21 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

21 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

larını söylediklerini biliyorum. Gürsel onlara demiş ki: — Ne var bunda? Ben, hukukçulardan ne istiyorum Nihayet bir mütalea, Yirmi gün çalışacaklar ve bana bir tasarı getirecekler. Bir meclisin terkip tarzım ve vazife mesuliyetlerini tesbit eden bir anayasa taslağı.. Bir meclisin kurulması çalışmalarına başlanmasını Komite- de kabul etmedik mi?" Sözün itiraz edilecek tarafı yoktu. O gün- ler, görünen gerçekten sadece buydu. Ortada, bir anayasa mevcuttu. Yeni bir anayasanın ka- bulü için eskisi, Komitede beşte dört bir çoğun- luğu şart koşuyordu. Hangi beşte dört çoğun- luk? Türkeş Grupu aleyhte oy kullandığı tak- dirde bayağı bir çoğunluğun bile teşekkül ede- ceği şüpheliydi. O itibarla, Gürselin belirttiği gibi ne vardı bunda? Şu vardı ki, nasıl 147'ler Meselesinde 14'ler herkesi uyutmuşlarsa, Kurucu Meclis konusun- da da Gürsel 14'leri uyutuyordu. Zira bunlar o- lup biterken suyun altında başka hadiseler ce- reyan ediyordu ve bunları, o kadar akıllı geçin- dikleri halde 14'lerin ruhu bile duymuyordu. Gürsel, Kurucu Meclis Anayasasını "bu komi- te"den geçirmek niyetinde değildi Daha o gün- lerden aklında bir “başka komite" vardı. Mese- lâ yakım olan Adalet Bakam Amil Artüse, Tür- keş Grupunu ima ederek "Bunlar bizi tasfiye edeceklerini sanıyorlar. Sansınlar bakalım" di- yor ve manalı bir şekilde, bıyık altından gülü- yordu. Kendi Cumhurbaşkanlığı konusundaysa, C.H.P. ile pazarlığı ilerletmişti. Turhan Feyzioğlunun Kurucu Meclis Ana- yasasını hazırlamak görevini almasından iki gün sonra, Feyzioğlunun evinde ve onun da iş- tirakiyle C.H.P. Genel Sekreteriyle Gürselin başyaveri Ağası Şen buluştular. Konu, bilhassa Gürselin Cumhurbaşkanlığının daha bir garan- ti altına alınmasıydı. Evet, İsmet Paşanın bu göreve adaylığını koymaması Gürselin şansını arttırıyordu. Ama Gürsel, ilk devrede Devlet Başkanının tek dereceli oyla seçilmesinin C.H.P. tarafından kabul edilmesi için ısrar ediyordu. Böyle bir seçimde İsmet Paşa karşısına rakip o- larak çıkmaz da C.H.P. oylarının kendisine gel- mesi sağlanırsa seçimi kazanması muhakkak ha- le gelecekti. Bunun yanında, bu tarz bir seçim 13 Kasım sabahı, ce için tam bir sürpriz z teşkil etti. Cemal Gürsel azledilen M.B.K. üyelerine e ev- sol lerinden ç bildirdiyse de bunlardan ikisi, Dündar Taşer ve Muzaffer tiril ve soluğu M Meclis binasında aldılar. Ancak Meclis ste, artık dost yüzler yl ey ik ve için , radyodan haberi duyduğundan bu yana gerçek bir 124 ferahlamanın