16 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

16 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

Çay, Japonyada sadece içilen bir ılık su değil. Çayın, içmesinden ziyade yapılması önemli. Buna “Çay Töreni" diyorlar. Japon evinin esasını, resimde görünen hasır teşkil ediyor. Buna "tatami" adım veriyorlar ve odanın ölçüsünü öyle ifade ediyorlar. Üç kızın arkasında görünen vazonun bu- lunduğu yer, evin Şeref Köşesidir. nı, âdetlerini de süregeldiriyorlar. Bu bakım dan, belki de Japonyanın bir eşi, dünyanın hiç bir tarafında yoktur. Yeni cereyanlar, bilhassa yeni nesilleri etki- lemiyor mu? Etkiliyor tabii. Meselâ 1920'lerde Moga'lar ve Mobo'lar varmış. Moga, ingilizcede- ki Modem Girl Asri Kız'ın kısaltılmışı. Mobo da Modern Boy Asri Oğlan'ın. Japonlar, Çar- liston Devrinin gençleri gibi davranan kendi gençlerine böyle derlermiş. Bugün de, sokak- larda dolu beatnik görünüyor ve Beatle'ların japon hayranlarının adedi milyonlarla o sayılı- yor. Buna rağmen, eski Japonya yeni Japonya- da kaybolmuş değil. Bir yüzyılı ancak bitirmiş olan japon re- form hareketinin kuvveti de, özelliği de bunun şekilden fazla, zihniyette olması. Japon, eski japon gibi yaşamakla eski japon tarzında dü- şünmüyor. Başka bir tarzda düşünmesi de, onu eski japon gibi yaşamaktan alakoymuyor. Ya- 40 şamak Japonyada başka şey, düşünmek ve dav- ranmak başka şey. Yaşamasında japon, rahatı- nı esas tutuyor. Düşünmesinde ve davranmasın- da ise Yirminci Yüzyılın gerçeklerini ve icap- larını. Gelecek yazı Hiroşimadan müreffeh Japonyaya