1 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

1 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

© AK i < Cilt : XXXVTI Sayı : 641 1 Ekim 1966 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Ordu Ağır bir mektup Bugünlerde, oDemirelin Milli Sa- unma Bakam Ahmet Topaloğ- lunun hiç memnun olmaması için bir büyük sebep vardır. Ahmet To- paloğlu, Süleyman Demirel kabine- sini kurduğunda, bir takım vasıfla- rı ve beceriklilikleri dolayısıyla, kri- tik bir mevki olan Milli Savunma Bakanlığına getirilmiştir. Demirel, şüphesiz, Ordunun ruh haletini ve Ordu içindeki gelişmeleri kendisine aksettirecek,' gerekirse, bu ruh ha- letine ve gelişmelere kurnazca te- sir etmeye (çalışacak bir kimseye muhtaçtı. Bu işi en iyi yapacak a- dam olarak da, Menderesin eski Polis şefi Ahmet Topaloğlunu bul- muştu. Bir kaç gün önce, bu Ahmet To- paloğlu CHP Genel Sekreteri Kemal Satırdan son derece ağır, sert bir mektup aldı. Mektubun bir sureti Başbakan Süleyman Demirele, bir diğer sureti ise Genel Kurmay Baş- kanı Orgeneral Cemal Turala gön- derilmişti. Kemal Satır bu mektu- bunda, kendisi hakkında Ahmet To- paloğlu tarafından çıkarılan ve Or- du içinde dolaştırılan bir takım de- dikodu, yalan ve iftiraları şiddetle reddediyor. Bakam, şerefli bir in- sansa bunları ispata çağırıyor, hiç söylemediği sözlerin kendisine male- dilmeye çalışılmasıyla nasıl oyun- lar peşinde koşulduğunu belirtiyor- du. CHP Genel Sekreterinin hiddeti, kendisine, Ahmet Topaloğlu tara- fından "Kemal Satır 'Satılmış Ko- mutanlar'dan bahsediyor" diye lâf- lar çıkarıldığı haberi iletildiğinde başladı. Topaloğlu bunu orada ve burada, bilhassa yüksek rütbeli ko- mutanlar çevresinde yaymaya çalı- şıyordu. Komutanlardan bazıları, oyunu ve Menderesin eski Polis şe- finin maksadını, anladıklarından gülmüşler, hattâ içlerinden Satıra 4 i CHP Genel Sekreteri Kemal Satır Bir vurdu, pir vurdu. gelip bunu lâtife konusu yapanlar çıkmıştı. Fakat daha alıngan olan- lar "Acaba kaça satıldık?" tarzında kinayeli ve serzenişti sözler sarfet- mekten kendilerini alamamışlardı. Kemal Satır bu tarz bir tertibe karşı nasıl vaziyet alması gerektiği- ni uzun uzun düşündü, nihayet doğ- rudan doğruya Bakan Topaloğluna zehir - zemberek bir mektup yazıp oyunu açığa vurmayı doğru buldu. Kaleme aldığı mektubu önce Genel Başkan İsmet İnönüye gösterdi, sonra, ait oldukları kimselere gön- derdi. Mektupta Kemal Satır, Ahmet Topaloğlunun başka bir isnadını da cevaplandırmaktadır. Topaloğlu kaynağından yayılan dedikodulara göre Satır, Tabii Senatörlerden Ah- met Yıldız ile birlikte İstanbulda a ademisine (ogitmiş, orada bazı kurmay subaylarla tertiplere girişmek istemiş! o Kemal Satırın kanaati, bu tarz hiç bir asıl ve esa- sa dayanmayan dedikoduların ko- mutanların kulaklarına ulaştırıl- masındaki maksat, CHP'yi bu ko- mutanlara karşı Silâhlı oKuvvetle- rin orta tabakasıyla bir tertip hazır- lığında gibi göstermek ve komutan- ları AP'ye, yani onun iktidarına bağlamaktır. Bir politikanın felsefesi Kemal Satır bütün bu fesadı yalan- ladıktan, Bakan Ahmet Topaloğ- lunu bu tarz tertiplere başvurduğu için şiddetle protesto ettikten sonra İnönü Hükümetlerinin Ordu politi- kasının ne olduğunu ve Başbakan- en İnönünün kendilerine nasıl di- rektif verdiğini açıklamaktadır. Es- ki Başbakan Yardımcısı o Silâhlı Kuvwvetlerin, bilhassa İnönünün U- çüncü Koalisyonu zamanında tama- men politikadan çekildiğini, kendi I Ekim 1966