1 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

1 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

AKİS masına karşıdır. Birleşik Amerika- ya göre, Kuzey ve Güney Vietnam halkları, birleşmek isteyip isteme- diklerini, hiçbir yabancı müdahale olmadan, hür biçimde kararlaştır- malıdırlar. Böylece, verilecek kara- rı, Birleşik Amerika kesinlikle des- teklemeye hazırdır. Anlaşılan gerçek Görüldüğü gibi, Goldberg'in konuş- masında Cenevre anlaşmalarına hiçbir atıf yoktur. Üstelik, bu anlaş- malarda öngörülen birleşmenin uy- gulanması, Güney Vietnam halkının bu konuda alacağı karara bağlan- maktadır. Bu, Vietkong ile Hanoi- nin kabul edebileceği bir teklif de- ğildir. Çünkü bunlar, Vietnamın iki- ye bölünmesini, iki ayrı Vietnam devletinin varlığım tanımamakta- dırlar. Yapılacak barış görüşmeleri- ne de ancak bu şartla yanaşmakta- dırlar. Vietkong ile Hanoinin bu gö- rüşü, öyle anlaşılıyor ki, Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri U Thant tarafından da benimsenmiş bulunu- yor. Nitekim, yukarıda sözü edilen (AKİS: 332) I Ekim 1966 raporunda U Thant, Vietnam soru- nunun altında bir ideoloji kavgası- nın değil, bir milli birlik ve bütün- lük amacının yattığını belirtmekte- dir. Bu sözlerden de kuvvet alan Kuzey Vietnam, aradan bir gün bile DÜNYADA OLUP BİTENLER geçmeden, Goldberg'in tekliflerini reddedivermiştir. Hele Genel Sekre- terin Vietnam seçimlerinin ne hür, ne de dürüst olduklarını açıklama- sı, Hanoiye çok kuvvetli bir koz ver- miştir GEÇEN HAFTA DÜNYADA VİETNAM — Bir yandan Birleşmiş Milletler Genel Kurulunun yeni oturum döneminin başlamasıyla birlikte Vietnam konusundaki pro- paganda yarışı ve barış saldırıları alabildiğine gelişirken, öteyandan bu talihsiz ülkedeki savaş da eskisi gibi sürüp gitmektedir. Bu arada, önce Saygonda, onun arkasından Londrada yayınlanan bazı belge- lerden, bugün Vietnamda döğüşen müttefik kuvvetler sayısının 1 mil- yona yükseldiği anlaşılmaktadır. Müttefik kuvvetlerden kasıt, Ame- rikan, Güney Vietnam, Güney Kore, Avustralya, Yeni Zelanda ve Fi- lipin askerleridir. Bu 1 milyonun 300 binini amerikanlar teşkil et- mektedir. Bildirildiğine göre, bu sayı, yıl sonuna kadar 400 bine ka- dar yükselecektir. Askeri uzmanlar, Güney Vietnamdaki amerikan askerlerinin sayısı bugünkünün iki katı olmadıkça savaşın kazanıl- masının çok güç olduğunu düşünmektedirler. Çünkü, bin kadar olduğu söylenen Güney Vietnam birliklerinin yarısından çoğu savaş dışı görevlerde kullanılmaktadır. Gene ayni belgelerden anlaşıldığı- na göre, Vietkong ile onlara yardım eden Kuzey Vietnam birlikleri- nin sayısı ise ancak 250 bin kadardır. GÜNEY KORE — Dünyada çeşitli nedenlerle istifa eden kabineler görülmüştür ama, üzerine bir oturak dolusu kazurat döküldüğü için istifa edeni, hiç şüphesiz, geçen haftaya kadar görülmemiştir. Güney Kore Meclisinde içine bazı hükümet üyelerinin de adı karıştığı bir yolsuzluğun konuşulduğu sırada kürsüye koltuğunun altında bir pa- ketle çıkan Bay Kim Du Han, "bu konuda duygularımı anlatmak için daha elverişli bir yol bulamadım" diyerek paketi açmış ve buradan çıkardığı oturağın içindekileri kürsünün yakınlarında oturan Çung Il Kuron hükümetinin üzerine boşaltmıştır. Bağıra çağıra dışarıya koşarak üstlerini başlarını temizleyen hükümet üyeleri, daha sonra yaptıkları bir toplantıda, istifa etmeye karar vermişlerdir. Fakat Devlet Başkam Çung Hi Park bu istifayı kabul etmeyince, bu sefer İstifa sırası Kim Du Hana gelmiştir. Seulden son alınan haberlere bakılırsa, savcılık Du Han hakkında soruşturmaya girişmiş bulun- maktadır LÂTİN AMERİKA — Çok değil, bundan kısa bir süre öncesine ka- dar Lâtin Amerika askeri ayaklanmalar diyarı olarak bilinirdi. Fakat büyük kütleler siyasal bilince kavuştukça şimdi direnmeler halktan, özellikle öğrencilerden gelmektedir. Arjantin diktatörü General Juan arlos Ongania'nın Ağustosun son günlerinde üniversite özerkliğini kaldırması ve eğitim kurumlarını askerlerin denetimi altına koyması üzerine Arjantinde görülen öğretici ve öğrenci hareketlerinden son- ra, şimdi de Brezilyada gösteriler başlamıştır. Üniversitelerinin, Ar- jantindeki gibi askeri denetim altına girmesini istemeyen öğrenciler, geçen hafta, Mareşal Castelo Branco yönetimine karşı ayaklanmış- lardır. Öğrencilerin bu ayaklanmasının kanlı polis müdahalesiyle bas- tırılmak istenmesi, bu arada ölen ve yaralananların bulunması, Bran- co'nun bütün muhaliflerini kızdırmıştır. Ancak bunların simdilik ses- lerini öğrenciler kadar yükseltmeleri beklenmemektedir. Çünkü, si- yasal gözlemcilere göre, muhalefetin öğrenci gösterilerini destekler bir tutum takınması, Mareşal Branco'ya 15 Kasımda yapılacak genel seçimleri bilinmeyen bir geleceğe ertelemesi için aradığı fırsatı vere- BUNLAR DA OLDU 25