16 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

16 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

Şimdi, hamam âlemi bu ya.. Japonyada, işin resmi tarafına bakılırsa dans etmek yasak! Yani, bir belirli şekilde dans. Yoksa, Akasaka dans yerleriyle dolu ve taksi kızlar, yahut hos- tesler bu iş için yaratılmışlar. Ama, mesela Tokyodaki Hilton Otelinde, paviyonun masala- rna "herkesin ancak kendi sorumluluğuyla dansettiği ve müessesenin bundan dolayı so- rumluluk almadığı"nı belirten birer kart koy- mayı ihmal etmemişler. Bizim kaldığımız Impe- rial Otelde ben böyle bir ikaza rastlamadım. Bu, polis baskınına karşı bir nevi sigortaymış. Ama, polisin bastığı filan yok. Gene resmen, saat 23'ten sonra buralarda loş ışık caiz değil. Bütün ışıkların yakılması ve salonun tam ay- dınlatılması lâzım.. Meselenin ilgi çekici tarafı, tabii tatbikat değil. Zihniyet. Japonyada öyle bir zaman olmuş ki, hamamlarda kadınlar ve erkekler birlikte yıkanırken loş ışıkta oturma- ları caiz görülmemiş. Japon kadına, sevişmeye düşkün. Bunlar- dan bahsetmekten de zevk duyuyor. Kyotoda- ki Şogunun sarayında, bazı odalara mankenler yerleştirmişler. Bunlar bir Şogunu, etrafıyla gösteriyor. Bir tanesinde kadınlar da var. Sa- rayın muhafızı imâlarda bulunmaktan kendini alamadı. Şogunun Tokyoda karısı olurmuş, fa- kat gittiği yerlerde de gözdeler bulundurmak- tan geri kalmazmış. Muhafiz, içini çekerek: İyi yaşarlarmış, Şogunlar.." dedi ve daha açık bazı tafsilatı kulağıma fısıldadı. Ja- ponlar, bilhassa İkinci Dünya Harbi sırasında veya daha önceleri işgal ettikleri memleketler- de de kadına düşkünlüklerinin delillerini ver- mişler. Japon askeri o konuda her zaman di- siplinli olmamış ve tabii bu hal, "sarı ırkı be- yazlardan kurtarmak" sloganıyla yola çıkmış bulunan japon emperyalizminin işlerini pek ko- laylaştırmamış. Kyotoda ertesi gece, japon odasında, yer yatağında yattık. Riokan kısmında odaların numaraları değil, isimleri var. Bizimki, Yuki idi. Yuki, kar demek. Başka odalar çiçek isim- leri, dağ isimleri taşıyordu. Hamam nasıl, evlerdeki gerçek banyoların eşiyse, riokanlar da tıpatıp japon odaları. Bel- , fazlalık olarak hava tertibatı var. Ama bu, zengin japon evlerinde de mevcut. Bizim daire bir antre, japon hamamı, ala- Japonlar, evlerinin sadeliğini çiçeklerle gideriyorlar. Çiçek süsleme, bundan dolayı Japonyada bir sanat. İkebana diyorlar. Japon evleri ekseriya böyle güzel ve büyük bir bahçeye açılmıyor. Ço- ğu, iki katlı sefertası gibi. Onun için japon, kendi bahçesini evinin içinde yaratmak mecburiyetinde. 36