21 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

21 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

AKİS pekiyi dereceyle mezun oldu. Kon- servatuvarda, "Kırık Testi" piyesin- de altmış yaşında bir ei rolüne çıkan Zeliha, daha sonra Goldoni- nin "Kahvehane 'sinde başrollerden birini oynadı ve Charle Vildrac'ın "Dünya gözüyle" piyesini sahneye koydu. Zeliha Berksoy, geçen yıl "Çatı- daki çatlak"ta oynadığı Fatma Kâ- dın rolü ile sanat kritiklerinin özel ilgisini çekti. "Kaktüs Çiçeği"nin An- tonia'sı, Ayten Gökçer gibi bir sa- natçının yanında oynadığı halde bu olumlu etkiyi tamamladı ve kendi- sine büyük “onlar bağlanmasını sağladı. Zeliha Berksoyun şimdi en bü- yük isteği, Avrupada tiyatro sana- lım incelemek, reji öğrenimi yap- mak ve mesleğinde sağlam bir dün- ya görüşüne sahip olmaktır. Fatma Kadın ve Antonia gibi çok farklı rolleri aynı başarıyla oynıyan genç- kız, parlak görünen bir yolun eşiği- ne ilk adımım atmış bulunmakta- dır. Necdet Elmas ve Zeliha Berksoy zeliha Berksoyun hayat hikâyesi, üstün özel yetenekli bir çocuğun nasıl yetişebileceğinin açık oörneği- dir. Zeliha Berksoy, sanatçı bir ai- lenin çocuğu olmasaydı veya sanata önem veren, sanatla meşgul olan bir çevrede yetişmeseydi, değil Konser- vatuvara, ilkokuldan sonra ortao- kula gitme imkânına dahi sahip ol- masaydı, ömründe bir tiyatro eseri, bir film seyretmeseydi, bugün sanat hayatımızın bir umudu olabilir miydi? Tanınmış eğitimcilerden Orhan Çaplı, bu soruyu şu şekilde cevap- landı rdı: — Başka bir çevrede, başka im- kânlarla yetişmiş olsaydı, muhteme- len, Necdet Elmas da bugün olumlu bir alanda nam yapmış, hayata üs- a yetenekli bir genç olarak adım mış bir insan olacaktı. Üstün özel yelenetli çocukların, zamanında teş- his edilip yetiştirilmesi, işte bu yön- den ve iki sebep yüzünden çok ö- nemlidir: birincisi, zamanında keş- fedilerek yetiştirilen üstün yetenek- li çocuklar, toplumların kalkınma- sında ve insanlık hizmetinde büyük faydalar sağlar, toplumların yüzünü güldürürler. İkincisi, eğitimsizlik ve imkânsızlık yüzünden ziyan edilen üstün yetenekli çocuklar ters yön- de gelişerek, kabına sığmayan yete- neklerini zararlı yollarda kullana- 21 Ocak 1967 SOSYAL HAYAT “Zeliha Berksoy "Kaktüs Çiçeği"nde Üne doğru rak, toplumun başına dert olabilir- ler. Bunun için ailelerin, erken, yaş- tan itibaren, . üstün özel yetenekli çocukları ayırdetmesini o bilmeleri, eğitim sistemimizin ve imkânların da bu yetenekleri gene meydana çı- karacak ve geliştirecek şekilde yeni baştan ele alınması, bu arada, yal- nız üstün yeteneklilerin değil, bü- tün çocukların kendi yetenekleri a- lanlarında yetiştirilmelerinin öngö- rülmesi şarttır. İki çeşit üstün yete- nekli çocuk vardır. Zekâsı normalin altında olduğu halde, belirli bir a- landa dikkati çekecek kadar başarı gösteren çocuk, genel olarak .ya bu alanda başardı olup, yaratıcı güçten çok, hassas bir teyp, hassas bir fotoğraf makinesi niteliği gös- terir. Oysa ki üstün zekâlı, üstün ye- tenekli çocuk, genel olarak, bir fi- landa üstün başarı gösterse de, bir- çok alanda da başarılı olabilecek niteliklere sahiptir, yani başarı dal- ları zengin ve çeşitlidir. Toplumun faydalandığı üstün yetenekli çocuk- lar özellikle işte bu çocuklardır. Bir toplumda, yeteneklerin ve üs- tün yeteneklerin meydana çıkması için eğitim imkânlarının köyde ve kentte eşit olması ve çok amaçlı o- kul düzeninin uygulanması lâzım- dır. Çok amaçlı okul düzeninde mec- buri, dersler ve seçme dersler var- dır. Çocuklar, yeteneksiz oldukları derslere zorlanmayıp, yeteneklerini geliştirecek alanlara yöneltilirler. Böylece onlara, kendi kendilerini tanıma imkânı 'da verilmiş olur. Ge- nel olarak, zekâ derecesi ile çocu- gun ruhsal, bedensel, toplumsal ge- lişme ve büyümesi arasında çok ya- 29