1 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

1 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER ler", kongre salonundan âdeta si- lindiler. Doğrusu, İnönünün bu konuda bu kadar sert çıkış yapacağı, Özden ekibiyle mücadele eden en ateşli Or- tanın Solu savunucularının bile ak- lına gelmemişti. Hattâ, bu ekibe böylesine bir şamar indireceği de -doğrusunu söylemek gerekirse- hiç- ümit edilmemekteydi. Ancak, bu konuşmayla CHP Ge- nel Başkanının sadece Ortanın So- luna karşı olanlara şamar indirdiği- ni söylemek doğru olmaz. Çünkü bu konuşmasında İnönü, ikinci şa- marı da, CHP'yi TİP paraleline sok- ma çabasında bulunanlara attı. Sa- yıları çok az da olsa, bâzı CHP'lile- rin, CHP'yi TİP'in yörüngesine sok- maya çalıştıkları biliniyordu. İşte bunlara, İnönünün cevabı şu oldu: — Ortanın Solunu, aşırı sol fi- kirlere CHP'nin kapısını açmak i- çin fırsat sayanlar ise sol kanadın oyununu oynamaktadırlar. CHP bu tuzağa düşmiyecektir!.." Ortanın Solunun zaferi er ikinci ve son günü olan az nü, İnönü tarafından dikkatle, lenen başlıca okonuşma, denilebilir ki, sadece Bülent Ece- vitin konuşması oldu. Delegelerin, ayakta, dakikalarca alkışladığı 60 dakikalık bu konuşmasında Ecevit, özellikle oOrtanın Solu konusuna değinerek, açık ve samimi anlatı- mıyla, tereddütleri gidermesini bil- di. Ortanın Solunu, halkın kolaylık- la anlıyabileceği bir şekilde delege- lere anlatan Ecevit, Türkiye gibi az gelişmiş bir ülkede demokrasinin, ortanın solunda bir tutumla koru- nabileceğini belirtti ve ancak dış sömürücülüğün bu yolla önlenebile- ceğini söyledi. Kendisinden önce konuşan Genel Sekreter Kemal o Satırın "ortanın solunun ne olmadığı"nı belirtmesi- ne karşılık, bu deyimin "ne olduğu- nu" örneklerle açıklamayı tercih e- den Ecevitin konuşmasından sonra, denilebilir ki, "küçük kurultay" ha- vası ansızın değişti ve çalışmalar basit bir il kongresi şeklini aldı. İİ Yönetim Kurulu ve Kurultay delege seçimi için, Ekrem Özden ve taraftarlarının tüm ümitleri artık suya düşmüştü. Kendilerini "Teşki- lâtçılar" maskesi atlında gizlemele- rine rağmen, Ortanın Soluna karşı olanların çeşitli manevralarla seçi- mi kazanma çabalarının da bir fi- yaskodan öte geçemiyeceği daha o 18 gün anlaşılmış gibiydi. Nitekim, bu haftanın başında İstanbul İl Mer- kezinde yeni CHP İl Yönetim Ku- rulu ve Haysiyet o Divanı ile ilgili oyların tasnif sonuçları, Ali Sohto- rik ve taraftarlarının tam bir zafer ilânıydı. 564 geçerli oydan 462'sini alan Ali Sohtorik yeniden İl Baş- kam olmuş, onun 12 kişilik il yöne- tim kurulu aday üstesi sadece 3 fire vererek görev başına (getirilmişti. Ancak şurasını belirtmek gerekir ki, kongreden iki gün önce il başkan- lığına bile kendisini aday göster- meye kalkışan Oğuz Oran, bütün çabalarına rağmen ,bu seçimde yö- netim kuruluna bile giremedi. Sa- dece Yaşar Keçeli, Sedat Börekoğ- lu ve Kâzım Özeke -o da sola çark etmeleri ve şahsi çalışmaları ile ye- ni İl Yönetim Kuruluna girebildi- ler. Kadın ve Gençlik Kolları tem- sil eniklerinin yanısıra, Haysiyet Di- vani üyeliklerini de hep Ali Sohto- rik ekibi kazandı. Bu satırların yazıldığı o sırada Kurultay delegelerinin seçimiyle il- gili tasnifle uğraşılmaktaydı. Bu ba- kımdan, seçilen 82 delegenin kimler olduğu öğrenilemedi. Yalnız, İl Yö- netim Kurulu seçim sonuçlarına ba- kılacak olursa, Kurultaya gidecek delegelerin de yüzde 70'inin Ortanın Solu fikrini savunan kişiler arasın- Saadettin Bilgiç Karanlıkta göz kırpıyor AKİS dan seçileceğini söylemek mümkün- dür. Ortaya çıkan gerçekler Tahminleri günlerce önce başlamış olan ve -belki de- yankıları gün- lerce sürecek bulunan İstanbul CHP İl Kongresi, -şimdiye kadarki kongrelerin en kötü organize edil- mişi olmasına rağmen-, CHP ile il- gili bazı gerçekleri gün ışığına çı- karmıştır. Bunlardan birincisi, Ata- türk Türkiyesinin aşın cereyanlar- dan, iç ve dış sömürücülerden kur- larılması savaşında CHP'ye büyük görevler düştüğünün anlaşılmış ol- maşıdır. Türkiyeyi daha halkçı ve devrimci yolla okalkındırmak için partiyi sadece program ve günün şartları bakımından değil, tamamen kendisine has şartlar bakımından da yoluna oturtmak zorunluğu bu kongreyle tekrar meydana çıkmış- tr. Kurultay arefesinde -hele sek- senüç yaşına girdiği bir günde- İnö- nünün böylesine ender rastlanan bir çıkışla, yıllardanberi tartışma ko- nusu edilen "CHP'nin yönü" mese- lesini halletmek istemesi ve gere- kirse Kurultayda büyük operasyon- lara gidilmesini arzu etmesi, Genel Başkanın kesin arara vardığını göstermektedir. İkinci gerçek, CHP'nin seçimleri kaybetmesinin başlıca nedeninin Ortanın Solu deyiminden çok, parti- içi mücadelelerden vakit ayırılıp da vatandaşlarla temasa geçikme- mesi olduğunun anlaşılmasıdır. Zi- ra isimleri "as"ların yanısıra pek a- nılmıyan, partiye kalben bağlı yıl- lanmış üyeler, yaptıkları konuşma- larda tamamiyle bu konuya temas etmişler ve seçimlerdeki başarısız- lığı, partinin kurmay heyetinin bece- riksizliğine oyüküyerek, daha dina- mik ve atılgan bir kadronun işbaşı- na gelmesi dileğinde bulunmuşlar- dır. İstanbuldan gidecek olan 82 de- legenin Kurultayda bu yolda bir ça- lışma yapacaklarının ve diğer dele- gelere tesir edeceklerinin -bu kong- reyle- açıkça anlaşıldığını o belirt- mekte fayda vardır. BE Maskeler atılıyor Kasım ayı sonunda -25,26.27 Ka- sım- yapılacak büyük kongresine daha hayli zaman bulunmasına rağ- men AP üst kademesi çoktan kong- re havasına girmiş ve hizipler ara- I Ekim 1966