16 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

16 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS Bu cereyanın dışardan da des- teklendiğine ait en ilginç belge, yi- ne bu cereyanın temsilcilerinden bi- ri tarafından Yeni İstiklâl gazete- sinde kaleme alınan bir makaledir. Bu makalede yazar,okumuş olduğu Galatasaray Lisesinde nasıl dinsiz bir eğitim yapıldığını, o günlerin Hatıralarını kaydederek onakleder- ken, şunu da anlatıvermektedir: "Bediüzzamanın İstanbula geli- şi, aleyhine açılan bir dâvada bu- lunmak içindi. Talebelerinden Muh- sin (o zaman Edebiyat Fakültesin- de okuyordu, şimdi Berlinde Risa- lei-Nur Enstitüsünün idarecisidir), Hacıbayram Derneğinin yanında fa- aliyet gösteren bu kooperatifin yö- neticileri ve üyeleri arasında, Mev- lât Yılmaz gibi, AP'nin eri gerici mil- letvekilleri, Sabah o gazetesi ilgilile- ri ve Mobil şirketinin yüksek me- murları bulunmaktadır. Dev belli olmaktadır: o Federas- yonlar, dernekler, cemiyetler, kur- ban derileri, matbaalar, gazeteler, Berlindeki enstitüler, yabancı pet- rol şirketleri ve bütün bunlar ara- sında başarıyla sağlanan irtibat ve temaslar... , Şimd i yeşil bayrağı aç- mışlar ve "cihad" hazırlığına giriş mişlerdir. Ümit Dursun adındak Osman Turan ve Osman Yüksel Serdengeçti Söyleyene değil, üstadın Gençlik Rehberi isimli ese- rini matbaada bastırdığı için, her ikisi de mahkemeye verilmişlerdi..." Saidi Nursinin başmüritlerinden Muhsin ve Berlinde bir OEnstitü!.. Acaba bu enstitü, Türkiyeden çok uzaklarda hangi paralarla faaliyet icra edebilmektedir? İkinci soru: Son günlerde "bir kısım basın" da, Temyiz Mahkemesinin nurculuğun suç olduğu yönünde aldığı karara karşı yürütülen büyük Okampanya ile bu yurt dışındaki enstitünün bir ilgisi yok mudur? Bu cereyanın dışardaki kökü a- randığında, Ankaradaki Filiz Koo- peratifi de dikkati çekmektedir. 16 Temmuz 1966 söyletene bak... kalemşör o şöyle (o haykırmaktadır: "Savulun sosyalistler, solcular, ko- münistler! (o Savulun yoksa 'Yedinci Şart' yerine getirilecek ve böylece işiniz bitmiş olacaktır!" "Yedinci Şart"tan murat, Genel Kurmay Başkanı Turalın, bu cena- hın yüreğini sevinçle hoplatan meş- hur demecindeki şu kısımdır: "İslâmın şartı beştir, diyorlar. Bence altıncısı haddini bilmek, ye- dincisi haddini bildirmektir!" Görüldüğü gibi, seçim kazanmak için kullanılan bir gerici ocereyan, kullananın dahi başını yiyecek dere- cede kuvvetlenmekte, o fütursuzlaş- maktadır. Bu, türk tarihinde ilk de- YURTTA OLUP BİTENLER fa olmamaktadır. Daha önce de bir parti, sonra şişesine sokmak niye- tiyle devi ortaya çıkarmış, fakat so- nunda kendisi şişeye değil de bir adaya kapatılıvermiştir. Düşman Kardeşler Bugün işbirliği halinde olanlar AP ile İslâm Devleti taraftarlarıdır. Böyle bir işbirliği DP devrinde de yapılmış, iki taraf, birbirinden nef- ret ettiği halde, CHP'yi iktidardan uzak tutmak için beraber çalışmış- tır. Ama Menderes sonradan, orta- gının hakkını yemiştir! İslâm Dev- leti taraftarları bunu unutmamış- lardır ve bugün aynı oyuna gelme- mek istemektedirler. AP'nin kendi- lerine oy devşirmek için muhtaç bulunduğunu bildiklerinden o ikti- dardayken onun hakkından gelme- lerine yardım edecek bütün teşkilâ- tı bizzat ona kurdurtmaktadırlar: Medreseler, kuran kursları, gazete ler, dernekler, teşekküller. Bunlar, kâfi derecede kuvwvetlendiklerine i- nandıklarında, aslında CHP'den az farklı buldukları bunlar Amerikayı da Rusyadan az farklı obulmakta- dırlar ve meselâ Orta Doğu Teknik Üniversitesindeki ingilizce (otedrisa- tın kaldırılması için kampanyayı Sabah açmıştır. AP'yi içten ele al- ma savaşını açığa oçıkaracaklardır ve bu yolda mesafe aldıklarını açık- -a söylemekten çekinmemektedir- ler. A.P. Ayakta uyuyanlar Demirele muhalif bir grupun lideri görünen Ekmel Çetinerin önerge- si, genel görüşmenin Af Tasarısının kanunlaşmasından sonraya ertelen- mesi hakkındaydı. Partiiçi mücade- le ve taktiklerin yabancısı olanlar, Çetinerin böyle bir önerge vermesi karşısında önce şaşırdılar. İşte, De- mirli rahat rahat tenkit etmek i- çin bir fırsat çıkmıştı. Niçin, genel görüşmenin tehiri isteniyordu? Hal- buki Çetiner, Demirel taraftarları- nın genel görüşmeyi bir hiç duru- muna düşürecek taktiklerini sezdi- $i içindir ki, "biraz geç olsun, fakat olsun" düşüncesiyle bu önergeyi ver- mişti. Çetinerin önergesi bu hava içinde oylandı ve 71'e karşı 82 oyla reddedildi. Hadise, bu haftaki AP Grupunda cereyan etti. Demirel taraftarlarının taktiği az sonra belli oldu. Sanki genel gö- 11