandan General Tojonun Harç Kabinesi iktidarı almış- ken, diğer yandan Amerika, İngiltere ve Hollan- danın başının başka yerlerde sıkışık (ooolması Japonyaya bütün Uzak Doğuyu fethetmek im- kânını verirken, Tokyo Hükümeti Pearl Har- bour baskınını plânlamış ve Japonya kendisini harbin ta içinde bulmuştur. Japonyanın hesabı şuydu: Harbi, tıpkı Bi- rinci Dünya Harbinde Müttefiklerin yaptığı gi- bi Almanya yapacak, Japonya, boş kalmış U- zak Doğuyu ele geçirecektir. Almanya harbi kazanırsa, ne âlâ. Japonya, bedavadan Uzak Doğuya konacaktır. Yok, Almanya yenilirse, o zaman Japonya kendi başının ağ düşüne- cek, belki de bir formül bulacaktı Bizim Panamerican uçağı Tokyo körfezi- nin üzerinden süzülürken, indiğimiz memleket, evdeki hesabın çarşıya uymadığını anlamış, fa- kat bütün tarihinde olduğu gibi kendisini gene çarşının hesabına uyanırmış işte bu harp son- rası Japonyasıydı. Gelecek yazı: Japonyayı gezelim