16 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

16 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER AKİS Açıklanan vesikalar Dost kazığı değil, bizden bize kazık let Bakanı Cihat Bilgehan söz al- dı ve gerekli araştırma yapılmak k- zere, vesikanın Hükümete verilmesi- ni Tunçkanattan istedi. Konuşması- nı bitirdikten sonra da, tabii sena- törlerin oturmakta olduğu sıraya giderek Tunçkanata şöyle dedi: "— Başımıza bir iş daha çıkardı- nız. Bizim bundan hiç haberimiz yoktu. Vesikaları verin, üzerine eği- lelim." Tunçkanat, vesikaların o erte- si gün basına verileceğini, Hüküme- tn detundan yararlanabileceğini söyledi. Fakat ertesi gün, Başbaka- nın gazetecilerin bir sorusuna ver- diği "Ben polis hafiyesi (o değilim" şeklindeki cevap, zihinlerde behren şüpheleri daha da arttırdı. Hükü- metin baş sorumlusu, olayı, alelade bir "hırsız - polis" olayı seviyesinde düşünüyor veya öyle göstermek is- tiyordu. Katil kim? Olay ve vesikalar üzerinde gerek halkoyunda, gerekse siyasi oçev- relerde çeşitli yorumlar yapılırken AP'li basının üzerinde durduğu hu- sus, vesikaların durumu oldu: Ve- sikalar belki de sahteydi. Hem, bu vesikalar nasıl ele geçirilmişti? Ra- poru kim yazmıştı? Mektup kime aitti? Bunlar biliniyor muydu? De- mirelin, "olay savcıyı ilgilendirir" sözüyle harekete geçen Ankara Ba- sın Savcısının dâvetine icabet et- meyen Tunçkanatın bu davranışı, 6 AP'li basının iyice şirretleşmesine yol açtı. Gördünüz mü! İşte, Tunç- kanat ifade vermekten kaçınıyordu. Demek ki vesikalar sahteydi. Oysa, MB Grupu meseleyi ga- yet ciddi olarak ele almıştı. Gerçek şuydu: Rapor Fahri özdileğin eli- ne geçmiş, o da Grupa getirmişti. Peki, bunu Fahri Özdileğe veren Haydar Tunçkanat Fincancı katırlarını ürküttü kimdi? Tahminler, kaynağın askeri istihbaratla meşgul bulunanlar ol- masıdır. Nitekim, Haydar Tunçka- nat bu vesikalardan "bazı kaynak- lar"ın zaten haberdar bulundukları- nı ima etti. Siviller açıktan adem-i malümat beyan ettiklerine göre, ya- pılan tahmin kuvvet kazanmaktadır. İlk obakışta, vesikanın sağlam olduğu anlaşılıyordu. Buna rağmen, Grup adına hareket edileceği için bir inceleme komisyonu (kuruldu. Haydar Tunçkanat, Ahmet Yıldız, Sezai Okan ve Vehbi Ersüden müte- şekkil komisyon, ilk iş olarak rapo- ru tercüme etti. Albay Dickson'un E.M.'den aldığı raporun üzerine at- tığı imzanın kendisine ait olup ol- madığını araştırdı. Araştırma müs- pet netice verdi. Vesikaların o hiç bir tereddüde yer vermeyecek ode- recede sağlam olduğu anlaşıldıktan sonra, açıklamada takip edilecek u- sülün tespiti için çalışmalara obaş- landı. MB Grupunun hadiseyi ka- muoyuna açıklama tarzı bir James Bond romanı yazarının meharetini aratmadı. Bazı temaslar sonunda, açıklamanın beyderpey yapılması ve Haydar Tunçkanatın Grup söz- cüsü olarak seçilmesi kararlaştırıl- dı. Vesikalar, ele geçtiği günden a- çıklandığı saate kadar, muhtemel bir Meclis baskınına karşı oOGrup odasında değil, tabii senatörlerden birinin evinde saklandı. Nitekim, bu arada, beceriksiz Sherlock Hol- 16 Temmuz 1966